Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-06-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanpilsner
Öh? Färdiggräs för 25 kronor per kvadratmeter med frakt? Låter lite väl billigt..
Läs: PLUS frakt.
Har själv hittat färdigt gräs (normal gräs tror jag) för ca 15-20kr/kvm i den volymen som nämndes.
Frakten tillkommer sen på gräset om ca 2500kr.
Så ca 30kr/kvm inkl frakt om man köper ca 200kvm.
(priserna jag har fått).
Den du citerar hamnar på ca 40kr/kvm.
Citera
2009-06-29, 21:55
Medlem
saagverks avatar
Nu är jag ingen trädgårdsmästare-heller,och undrar därför om färdig gräsmatta trivs på rena schaktmassor eller om det iaf behövs ett lager matjord under? 13 kubik matjord är väl helt normalt för en 3-axl lastbil,finns 4-axl som lastar några ton mer. Släpvagnen kan ju iofs ställas en bit bort och det är fortfarande affär ex. om det är 2mil enkel resa,och vagnen ställs 1km bort på lämplig plats. 65kubik ska inte vara några problem att ta på 2 vändor med rätt bil+släp=snabbt och enkelt.Sen vet jag ju inte hur du tänkt att ta reda på ev. jord? Men 60-70kubik är kanske inte nånting jag skulle ösa ut för hand med spade och kratta, det blir nog lite väl mycket.
Citera
2009-06-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saagverk
Nu är jag ingen trädgårdsmästare-heller,och undrar därför om färdig gräsmatta trivs på rena schaktmassor eller om det iaf behövs ett lager matjord under? 13 kubik matjord är väl helt normalt för en 3-axl lastbil,finns 4-axl som lastar några ton mer. Släpvagnen kan ju iofs ställas en bit bort och det är fortfarande affär ex. om det är 2mil enkel resa,och vagnen ställs 1km bort på lämplig plats. 65kubik ska inte vara några problem att ta på 2 vändor med rätt bil+släp=snabbt och enkelt.Sen vet jag ju inte hur du tänkt att ta reda på ev. jord? Men 60-70kubik är kanske inte nånting jag skulle ösa ut för hand med spade och kratta, det blir nog lite väl mycket.
Tanken är att köra på anläggnings jord, inte den finaste av dom alla, men gott och väl lämplig och prisvärd till gräsmatta.
Okej,så 13kubik är ungefär vad som är "standard" på en vanlig lastbil utan släp alltså.
Jo visst blir det smidigare med ett stort släp till också, men det släpet skall ju även tömmas, och då spridningen av jorden är tänkt ske med grävmaskin som inte har en skopa modell monster stor så känns det som det kommer vara allt för tidskrävande att ha tillkopplat släp stående tex några hundra meter bort.
Då släpet även skall tömmas.
Tanken är iaf att försöka få någon form av skapligt pris för en vanlig lastbil utan släp att köra några vändor och där i mellan dumpa varje lass på tomten som grävmaskinen hela tiden sprider ut i mellan.

Men som det ser ut nu när man fick lite bakläxa på matematiken, 65kubik så är det 5st körningar med lastbil, och tiden tickar (om ej bra fast pris går att få), lika så att jorden kostar flis.
Så det känns som den hyfsat smidiga taken i huvudet börjar bli en rätt dyr tanke.

Hmm,undrar om man kan sätta upp lappar längs gatan om att ingen får parkera på gatan under dagen då lastbil är tänkt att komma, då kan man ju iaf kanske få in både bil och släp

Ajjaa,ska klura vidare på detta så får man se vad man kan få fram för priser i slut ändan.Se om det ens blir någon fortsättning på dom här tankarna.

Tusen tack för eran hjälp, den har varit till stoor hjälp.

P.S: Kubik volymen är alltså: kvadratmeterna * höjden jord det skall läggas?
Frågar då det har stått 2st alt:
bredd*längd*höjd
Och som nämnt
Kvadratmeterna * jord höjden
Citera
2009-06-29, 22:47
Medlem
Gothenburgers avatar
Lägg nu för bövelen inte 30cm matjord för att göra en gräsmatta. 10cm tjockt, stenfritt, lager jord duger gott och väl för att anlägga en gräsmatta.

En boggiebil lastar ca 14 ton (ca 7-8m3 beronde på hur man lastar)
En bil med släp lastar ca 40 - 45 ton. Vid kassettering så väger ofta ekipaget way too much på axlarna än vad svenska vägar tillåter. Kan vara bra att tänka på om bilarna behöver köra kassetten på vägar med begränsat axeltryck.

Om du skall lägga färdigt gräs så kan du med fördel lägga ett lager sand ovanpå jorden som du sedan lägger gräset på.
Citera
2009-06-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Lägg nu för bövelen inte 30cm matjord för att göra en gräsmatta. 10cm tjockt, stenfritt, lager jord duger gott och väl för att anlägga en gräsmatta.

