Citat:
Ursprungligen postat av saagverk
Vad man behöver räkna fram är väl gräsmattans faktiska yta, alltså tomt minus ev.byggnader,gångar,slänter etc. Det brukar vara lite enklare att räkna ytan om man delar in den i mindre fyrkanter tex. 10*10=100kvm. vad det gäller transporter så finns det sk. lastväxlare och kasettbilar som kan dra över flaket från vagnen till bilen. Man behöver alltså inte in med vagnen på tomten, utan den kan parkeras där det finns plats. Iom att matjord är förhållandevis lätt (ca 1 ton/kubik) är det bra om man inte bara lastar skapligt med ton,utan också tillräckligt med volym. Är transportavståndet väldigt litet låt säga några kilometer är det kanske onödigt med vagnar,men annars om det rör sig om nån mil blir det satans oeffektivt att köra med bara bil. Imho.
Jo det är dessvärre den faktiska ytan jag tänker på nu, dock kommer jag att dra av ca 10kvm altan som skall byggas.
Så dom måtten jag angivit är dom mer eller mindre aktuella måtten.
Har precis som du säger fått vetskap om att 1kubik jord~1ton.
Problemet för mig är att det är i slutet på en återvänds gata med flertalet bilar parkerade inne på kvarters gatan, och det är trångt redan nu med vanlig bil att åka in.
Där av att en vanlig enkel lastbil känns som det som ev kan tänkas gå att klämma förbi, släp är nog bara att glömma då vändzonen utanför är vääldigt liten
Har också funderat på vanlig bil + släp, men då det blir så liten volym på det och det är ca 1-2mil totalt från närmsta ställe att hämta jorden på så känns det som lastbil är enda alt.
Men shit alltså, 65kubik
Pratade med företaget jorden skall hämtas från idag, och deras bilar tar max 13kubik om det inte skall va släp på.
Vet inte om det är mycket eller lite för en lastbil, men ser alla vändorna fram och åter framför mig.Och bilen måste delvis köra lite city också för att komma fram pga vägarbeten.
Suck så jävla knöligt det här blev
Maztor:
Jag gjorde som tidigare nämnts i tråden:
Bredden*Längden*höjden (jord höjden)=kubiken
Som även nämnt så vett i fasen om det är rätt eller inte då jag sög getpung i matte under mina skolår för många år sedan.