2009-12-29, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big General
Anledningen till att det är medelklassen och inte fattigt folk som är ute och demonstrerar är att fattiga inte vågar bli av med jobb och dylikt.

Fattiga har sedan inte tillgång till utbildning, icke-statlig media, mobiltelefoner, internet, facebook, twitter och så vidare. Dom har inte samma möjligheter att demonstrera, riskera att förlora sin försörjning och att organisera sig snabbt med hjälp av modern teknologi.

Men missnöjet är fortfarande stort bland fattiga iranier. I det rurala Iran finns fler potentiella Ahmadinejad-röstare eftersom man inte har tillgång till objektiv media som medelklassen, men tvivlar starkt på att det skulle handla om en majoritet.

Varför censureras iransk media? Varför är medie- och yttrandefriheten så extremt begränsad? Varför får man inte ha privata TV-kanaler? Varför vill den iranska regimen isolera det iranska folket från omvärlden? Vad har man att dölja?
Citera
2009-12-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Frågan är hur länge regimen orkar att satsa såna enorma resurser på att kväva folket.

Den stora frågan är när man tappar kontrollen. Uppenbarligen har man delvis gjort det i städerna redan. En del poliser har lämnat den mörka sidan under demonstrationer.
Citera
2009-12-29, 15:19
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savaran
Den stora frågan är när man tappar kontrollen. Uppenbarligen har man delvis gjort det i städerna redan. En del poliser har lämnat den mörka sidan under demonstrationer.

Instämmer. Det spelar även ingen roll om nu demonstrantionerna i större utsträckning vore begränsade till Tehran. (fast de inte är det)
Tehran är huvudstaden och faller staden ur regimens händer så följer resten av landet med. De demonstreras i alla större städer och de är mindre viktigt om en by på 1000 personer inte väljer eller kan demonstrera.

Rafsanjani har varit ovanligt tyst den sluge och lömske jäveln.
Det ryktas om att Khamenie möjligtvis kan tänka sig att "kompromissa" och tillsätta någon annan än Ahmedinejad. Bland annat har de talats om Mohsen Rezai och ett par andra.
Citera
2009-12-29, 15:25
Medlem
vart i Tehran sitter mullorna? dom borde ta över de huset, om den inte är omringad av soldater
Citera
2009-12-29, 15:27
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
vart i Tehran sitter mullorna? dom borde ta över de huset, om den inte är omringad av soldater

Ingen som vet med säkerhet och de är nog jävligt välbevakade.
Stora frågan, är vart dom ska fly sen.
Citera
2009-12-29, 15:37
Medlem
Citat:
Instämmer. Det spelar även ingen roll om nu demonstrantionerna i större utsträckning vore begränsade till Tehran. (fast de inte är det)
Tehran är huvudstaden och faller staden ur regimens händer så följer resten av landet med. De demonstreras i alla större städer och de är mindre viktigt om en by på 1000 personer inte väljer eller kan demonstrera.

Ja, folk i städerna kommer ha det sista ordet. Statsapparaten är baserad på verksamheter i städerna.

Citat:
Rafsanjani har varit ovanligt tyst den sluge och lömske jäveln.
Det ryktas om att Khamenie möjligtvis kan tänka sig att "kompromissa" och tillsätta någon annan än Ahmedinejad. Bland annat har de talats om Mohsen Rezai och ett par andra.

Rafsanjani är slug, han har länge varit en vinnare. Väl medveten om att Ahmadinejad/Khamenei ville använda valet till att utmanövrera honom så ställde han sig på reformisternas sida helt. Khamenei gjorde en enorm missbedömning i det avseendet. Många konservativa sympatiserar mer eller mindre med anti-Ahmadinejad demonstranterna. Vi minns Ruholamini, den mördade konservativa demonstranten. Mohsen Rezai, Mohammed Baqer Qalibaf och liknande politiker är emot Ahmadinejad också. Detta har skapat bättre förutsättningar för demonstranterna. Enligt uppgifter ska Khameneis son Mojtaba ha fått ta kontrollen över basij i brist på alternativ ...
Senast redigerad av Savaran 2009-12-29 kl. 16:20.
Citera
2009-12-29, 15:53
Medlem
Å ena sidan tänker jag att inget varar för evigt, dom här förbannade mullorna måste ju lämna över makten nångång... å andra sidan så tänker jag att det bara är önsketänkande, det kommer fan inte hända nått förutom de här demonstrationerna...

Det jag är livrädd för är vad som kommer hända i framtiden, om hela republiken kastas omkull eller om reformister tar över. Jag litar egentligen inte på att reformisterna ska införa demokrati, tänk om dom fortsätter med den ickesekulära inriktningen och skiter i att demokratisera?

Och vad är egentligen alternativet? Ni som vet detta lite bättre än mig. Om regimen försvinner, vem är det som kommer ta makten? Politiska partierna är ju inte direkt överflödiga i iran. Finns det nått organiserat? Kommer det bli kaos?
Citera
2009-12-29, 16:10
Medlem
Krollums avatar
Det som händer är bra, det behövs och det är som sagt dags för mullorna att lämna det helvettet dom har skapat.

Men glöm inte att dessa mullorna är finansierade av många företag och människor med stor makt.
Det som händer sen är svårt att säga men tro inte att Väst inte kommer att utnyttja detta. Kapitalismen kommer att slå hårt.
Citera
2009-12-29, 18:48
Medlem
Citat:
Frågan är hur länge regimen orkar att satsa såna enorma resurser på att kväva folket. Enligt Ali Nourizadeh så kommer förmodligen armen eller delar av den ansluta sig till folket. Eller de talas om det inom armen.
Kurdiska oppositionsgruppper har även uppmannat armen att ansluta sig till folket. De vore de ultimata

Savaran, de finns även ett video klipp till den. Ska hitta och posta den.

Här:

http://www.youtube.com/watch?v=HtyPx_ruN5Q&feature=player_embedded

Notera deras vädjan om förlåtelse.

Kolla på den här:
http://www.youtube.com/watch?v=AJ-x_vJyGvs

Ser ut som några "poliser" får rejält med spö.

Demonstranterna skriker: "Mikåsham, mikåsham - ân ke barâdaramå kåsht".

Betyder: "Jag dödar, jag dödar - den som dödade min broder".
Senast redigerad av Savaran 2009-12-29 kl. 19:30.
Citera
2009-12-29, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
ok Först och främst är de här demonstrationerna inte missvisande de säger något om den unga Iran som vill få sin vilja genom. Men problemet är brist på bra planering. För tillfället finns det tyvärr en del paradoxer som missleder rapporterna från Iran. Jag tror USA och väst ligger bakom situationen men jag kan inte heller säga att demonstrationerna inte har en förankring till människornas situation. Men jag tror samtidigt inte att det är en bra ide att fortsätta på det viset eftersom detta kan få allvarliga konsekvenser bla inbördeskrig mellan två grupper. Detta beror som sagt på bristande planering, huvudfrågan är vilka som ska ta över!

Jag tror Mousavi och gänget är figurerna som stöder Islamiska Republikens fortbestånd och inte Ahmadinejad. Jag kan förstå att många kan tycka att resonemanget är absurd men om vi tittar tillbaka på vad Ahmadinejad genomfört kan vi se att paradoxalt nog är han mer reformvänlig än de sk gröna.

Ett par exempel är att Ahmadinejad tex gav kvinnorna mer rättigheter än tidigare regeringar, nu kan kvinnor tex ärva mer osv. Vidare förbjöd hans regering steningen , och totalt raderade det från lagstiftningen. Han har gång på gång fått många radikala islamister emot sig pga sina reformer, senast uttryckte han något som många i parlamentet kritiserade, att polisen i Iran ska skita i hur folk klär sig och koncentrera sig på andra saker.

Jag tror Ahmadinejad framställs som en ond man och i myllern av allt media kan människor inte se vad han har gjort. Kom ihåg att Ahmadinjead har genomfört en rad reformer för att göra det enklare för folk att tex gifta sig och köpa eget boende.

Varför syns inte allt detta? Jo för att Iran inte bara består av medelklassen i Tehran, utan Irans befolkning bor också på landet och andra småstäder. Den där delen av befolkningen syns knappast i TV kanalerna, det som USA och Väst försöker provocera är just medelklassen som drömmer om en amerikaniserad Iran, jag tror inte Iran består av en del människor i Tehran för mig är Iran större än så och alla har lika rättigheter att påverka hur de vill ha det.

USA ligger självklart inte bakom iraniernas uppror! Vilket absurt påstående?!

Den gröna rörelsen har inga band med USA.

Ahmadinejad har inte genomfört reformer, däremot är han en lömsk populist. Det är sant att han har sagt att vad folk har på sig inte bör vara det man ska tänka på mest ... Men samtidigt är hans regering i praktiken för ännu mer könssegregation.

Mousavi ville avskaffa moralpolisen. Det sade han öppet innan valet.

Skillnaden mellan reformister och konservativa är att reformister vill att velayate faqih (den högste ledaren) ska ha en rådgivande roll istället för att vara en diktator.
Senast redigerad av Savaran 2009-12-29 kl. 19:16.
Citera
2009-12-29, 19:09
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Kolla på den här:
http://www.youtube.com/watch?v=AJ-x_vJyGvs

Ser ut som några "poliser" får rejält med spö.

Demonstranterna skriker: "Mikåsham, mikåsham - ân ke barâdaramo kåsht".

Betyder: "Jag dödar, jag dödar - den som dödade min broder".

Härligt att se. Samma slagord som 79.

Alireza Nourizadeh som förövrigt talar på rojhalt tv nu, menar att han har talat med höga officerare inom gardet. Han menar att sepah är oroliga för att bli dödade om folket tar makten och att dom därför är villiga att stödja folket. 2/3 är villiga att byta sida pga av rädsla.
Han uppmannar även Mosavi och Karoibu att bilda en egen informell regering då de har stora delar av de väpnande styrkorna med sig om dom kan garantera dom amnesti.

Tycker du borde titta på rojhalat tv nu om du hara möjlighet, Nourizadeh har mkt intressant att säga.
Senast redigerad av Adazanim 2009-12-29 kl. 19:20.
Citera
2009-12-29, 20:15
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
USA ligger självklart inte bakom iraniernas uppror! Vilket absurt påstående?!
Ja, jätteabsurt.
Citat:
America, Iran, and Operation Ajax: The Burden of the Past

The news has been abuzz recently with stories about President Bush’s alleged plans for "regime change" in Iran. Just last week, rumors were reported of US Air Force fighters violating Iranian air space for the purposes of testing their air defense system. As the nuclear crisis continues to simmer, the next incursions may be of a more belligerent nature.

Obviously, America’s relationship with Iran has been extremely hostile over the past several decades. From the perspective of most Americans, the seminal event of US-Iranian relations was the siege of the US embassy in Tehran and the subsequent holding of its staff as hostages back in the 1970s.

Although that hostage-taking was brutal and unjustified, many Americans lack a more global perspective of the history of American interactions with Persia. One of the most critical events in that relationship occurred over 50 years ago during the Eisenhower Administration. While Americans may know little about Operation Ajax, its memory still evokes intense anger from nearly every Iranian.

The brief version (for a more thorough history of the events surrounding Operation Ajax, I refer the reader to Sandra Mackey’s excellent book The Iranians) concerns the overthrow of Muhammad Mossadeq’s short-lived, democratic government by the CIA in 1953 and the reinstallation of the Shah to the throne of Iran.

In 1951, the control of Iran’s oil fields by a British company (the Anglo-Iranian Oil Company, or AIOC) became a hot political topic. The Iranian people believed, with some justification, that the existing deal between the Iranian government and AIOC unfairly benefited the company. Muhammad Mossadeq, then a member of the Iranian parliament, took the lead in demanding a renegotiation of the pact. The masses of the Iranian people rallied to his standard and quickly made him the most revered leader in the land. The Shah, who then ruled as an authoritarian monarch, lost control of events as his previously powerless parliament (the Majlis) took on a life of its own.
http://www.lewrockwell.com/latulippe/latulippe41.html

Citat:
WHICH PATH TO PERSIA? Options for a New American Strategy toward Iran

A policy determined to overthrow the government of Iran might very well include plans for a full-scale invasion as a contingency. Certainly, if various forms of covert and overt support simply failed to produce the desired effect, a president determined to produce regime change in Iran might consider an invasion as the only other way to achieve that end. Moreover, the United States would have to expect Iran to fight back against American regime change operations, as it has in the past. Although the Iranians typically have been careful to avoid crossing American red lines, they certainly could miscalculate, and it is entirely possible that their retaliation for U.S. regime change activities would appear to Americans as having crossed just such a threshold. For example, if Iran retaliated with a major terrorist attack that killed large numbers of people or a terrorist attack involving WMDs—especially on U.S. soil—Washington might decide that an invasion was the only way to deal with such a dangerous Iranian regime. Indeed, for this same reason, efforts to promote regime change in Iran might be intended by the U.S. government as deliberate provocations to try to goad the Iranians into an excessive response that might then justify an American invasion.
http://www.brookings.edu/~/media/Files/rc/papers/2009/06_iran_strategy/06_iran_strategy.pdf

Irans officiella inställning till de senaste dagarnas oroligheter:
Citat:
TEHRAN, Iran -- Iran today accused the U.S. and other Western countries of fomenting deadly anti-government protests in the capital this week and said it was summoning Britain's ambassador to file a complaint.

The comments by Foreign Ministry spokesman Ramin Mahmanparast added to growing tensions between Iran and the West, which is threatening to impose tough new sanctions over Iran's suspect nuclear program and has criticized the violent crackdown on anti-government protesters in Tehran.
http://www.military.com/news/article/iran-eyes-us-west-over-tehran-protests.html?ESRC=eb.nl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in