Citat:
Ursprungligen postat av IR5
skitsnack
Trevligt att du nämner ahmadinejad. Samma person som förbjöd män och kvinnor att åka i samma hiss när han var borgmästare i tehran. Alltså ditt resonemang faller när man tittar på den islamiska republiken i helhet. Sen 79 har dom bokstavligen talat påtvingat befolkningen sin äckliga religion. Jag kan hålla med dig om att medelklassen är dem som är mest aktiva, men du ska inte tro att folk på landsbygden gillar republiken. Jag kommer själv från en mindre stad i iran, och kan garantera att dom religiösa mullorna är hatade överallt.
Alltså tänk, hur har dessa människor behandlat befolkningen sen 79? Har dom varit demokratiska? Säg NÅTT bra som dom har gjort! Och då menar jag inte att du ska ta upp en massa skitsnack om att ahmadinejad har tagit bort stening osv eftersom sånna saker är EN SJÄLVKLARTHET!!! Sånt ska inte ens existera till att börja med. Ska man va glad och stolt över att dom idioterna har slutat stena folk eller? Bara att du nämner en sån grej borde väl till och med få dig att fatta vilka onda människor vi pratar om. Säg nått bra dom har gjort som INTE är en mänsklig rättighet, jag utmanar dig!
Anledningen till att jag kallar dig för arab är att det oftast enligt min erfarenhet är araber som gillar regimen, 1 pga av deras äckliga religion och 2 pga av islamiska fittrepubliken hjälper många arabiska organisationer.
Jag vill ge min bild av demonstranterna:
Ja, demonstranterna är en piss i havet jämfört med den totala befolkningen. Men dessa människor representerar väldigt väldigt många fler. Det är dom modiga som vågar sig ut. Mina släktingar har ännu inte vågat gå ut och demonstrera men alla hatar likförbannat regimen. Anledningen till att det är medelklassen och inte fattigt folk som är ute och demonstrerar är att fattiga inte vågar bli av med jobb och dylikt. Min moster som bor i tehran berättade för mig att om man jobbar på ett statligt ställe och dessa får reda på att man har varit ute och demonstrerat är det sparken direkt!
Alltså, jag är medveten om att det i mångas öron låter som skitsnack. Men en väldigt väldigt stor majoritet av iranier både i iran och utlandet är emot den islamiska republiken. Vi vill ha en sekulär stat som är demokratiskt, inte en massa mullor som springer runt i parlamentet och anstiftar och verkställer sharialagar. FATTAR ni, vi har fucking sharialagar i iran!!!!! Det är så jävla efterblivet det kan bli, hur kan man försvara något sånt?