Citat:
Ursprungligen postat av saagverk
Nu är jag ingen trädgårdsmästare-heller,och undrar därför om färdig gräsmatta trivs på rena schaktmassor eller om det iaf behövs ett lager matjord under? 13 kubik matjord är väl helt normalt för en 3-axl lastbil,finns 4-axl som lastar några ton mer. Släpvagnen kan ju iofs ställas en bit bort och det är fortfarande affär ex. om det är 2mil enkel resa,och vagnen ställs 1km bort på lämplig plats. 65kubik ska inte vara några problem att ta på 2 vändor med rätt bil+släp=snabbt och enkelt.Sen vet jag ju inte hur du tänkt att ta reda på ev. jord? Men 60-70kubik är kanske inte nånting jag skulle ösa ut för hand med spade och kratta, det blir nog lite väl mycket.
Tanken är att köra på anläggnings jord, inte den finaste av dom alla, men gott och väl lämplig och prisvärd till gräsmatta.
Okej,så 13kubik är ungefär vad som är "standard" på en vanlig lastbil utan släp alltså.
Jo visst blir det smidigare med ett stort släp till också, men det släpet skall ju även tömmas, och då spridningen av jorden är tänkt ske med grävmaskin som inte har en skopa modell monster stor så känns det som det kommer vara allt för tidskrävande att ha tillkopplat släp stående tex några hundra meter bort.
Då släpet även skall tömmas.
Tanken är iaf att försöka få någon form av skapligt pris för en vanlig lastbil utan släp att köra några vändor och där i mellan dumpa varje lass på tomten som grävmaskinen hela tiden sprider ut i mellan.
Men som det ser ut nu när man fick lite bakläxa på matematiken, 65kubik så är det 5st körningar med lastbil, och tiden tickar (om ej bra fast pris går att få), lika så att jorden kostar flis.
Så det känns som den hyfsat smidiga taken i huvudet börjar bli en rätt dyr tanke.
Hmm,undrar om man kan sätta upp lappar längs gatan om att ingen får parkera på gatan under dagen då lastbil är tänkt att komma, då kan man ju iaf kanske få in både bil och släp
Ajjaa,ska klura vidare på detta så får man se vad man kan få fram för priser i slut ändan.Se om det ens blir någon fortsättning på dom här tankarna.
Tusen tack för eran hjälp, den har varit till stoor hjälp.
P.S: Kubik volymen är alltså: kvadratmeterna * höjden jord det skall läggas?
Frågar då det har stått 2st alt:
bredd*längd*höjd
Och som nämnt
Kvadratmeterna * jord höjden