2009-06-28, 00:32
Medlem
Hur beräknar man egentligen åtgången av jord till en tomt man ska så en stor gräsmatta på?

Antar iaf att det bör finnas någon form av beräknings sys för att fast ställa åtgången av jord när man har:
kvardratmeter på tomten till volymen kubik på jorden.
Och sen antar jag att man även behöver ha höjden på jord fyllningen.

Om man bara gör det enkelt och skall ställa upp någon form av formel för att fast ställa detta:
100kvm tomt
20cm jord
= vad i kubik?

Om det finns möjligheter att fastställa antalet kubik per cm jord som läggs på extra så får det även nämnas.

Tack på förhand

P.S: Hur stor har betydelsen VAD för typ av jord det är i beräkningen?
Citera
2009-06-28, 01:10
Medlem
saagverks avatar
grundskola någon

Ja du, beräkning av volym,=längdxbreddxhöjd eller hur? Och med 20cm tjocklek på jordlagret hur många kvadratmeter räcker då en kubikmeter till??
Citera
2009-06-28, 01:28
Medlem
20 m3. packad o fin. så i verkligheten en hel del till. Har själv beställt 200 m2. färdigt gräs som kommer att kosta mig ca. 5000 kr. plus frakt, men jag kommer att ha en fin gräsmatta fort..
Citera
2009-06-28, 21:40
Medlem
Ursäkta så hemskt jävla mycket då om jag uppfattas som total blåst eller vad du antyder på.
Frågar då jag dels inte är så haj på detta och inte vet om man använder någon annan form av räknesätt till beräkning på jord som även är lite "fluffigt" om det inte är packat.

Så man tar bara längd*bredd*höjd för att få fram kubiken som behövs för det hela?!
Citera
2009-06-28, 21:55
Medlem
saagverks avatar
host..

mja,det kanske lät i snorkigaste laget det jag skrev. Vill minnas att löst "tippad" jord har ca 30% mer volym än "packad" jord som legat till sig eller blivit vältad tex. 20kubik ryms för övrig mer än väl på en lastbil med släp, de brukar kunna få med ungefär 35 kubik max, så då räcker det ju med en sväng och du har all jord på plats.
Citera
2009-06-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saagverk
mja,det kanske lät i snorkigaste laget det jag skrev. Vill minnas att löst "tippad" jord har ca 30% mer volym än "packad" jord som legat till sig eller blivit vältad tex. 20kubik ryms för övrig mer än väl på en lastbil med släp, de brukar kunna få med ungefär 35 kubik max, så då räcker det ju med en sväng och du har all jord på plats.
Okej,tomten säger vi har ungefär måtten:
60*60*60*60
Och det skall på ca 30cm jord som topp då denne ändå kommer sjunka ned en del och "sätta" sig.

Så det bör då bli:
60*60*30=108000 - 10,8kubik
Eller är man helt lost nu?

Vad ryms det på lastbil utan släp?
Är nämligen lite halvknepigt eller tom omöjligt att komma in med både bil och släp till tomten.

P.S: jo jag var faktiskt rätt rutten i matte under mina skolår för länge sen
Citera
2009-06-29, 17:23
Medlem
MaZtoRs avatar
60m*60m*0.3m=1080kubikmeter

Men ska du verkligen ha 3600kvadratmeter gräsmatta?
Citera
2009-06-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
60m*60m*0.3m=1080kubikmeter

Men ska du verkligen ha 3600kvadratmeter gräsmatta?
Öhh,hur menar du?!
1080kubikmeter är väldigt mycket, lika så det du nämner om 3600kvm

Tomtens exakta (iaf på metern ungefär) mått är:
60*60*45*50 ~215kvm (tyvärr inte helt rektangulär tomt, så jag lägger på lite extra i räkningen sen).
Höjden på den nya jorden som skall på skall vara 20-30cm.
Citera
2009-06-29, 18:45
Medlem
saagverks avatar
Vad man behöver räkna fram är väl gräsmattans faktiska yta, alltså tomt minus ev.byggnader,gångar,slänter etc. Det brukar vara lite enklare att räkna ytan om man delar in den i mindre fyrkanter tex. 10*10=100kvm. vad det gäller transporter så finns det sk. lastväxlare och kasettbilar som kan dra över flaket från vagnen till bilen. Man behöver alltså inte in med vagnen på tomten, utan den kan parkeras där det finns plats. Iom att matjord är förhållandevis lätt (ca 1 ton/kubik) är det bra om man inte bara lastar skapligt med ton,utan också tillräckligt med volym. Är transportavståndet väldigt litet låt säga några kilometer är det kanske onödigt med vagnar,men annars om det rör sig om nån mil blir det satans oeffektivt att köra med bara bil. Imho.
Citera
2009-06-29, 18:49
Medlem
MaZtoRs avatar
Förstår inte hur du räknar. Vilka enheter är dina mått?

men iaf.
215kvm*0.3m jord = 64,5kubikmeter
Citera
2009-06-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saagverk
Vad man behöver räkna fram är väl gräsmattans faktiska yta, alltså tomt minus ev.byggnader,gångar,slänter etc. Det brukar vara lite enklare att räkna ytan om man delar in den i mindre fyrkanter tex. 10*10=100kvm. vad det gäller transporter så finns det sk. lastväxlare och kasettbilar som kan dra över flaket från vagnen till bilen. Man behöver alltså inte in med vagnen på tomten, utan den kan parkeras där det finns plats. Iom att matjord är förhållandevis lätt (ca 1 ton/kubik) är det bra om man inte bara lastar skapligt med ton,utan också tillräckligt med volym. Är transportavståndet väldigt litet låt säga några kilometer är det kanske onödigt med vagnar,men annars om det rör sig om nån mil blir det satans oeffektivt att köra med bara bil. Imho.
Jo det är dessvärre den faktiska ytan jag tänker på nu, dock kommer jag att dra av ca 10kvm altan som skall byggas.
Så dom måtten jag angivit är dom mer eller mindre aktuella måtten.
Har precis som du säger fått vetskap om att 1kubik jord~1ton.

Problemet för mig är att det är i slutet på en återvänds gata med flertalet bilar parkerade inne på kvarters gatan, och det är trångt redan nu med vanlig bil att åka in.
Där av att en vanlig enkel lastbil känns som det som ev kan tänkas gå att klämma förbi, släp är nog bara att glömma då vändzonen utanför är vääldigt liten
Har också funderat på vanlig bil + släp, men då det blir så liten volym på det och det är ca 1-2mil totalt från närmsta ställe att hämta jorden på så känns det som lastbil är enda alt.
Men shit alltså, 65kubik
Pratade med företaget jorden skall hämtas från idag, och deras bilar tar max 13kubik om det inte skall va släp på.
Vet inte om det är mycket eller lite för en lastbil, men ser alla vändorna fram och åter framför mig.Och bilen måste delvis köra lite city också för att komma fram pga vägarbeten.

Suck så jävla knöligt det här blev

Maztor:
Jag gjorde som tidigare nämnts i tråden:
Bredden*Längden*höjden (jord höjden)=kubiken
Som även nämnt så vett i fasen om det är rätt eller inte då jag sög getpung i matte under mina skolår för många år sedan.
Citera
2009-06-29, 20:29
Medlem
Germanpilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
20 m3. packad o fin. så i verkligheten en hel del till. Har själv beställt 200 m2. färdigt gräs som kommer att kosta mig ca. 5000 kr. plus frakt, men jag kommer att ha en fin gräsmatta fort..

Öh? Färdiggräs för 25 kronor per kvadratmeter med frakt? Låter lite väl billigt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in