2009-06-27, 14:33
Medlem
Har en laptop som heter Fujitsu siemens amilo pro V3505. Har haft Ubuntu 9.04 sedan det kom ut men behöver nu använda windows XP professional. Men stöter då på problemet att installationsprogrammet till windows XP gnäller om att det saknas en hårddisk "Setup did not find any hard disk drives installed in your computer".

Har sett fler trådar om ämnet och alla länkar till samma hemsida, microsoft... Jag tror inte jag har läst en rörigare beskrivning i hela mitt liv. Men nu har jag också klantat mig rejält med att råkat wipe'a hela hårddisken så jag har varken linux eller windows på datorn. Hur ska jag gå tillväga för att få installationen att fungera? Har tillgång till tomma cd skivor och ett usb minne.

tack på förhand
Citera
2009-06-27, 15:58
Medlem
Alfaslangs avatar
Om du i din laptops BIOS kan ställa in hårddiskcontrollern att arbeta i ATA- eller IDE-läge istället för SATA eller AHCI så prova det.

Alternativet är annars att du ordnar fram en USB-floppydiskettstation och en disk som du lägger diskcontrollerdrivrutinerna på. Det får du givetvis göra på en annan dator eftersom du inte längre har något OS på din laptop. När du sen ska installera Windows på laptopen så frågar installationsprogrammet ganska tidigt om du vill installera några extra SCSI-drivrutiner (eller något i den stilen) och ber dig drycka F6 för det. Tryck F6 och vänta. Du får ingen respons på att du tryckt F6 så det är bara att hoppas på att den uppfattade det och du får frågan om du vill läsa in drivrutinen från disketten.

Omständigt på alla sätt och vis.

Ett annat alternativ är ju att du lägger in Vista eller något annat OS som inte är 8 år gammalt.

ÄNNU ett alternativ är såklart att du lägger in Ubuntu 9.04 igen och sen installerar Windows XP i VirtualBox i Ubuntu.
Senast redigerad av Alfaslang 2009-06-27 kl. 16:01.
Citera
2009-06-27, 17:03
Medlem
sommarlovs avatar
Säger samma sak, inte Ubuntus fel.
Felet är ålderdomliga XP som inte har drivrutiner för ditt kontrollerkort.
Om du nu kan Ubuntu, kör XP virtuellt!
Citera
2009-06-27, 17:36
Medlem
Tack för svaren! men jag hittade en lösning. Och jag tappade intresset för ubuntu då jag hade problem att ansluta min nya mp3-spelare till det, så jag fick rycket och skulle installera Windows XP och tappa bort mig totalt. Mp3'n går före alla andra värderingar om fri programvara och liknande

Lösning:
Citera
2009-06-27, 18:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows -> Support

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto