2010-05-29, 21:56
Medlem
jag tycker länkarna var intressanta, mehr kan gå och lägga sig
Citera
2010-05-29, 22:01
Medlem
Mehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livegen
Jag försöker inte övertyga IR5 och några andra skribenter, som har skrivit i tråden och sympatiserat med regimen i Iran, om Iranska regimens förbrytelser. Jag och andra forums medlemmar har alltför länge diskuterat med IR5 utan resultat, så nu är det inte så många som bryr sig om honom eller vill debatera med han.

Jag vill förmedla rapporter från Iran, vilket är kanske intressant för några, som råkar läsa tråden och inte har sett/ hört eller är medvetna om regimens tortyr och förbrytelser i Iran eller helt enkelt vill få reda på de senaste nyheterna. Sådana personer finns. Men vill du diskutera någonting, så är det bara att ställa frågor, svara på ett inlägg eller skriv om dina tankar om händelserna i Iran. Det är ingen som hindrar dig.

Jag kanske kom på fel fot här nu (vilket inte var min avsikt).
Min poäng var bara att det är rätt så självklart (för den som vill se det) att Iran praktiserar tortyr och att ordet "rättssäkerhet" inte existerar för tillfället inom det persiska vokabuläret. Jag utgår ifrån att folk redan vet att Iran och regimen torterar folk i landet lite hur de vill och att konstant dra upp det är att bara gå i repeat.

Frågan är ju som sagt inget som man kan driva längre. Ena sidan gapar om tortyr, den andra sidan om "kultur". Det finns ju inget mer att tala om då. Vissa ogillar tortyren, andra inte, och de flesta vet som sagt att den pågår i landet. Det är ingen som blir förvånad längre av att se tortyrklipp ifrån Iran och övergrepp gentemot folk inom landet varvid jag knyter tillbaka till det jag sa först. Anledning till att posta de finns inte. Folk vet redan, eller har du verkligen träffat någon som blir förvånad när de ser sådana klipp?

För mig är det intressanta att förstå IR5's ställningstagande. Han är faktiskt inte den första iranska regimstödjaren som jag stött på och vanligtvis så har de som stödjer regimen en och samma anledning för sitt stöd för regimen, ska bli intressant och se om det är i det facket IR5 hamnar...

Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
jag tycker länkarna var intressanta, mehr kan gå och lägga sig

På vilket sätt finner du dessa intressanta, var det något nytt för dig?
Senast redigerad av Mehr 2010-05-29 kl. 22:09.
Citera
2010-05-29, 22:16
Medlem
jag undrar en sak, om USA skulle attackera Iran och få regimen att falla, hur skulle folket reagera? skulle det bli som Irak eller skulle det gå att skapa nån demokratisk regering med folkets stöd?

man får ju bilden av att de flesta faktiskt är emot regimen men det blir lite annorlunda när ett annat land lägger sig i.

Min gissning är att det är som med barn till dåliga föräldrar, om t.ex. en förälder misshandlar sitt barn kommer barnet ändå att vara lojalt mot sin förälder men det finns en gräns då barnet inte är lojalt längre. Denna gräns har med förnuft och visdom att göra.
Citera
2010-05-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mehr

På vilket sätt finner du dessa intressanta, var det något nytt för dig?

ja, det var det

och vad är ditt problem, är du nån typ av lekledare här som bestämmer vad som ska ske?

"här kommer jag, sluta skriv, nu!"

"skriv bara om det JAG tycker är intressant"

knasboll

starta en Mehr-tråd eller nåt
Citera
2010-05-29, 22:32
Medlem
livegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mehr
För mig är det intressanta att förstå IR5's ställningstagande. Han är faktiskt inte den första iranska regimstödjaren som jag stött på och vanligtvis så har de som stödjer regimen en och samma anledning för sitt stöd för regimen, ska bli intressant och se om det är i det facket IR5 hamnar...

Det finns många iranier även bland mina vänner, som vittnar om att de har blivit erbjudna av regimen i att arbeta för dem.
Det finns många araber som stödjer regimen i Iran eller arbetar för dem.
Det finns många knäppa människor med ett stort portion hat mot västvärlden och vad den står för, så att deras hat får de att stödja och sympatisera med vilka antiväst diktaurer som helst.

Efter att ha läst de flesta av IR5:s inlägg och debatterat med honom ganska länge, så har jag dragit slutsatsen att han är en betald agent, som har fått i uppgift att bl.a. propagera för regimen i Iran och försöka skapa en en motbild av regimen i förhållande till vad bl.a. exil-iranierna har levererat i Sverige och västvärlden. Han skriver nog inte endast här på flashback. Han arbetar och skriver på annat sätt och i andra forum och sajter.
Han är nog inte helt religiöst i den meningen att han praktiserar islam fullt ut, men han är muslim.
Hans taktik går ut på att smutskasta iranierna, dumförklara dem och spamma alla trådar som handlar om Iran.

Som sagt, det finns en del som är intresserade av nya rapporter från Iran, inte minst en del Iranier. Jag själv besöker tråden för att reda på om det har kommit något nytt.
Citera
2010-05-29, 22:47
Medlem
livegens avatar
Citat:
jag undrar en sak, om USA skulle attackera Iran och få regimen att falla, hur skulle folket reagera? skulle det bli som Irak eller skulle det gå att skapa nån demokratisk regering med folkets stöd?

man får ju bilden av att de flesta faktiskt är emot regimen men det blir lite annorlunda när ett annat land lägger sig i.

Min gissning är att det är som med barn till dåliga föräldrar, om t.ex. en förälder misshandlar sitt barn kommer barnet ändå att vara lojalt mot sin förälder men det finns en gräns då barnet inte är lojalt längre. Denna gräns har med förnuft och visdom att göra.

Ärligt talat när jag lämnade Iran för ganska länge sedan, så hade jag tappat hoppet om Iran och iranierna, men genom de många kontakter som jag har kvar i Iran, så vet jag att folket har förändrats. Särskild de yngre. De längtar verkligen efter en sekulär demokrati. Visst finns det många religiösa och regimanhängare, men även de flesta av de religiösa vill ha en mjukare islam och tom en sekulär stat.

Angående en USA invation, så har jag fått den uppfattningen att många iranier i Iran är för en amerikansk attack, där regimen störtas. I iranska nyhetssajter eller forum är det en hel del inlägg postade från Iran, som önskar en amerikansk invation.

T.ex. i den här länken som är på persiska finns det två inlägg av fyra, där skribenterna önskar eller stödjer en amerikansk eller utländsk intervention med regimens störtande som resultat. (Du kan självklart inte läsa persiska, men...)
http://www.mardomak.org/news/US_House_approves_Iran_sanction
Citera
2010-05-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ärligt talat när jag lämnade Iran för ganska länge sedan, så hade jag tappat hoppet om Iran och iranierna, men genom de många kontakter som jag har kvar i Iran, så vet jag att folket har förändrats. Särskild de yngre. De längtar verkligen efter en sekulär demokrati. Visst finns det många religiösa och regimanhängare, men även de flesta av de religiösa vill ha en mjukare islam och tom en sekulär stat.

Angående en USA invation, så har jag fått den uppfattningen att många iranier i Iran är för en amerikansk attack, där regimen störtas. I iranska nyhetssajter eller forum är det en hel del inlägg postade från Iran, som önskar en amerikansk invation.

T.ex. i den här länken som är på persiska finns det två inlägg av fyra, där skribenterna önskar eller stödjer en amerikansk eller utländsk intervention med regimens störtande som resultat. (Du kan självklart inte läsa persiska, men...)
Jag tror Iranierna kommer enas om ett krig drabbar dem, de är trötta på utländsk närvaro, från de undersökningar jag sett så finns det en majoritet som är negativa till iaf USA.

Shirin Ebadi sa just detta: "No American soldier should be allowed to set foot on Iranian soil, regardless of the criticism we have of the Iranian government. "
Citera
2010-05-29, 23:12
Medlem
Mehrs avatar
Citat:

Stödet för regimen är som sagt svajjande, blir svårt att diskutera i klara termer men rent instinktivt så tror jag inte iranierna vill ha någon amerikansk invasion. Delvis därför att det skulle bli alldeles för blodigt med många döda och en förstörelse av landet som kommer skicka det till Stenåldern. Reaktioner vid en invasion tror jag inte skulle uppskattas heller, många vill ha förändring är jag rätt så övertygad över men det råder fortfarande väldigt många gamla spöken i huvudet på iranier kring USA och deras utrikespolitik. Det blir svårt att bygga någon tillit dessa nationer sinsemellan varandra med tanke på deras historia och USA med deras imperialistiska historia i mellanöstern.

Sen har ju många utav oss sätt förödelsen och kaoset som blev av av Irak-kriget, ett krig är inget man bara återhämtar sig ifrån hur som helst. Jag vill inte bara se en förändring av regim utan också en förändring inom det iranska samhället inom sina rötter. Det kan aldrig ske om USA går in, då blir det bara en puppet-state och då går den här karusellen bara i repeat. Jag uppskattar Obama's försök till vänliga relationer med Iran men utan ett regimskifte så är det svårt för Iran att sätta sig till bords med USA utan att "tappa ansiktet".

Den Iranska nationalismen är ett arv ifrån de äldre generationens konspirationsteorier som i sig är ett arv ifrån Britternas daltande inom landets politik. Den här extrema nationalismen har förblindat flera med sina "marg bär amrika".

Citat:
Det finns många iranier även bland mina vänner, som vittnar om att de har blivit erbjudna av regimen i att arbeta för dem.
Det finns många araber som stödjer regimen i Iran eller arbetar för dem.
Det finns många knäppa människor med ett stort portion hat mot västvärlden och vad den står för, så att deras hat får de att stödja och sympatisera med vilka antiväst diktaurer som helst.

Jo, jag känner väl igen detta överdrivna hat men du måste förstå dess uppkomst om du vill kunna förmildra det. Ibland hjälper det att prata ur vreden ur folk istället för att gasta om att folk är "araber" eller som IR5 som anklagar folk för att vara "anti-iranier".

Citat:

När lämnade du Iran och vad är den attityd som du snappat upp bland de yngre?

Citat:

Jo jag har också snubblat över vissa som vill att USA ska gå in i landet med våld men poängen är att de flesta som sitter och skriver det bor själva i Tyskland, Frankrike, USA etc etc. Det är väldigt enkelt att skrika "döda alla" när man sitter säkert och tryggt på andra sidan världen. Jag förstår deras ilska och vrede, men vill man bli av med korruptionen och diktaturen i Iran så försöker man sig enligt mig inte på det med att ersätta den med en "väst-vänlig" och korrupt regim istället. Och om sanningen ska fram så är det precis vad jag väntar mig om en innovation kommer till att ske. Får verkligen USA ett järngrepp om Iran så kommer kvarlevorna av det troligen bara bli ännu en diktatur, eller i bästa fall en skendemokrati. Folk som har levt i exil har oftast inte glömt bort mullorna med många har faktiskt glömt bort Shahn och hans brott. Och allt detta sanktionerat med USA:s stöd. Därmed finns som sagt folk inom landet som ärvt denna "anti-väst" känsla som åter igen har sina rötter i ful utrikespolitik och espionageverksamhet.

Citat:

Baba, velam kån. Chera fek mikoni man inja hastam ba shoma sobat mikonam. Irooni hastam baradär, man ham mitonam benivisam vä bekhonam...
Citera
2010-05-29, 23:17
Medlem
livegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Jag tror Iranierna kommer enas om ett krig drabbar dem, de är trötta på utländsk närvaro, från de undersökningar jag sett så finns det en majoritet som är negativa till iaf USA.

Shirin Ebadi sa just detta: "No American soldier should be allowed to set foot on Iranian soil, regardless of the criticism we have of the Iranian government. "

Alla iranska oppositionsledare hävdar att de är emot en amerikansk invation. Det är vad de måste säga för att vara politisk korrekta. Jag pratar om folket, som uttrycker sig anonymt på nätet och vågar berätta vad de verkligen har på hjärtat.
Angående undersökningar i Iran har vi diskuterat förut. I Iran är det inte många som vågar öppet berätta för några främlingar vad de tycker om regimen eller USA.
Dessutom har jag bara berättat om min egen erfarenhet och uppfattning från de inlägg jag har läst och de folk jag har pratat med, så jag säger inte att alla iranier är för en amerikansk invation.
Citera
2010-05-29, 23:21
Medlem
Citat:
Alla iranska oppositionsledare hävdar att de är emot en amerikansk invation. Det är vad de måste säga för att vara politisk korrekta. Jag pratar om folket, som uttrycker sig anonymt på nätet och vågar berätta vad de verkligen har på hjärtat.
Angående undersökningar i Iran har vi diskuterat förut. I Iran är det inte många som vågar öppet berätta för några främlingar vad de tycker om regimen eller USA.
Dessutom har jag bara berättat om min egen erfarenhet och uppfattning från de inlägg jag har läst och de folk jag har pratat med, så jag säger inte att alla iranier är för en amerikansk invation.
Jag pratar också om folket gällande undersökningen jag läste. Som såklart gjordes lika anonymt som man är på nätet. Så visst det finns båda sidor.
Citera
2010-05-29, 23:26
Medlem
livegens avatar
Mehr

Trots allt du sa om förstörelsen av landet vid en amerikansk invation, så är det många iranier i Iran som är beredda att betala det priset för att bli av med regimen. Det är lätt för en del Iranier utomlands att i sin trygghet opponera sig mot en USA-invation och hävda att de själva skulle delta i kriget mot USA, men för iranier som lever i det helvete mullorna har skapat dem är en USA-invation med vad det innebär är ett bättre alternativ.
Citera
2010-05-29, 23:27
Medlem
livegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Jag pratar också om folket gällande undersökningen jag läste. Som såklart gjordes lika anonymt som man är på nätet. Så visst det finns båda sidor.

Gjordes på nätet? Hur många iranier tror du att har tillgång till nätet?

Edit:
Jag missuppfattade vad du skrev, men vill du berätta hur de kunde genomföra undersökningen anonymt?
Senast redigerad av livegen 2010-05-29 kl. 23:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in