Citat:
Ursprungligen postat av
Exfactor
Ett dilemma gällande uppsägning vid säsongsanställning.
Hade sökt ett jobb på företag A och B. Fick gå på intervju på båda och blev erbjuden jobb på företag B, vilket är en säsongsanställning med fast start o slutdatum. Har fått gå på utbildningsdagar samt hunnit jobba i fyra dagar på det nya jobbet. Har inte fått tagit något större ansvar, utan väldigt mjukstart/intro.
Företag A som jag helst ville jobba hos hörde av sig idag och vill träffa mig på en intervju för en annan tjänst hos dem. Detta är skitkul verkligen!
Ponera att jag skulle bli erbjuden ett nytt jobb hos företag A och jag vill ha det, vad i helskotta gör man då? Jag ville verkligen jobba hos företag A, det är mer lr mindre en dröm arbetsgivare!
Det står ingenting om uppsägningstid på mitt kontrakt men anställningen omfattas av kollektivavtal. Jag finner dock ingen information på deras hemsida vad som gäller vid uppsägning vid säsongsarbete.
Är det någon som har koll på vad som gäller? En arbetsgivare kan inte tvinga en att komma till jobbet direkt. Vidare är det precis i inledningen av det nya jobbet. Jag har googlat runt o då står det följande "En tidsbegränsad anställning upphör utan föregående uppsägning först vid anställningstidens utgång. Arbetstagaren i ditt exempel har alltså bundit sig för anställning under X månader och har inte rätt att genom uppsägning avsluta anställningen i förtid".
Stämmer detta? Det finns ju ett kollektivavtal. Arbetsgivare kan väl inte tvinga någon dit om de vet att man inte vill?
Utifrån bestämmelserna i anställningsskyddslagen, LAS, kan inte en tidsbegränsad anställning avslutas i förväg eftersom anställningstidens början och slut är överenskommen redan vid anställningens ingående. I realiteten ger LAS ett långtgående skydd mot godtycklig uppsägning av tidsbegränsade anställningar (undantaget provanställning), men det innebär samtidigt skyldigheter att arbeta under tiden.
Emellertid kan det finnas andra bestämmelser i kollektivavtalet. Det är nämligen inte alls ovanligt att kollektivavtalen medger att en tidsbegränsad anställning kan sägas upp i förväg med en uppsägningstid om 14 dagar. Vad som gäller här vet vi dock inte, efter TS inte uppgivit vilket kollektivavtal som är aktuellt. Bäst är alltid att höra med det egna fackförbundet om vad som gäller på arbetsplatsen.