En boggiebil lastar ca 14 ton (ca 7-8m3 beronde på hur man lastar)
En bil med släp lastar ca 40 - 45 ton. Vid kassettering så väger ofta ekipaget way too much på axlarna än vad svenska vägar tillåter. Kan vara bra att tänka på om bilarna behöver köra kassetten på vägar med begränsat axeltryck.

Om du skall lägga färdigt gräs så kan du med fördel lägga ett lager sand ovanpå jorden som du sedan lägger gräset på.
Njao,tanken har varit 20-30cm anläggnings jord, detta då nuvarande jorden (läs skiten) inte är något vidare.
Dvs: ut med kanske 10cm och fräsa över lite lätt med en jordfräs,och sen på med ytterligare ett lager och vältra för bra yta att lägga mattan/fröna på.
Har läst runt på alla möjliga herre jösses ställen om experters råd vid gräsmatte läggning, men tar dessa lite med en nypa salt också då det inte skall vara sveriges finaste massa.
Men vill iaf ha lite extra på vid ev risk för att det sjunker en del vid alla vattningar.

Har också haft det i tanke med vikten, men som tur är finns inga sådana skyltar längs med sträckan.
Bara det att det kan bli lite halv knepigt att få in dubbel ekipage (bil+släp) på området.Och vända runt det,ojj ojj.Det ska vi inte ens fundera på .

Men vi får väl se hur detta projekt slutar, mina matematiska kunskaper är rätt ringrostiga, men nu har man iaf fastställt lite yta och volym och det tackar vi för.
Citera
2009-06-30, 20:43
Medlem
Gothenburgers avatar
Det sjunker inte.

Är det berg eller lerterrass som du skall ha gräsmattan på?
Citera
2009-06-30, 21:06
Medlem
saagverks avatar
lämpligt ekipage kan ju tex. vara vanlig lastväxlare med långvagn dvs. 3st burkar. iom. att dom lastas lika så finns inga problem med överlass vid rangering,och det är heller inga problem att få med volymen. lite ot här, men appropå överlast så har jag väldigt svårt att föreställa mig ett tipp ekipage som lastar 45ton. Det finns extrema lättbyggen i alu. som man uppger har tomvikter på under mellan 17 och 18ton,men ner till 15ton är det nog långt. Och då är det inte tal om att kunna rangera. 35ton är betydligt vanligare med 60ton brutto.
Ts, du undrade om olika sätt att räkna:bredd*längd*höjd vs. kvadratmetrarna*höjden. Det är egentligen samma sak då längden*bredden ger kvadraten.
Citera
2009-07-02, 22:23
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
. lite ot här, men appropå överlast så har jag väldigt svårt att föreställa mig ett tipp ekipage som lastar 45ton. Det finns extrema lättbyggen i alu. som man uppger har tomvikter på under mellan 17 och 18ton,men ner till 15ton är det nog långt. Och då är det inte tal om att kunna rangera. 35ton är betydligt vanligare med 60ton brutto.
Ts,.

OOps...skrivfel från min sida ser jag nu. 30-35 ton ska det vara. Sry
Citera
2009-07-03, 23:33
Medlem
saagverks avatar
ett ska bort..

Citat:
Det finns extrema lättbyggen i alu. som man uppger har tomvikter på under mellan 17 och 18ton,men ner till 15ton är det nog långt. .
(drar på sig dumstruten) ja,och är man ordblind och sen med editeraknappen så finner man snart sig själv iförd en löjlig mössa...
Senast redigerad av saagverk 2009-07-03 kl. 23:39.
Citera
2009-07-04, 08:28
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenIstan
Öhh,hur menar du?!
1080kubikmeter är väldigt mycket, lika så det du nämner om 3600kvm

Tomtens exakta (iaf på metern ungefär) mått är:
60*60*45*50 ~215kvm (tyvärr inte helt rektangulär tomt, så jag lägger på lite extra i räkningen sen).
Höjden på den nya jorden som skall på skall vara 20-30cm.

Det verkar som att du räknar ut omkretsen.

Ytan på en rektangel får man genom att ta längd gånger bredd. Nu är ju inte din tomt helt rektangulär som sagt, men om tomtens sidor är 60, 60, 45 och 50 m så borde ytan bli åtminstone i storleksordningen 2 500-3 000 kvm. Kan det stämma, om du äger tomten så borde du ju veta hur stor den är?

Om du ska ha gräsmatta över hela tomten så är det ju bara att ta hela ytan och dra bort eventuella byggnader på tomten.
Citera
2009-07-04, 10:02
Medlem
20 kubik jord går åt till din 100 kvm yta.

1,3 - 1,7 ton jord per kubik beroende på jord men runt där.
Citera
2010-04-28, 22:06
Moderator
rotadents avatar
OT raderat.

//Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto