Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
jag undrar en sak, om USA skulle attackera Iran och få regimen att falla, hur skulle folket reagera? skulle det bli som Irak eller skulle det gå att skapa nån demokratisk regering med folkets stöd?
man får ju bilden av att de flesta faktiskt är emot regimen men det blir lite annorlunda när ett annat land lägger sig i.
Stödet för regimen är som sagt svajjande, blir svårt att diskutera i klara termer men rent instinktivt så tror jag inte iranierna vill ha någon amerikansk invasion. Delvis därför att det skulle bli alldeles för blodigt med många döda och en förstörelse av landet som kommer skicka det till Stenåldern. Reaktioner vid en invasion tror jag inte skulle uppskattas heller, många vill ha förändring är jag rätt så övertygad över men det råder fortfarande väldigt många gamla spöken i huvudet på iranier kring USA och deras utrikespolitik. Det blir svårt att bygga någon tillit dessa nationer sinsemellan varandra med tanke på deras historia och USA med deras imperialistiska historia i mellanöstern.
Sen har ju många utav oss sätt förödelsen och kaoset som blev av av Irak-kriget, ett krig är inget man bara återhämtar sig ifrån hur som helst. Jag vill inte bara se en förändring av regim utan också en förändring inom det iranska samhället inom sina rötter. Det kan aldrig ske om USA går in, då blir det bara en puppet-state och då går den här karusellen bara i repeat. Jag uppskattar Obama's försök till vänliga relationer med Iran men utan ett regimskifte så är det svårt för Iran att sätta sig till bords med USA utan att "tappa ansiktet".
Den Iranska nationalismen är ett arv ifrån de äldre generationens konspirationsteorier som i sig är ett arv ifrån Britternas daltande inom landets politik. Den här extrema nationalismen har förblindat flera med sina "marg bär amrika".
Citat:
Ursprungligen postat av livegen
Det finns många iranier även bland mina vänner, som vittnar om att de har blivit erbjudna av regimen i att arbeta för dem.
Det finns många araber som stödjer regimen i Iran eller arbetar för dem.
Det finns många knäppa människor med ett stort portion hat mot västvärlden och vad den står för, så att deras hat får de att stödja och sympatisera med vilka antiväst diktaurer som helst.
Jo, jag känner väl igen detta överdrivna hat men du måste förstå dess uppkomst om du vill kunna förmildra det. Ibland hjälper det att prata ur vreden ur folk istället för att gasta om att folk är "araber" eller som IR5 som anklagar folk för att vara "anti-iranier".
Citat:
Ärligt talat när jag lämnade Iran för ganska länge sedan, så hade jag tappat hoppet om Iran och iranierna, men genom de många kontakter som jag har kvar i Iran, så vet jag att folket har förändrats. Särskild de yngre. De längtar verkligen efter en sekulär demokrati. Visst finns det många religiösa och regimanhängare, men även de flesta av de religiösa vill ha en mjukare islam och tom en sekulär stat.
När lämnade du Iran och vad är den attityd som du snappat upp bland de yngre?
Citat:
Angående en USA invation, så har jag fått den uppfattningen att många iranier i Iran är för en amerikansk attack, där regimen störtas. I iranska nyhetssajter eller forum är det en hel del inlägg postade från Iran, som önskar en amerikansk invation.
Jo jag har också snubblat över vissa som vill att USA ska gå in i landet med våld men poängen är att de flesta som sitter och skriver det bor själva i Tyskland, Frankrike, USA etc etc. Det är väldigt enkelt att skrika "döda alla" när man sitter säkert och tryggt på andra sidan världen. Jag förstår deras ilska och vrede, men vill man bli av med korruptionen och diktaturen i Iran så försöker man sig enligt mig inte på det med att ersätta den med en "väst-vänlig" och korrupt regim istället. Och om sanningen ska fram så är det precis vad jag väntar mig om en innovation kommer till att ske. Får verkligen USA ett järngrepp om Iran så kommer kvarlevorna av det troligen bara bli ännu en diktatur, eller i bästa fall en skendemokrati. Folk som har levt i exil har oftast inte glömt bort mullorna med många har faktiskt glömt bort Shahn och hans brott. Och allt detta sanktionerat med USA:s stöd. Därmed finns som sagt folk inom landet som ärvt denna "anti-väst" känsla som åter igen har sina rötter i ful utrikespolitik och espionageverksamhet.
Citat:
T.ex. i den här länken som är på persiska finns det två inlägg av fyra, där skribenterna önskar eller stödjer en amerikansk eller utländsk intervention med regimens störtande som resultat. (Du kan självklart inte läsa persiska, men...)
http://www.mardomak.org/news/US_House_approves_Iran_sanction
Baba, velam kån. Chera fek mikoni man inja hastam ba shoma sobat mikonam. Irooni hastam baradär, man ham mitonam benivisam vä bekhonam...