• 1
  • 2
2009-06-27, 14:44
Medlem
Tjenare!

Min dator är ca. 1½ år gammal. Det har fungerat perfekt tills för några månader sedan då den började dö helt random då och då. Nu på senare tid har det dock blivit ett större problem eftersom det händer allt oftare.

Det som händer är alltså att datorn bara slocknar. Jag har alltid kollat sladdarna och inget verkar sitta löst. Jag har heller inte sett något samband mellan tillfällena, t.ex. att det skulle vara överhettning p.g.a. att jag spelar något spel. Kan det vara glapp i uttaget där strömsladden går in i datorn? Damm? Vad tror ni? Vad kan jag kolla?

Tack!
Citera
2009-06-27, 14:46
Medlem
antiadmins avatar
Kan nog vara ett hårdvarufel. plocka isär datorn och kolla om det är damm i den
Citera
2009-06-27, 14:57
Medlem
Har samma problem på min laptop. Den bara dör helt plötsligt ibland. För mig är det överhettning iaf, så det kan vara det för dig med.

Hur vet jag det?

För att datorn är kokhet när den dör och för att det går inte starta upp den igen förräns den har kallnat en aning.

- toumiax2
Citera
2009-06-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toumiax2
Har samma problem på min laptop. Den bara dör helt plötsligt ibland. För mig är det överhettning iaf, så det kan vara det för dig med.

Hur vet jag det?

För att datorn är kokhet när den dör och för att det går inte starta upp den igen förräns den har kallnat en aning.

- toumiax2

Ladda ner och installera Speedfan för att se vilka temperaturer du ligger på.
Citera
2009-06-27, 15:01
Medlem
defeatists avatar
Jag har haft samma problem pga överhettning. Drog ut grafikkortet och cpu fläkten och rensade dessa på damm/skit. Körde trycklufts burk i nätagget för att få bort damm ifrån den.
Du kan alltid kolla temperaturen i datorn med http://www.alcpu.com/CoreTemp/ eller med http://www.almico.com/speedfan.php och kolla om tempen är onaturlig hög

edit: kollaenhink hann före
Citera
2009-06-27, 15:12
Medlem
Jag är rätt säker på att det inte är överhettning eftersom datorn kan startas utan problem och sedan köras ett bra tag innan det händer igen. Datorn har heller aldrig känts varm efter den dött.
Citera
2009-06-27, 15:18
Medlem
Holger Meinss avatar
Med GPU-Z och CoreTemp kan man logga temperaturerna på grafikkort/processor till en fil så att man kan kontrollera vilken temperatur sakerna ligger på när datorn dör. (GPU-Z:as filer kan öppnas i Notepad.)
Citera
2009-06-27, 15:29
Medlem
Tror jag kan hjälpa dig här, haft ett liknande problem
Hur stark nättag har du, jag hade samma fel jag bytte till ett 550w nättag, satte in schassi fläktar för att få en maximal kylning i datorn, nu funkar datorn perfekt (blev också tipsad om speedfan utav folk hela tiden) - men hur stark är din nättag.
Citera
2009-06-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieZnone
Tror jag kan hjälpa dig här, haft ett liknande problem
Hur stark nättag har du, jag hade samma fel jag bytte till ett 550w nättag, satte in schassi fläktar för att få en maximal kylning i datorn, nu funkar datorn perfekt (blev också tipsad om speedfan utav folk hela tiden) - men hur stark är din nättag.

500w
Citera
2009-06-27, 15:47
Medlem
Jonny666s avatar
Det räcker inte långt om du har ett kraftigt grafikort och ett gäng diskar....
Citera
2009-06-27, 15:50
Medlem
Då är det väl lite skumt att det fungerat felfritt i över 1 år? Jag tror inte att nätagget är för klent för min dator.
Citera
2009-06-27, 15:55
Medlem
Jonny666s avatar
Skriv din spec vad du har...

Jag hade liknande problem då jag bytte grafikort med liknande prestanda men drog mycket mer ström, kör man för länge med ett klent nätagg så "sliter" det på systemet och gör det ostabilt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in