2009-06-27, 14:33
Medlem
Har en laptop som heter Fujitsu siemens amilo pro V3505. Har haft Ubuntu 9.04 sedan det kom ut men behver nu anvnda windows XP professional. Men stter d p problemet att installationsprogrammet till windows XP gnller om att det saknas en hrddisk "Setup did not find any hard disk drives installed in your computer".

Har sett fler trdar om mnet och alla lnkar till samma hemsida, microsoft... Jag tror inte jag har lst en rrigare beskrivning i hela mitt liv. Men nu har jag ocks klantat mig rejlt med att rkat wipe'a hela hrddisken s jag har varken linux eller windows p datorn. Hur ska jag g tillvga fr att f installationen att fungera? Har tillgng till tomma cd skivor och ett usb minne.

tack p frhand
Citera
2009-06-27, 15:58
Medlem
Alfaslangs avatar
Om du i din laptops BIOS kan stlla in hrddiskcontrollern att arbeta i ATA- eller IDE-lge istllet fr SATA eller AHCI s prova det.

Alternativet r annars att du ordnar fram en USB-floppydiskettstation och en disk som du lgger diskcontrollerdrivrutinerna p. Det fr du givetvis gra p en annan dator eftersom du inte lngre har ngot OS p din laptop. Nr du sen ska installera Windows p laptopen s frgar installationsprogrammet ganska tidigt om du vill installera ngra extra SCSI-drivrutiner (eller ngot i den stilen) och ber dig drycka F6 fr det. Tryck F6 och vnta. Du fr ingen respons p att du tryckt F6 s det r bara att hoppas p att den uppfattade det och du fr frgan om du vill lsa in drivrutinen frn disketten.

Omstndigt p alla stt och vis.

Ett annat alternativ r ju att du lgger in Vista eller ngot annat OS som inte r 8 r gammalt.

NNU ett alternativ r sklart att du lgger in Ubuntu 9.04 igen och sen installerar Windows XP i VirtualBox i Ubuntu.
Senast redigerad av Alfaslang 2009-06-27 kl. 16:01.
Citera
2009-06-27, 17:03
Medlem
sommarlovs avatar
Sger samma sak, inte Ubuntus fel.
Felet r lderdomliga XP som inte har drivrutiner fr ditt kontrollerkort.
Om du nu kan Ubuntu, kr XP virtuellt!
Citera
2009-06-27, 17:36
Medlem
Tack fr svaren! men jag hittade en lsning. Och jag tappade intresset fr ubuntu d jag hade problem att ansluta min nya mp3-spelare till det, s jag fick rycket och skulle installera Windows XP och tappa bort mig totalt. Mp3'n gr fre alla andra vrderingar om fri programvara och liknande

Lsning:
Citera
2009-06-27, 18:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Trd -> Windows -> Support

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto