Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Hundred Monkey Syndrome/Hundred Monkey Effect kanske?
Man har gjort tester där man lär ett litet gäng apor att bete sig på ett nytt sätt och efter bara några dar så har över 100 apor lärt sig detta och beter sig desamma.
Vi gör desamma och då behövs det inte mycket av de "externa kraften" utan mer utav att lägga ut dom på rätta ställen. Bara en tanke...
http://en.wikipedia.org/wiki/Hundredth-monkey_effect
Vad är det med vissa här egentligen? Var du kommunist?
Anser du/ni att det överhuvudtaget är möjligt att iranier gör uppror mot den anti-iranska diktaturen utan att väst ligger bakom det? Jag vet att regim-anhängare inte är så angelägna att acceptera att det, men vad gnäller du på?
Dessa verklighetsfrånvända idéer är det som gör att diktatorer kan kontrollera Iran. Varför låter vi fantasier om "den store saten" förhindra Irans utvecklingen? Ska man låta regimen i Tehran komma undan med sina brott? I slutändan är allt som händer i Iran iraniernas ansvar. Till och med när Mosaddeq avsattes var det för att iranska militärer och andra kollaborerade med CIA.
Som jag sade förut har Iran mognat till den graden att utländska interventioner inte utgör ett lika stort hot längre. Alla realistiska politiska alternativ är starkt anti-imperialistiska och anti-interventionistiska, den gröna rörelsen inkluderat. Personer som Mir Hossein Mousavi är inte alls särskilt pro-västerländska även om man inser att det är smartare att föra en mer rationell och moderat utrikespolitik. Kommunistiska kurderseparatister, separatistbaluchiska al-qaida anhängare eller liknande grupper hotar inte Iran. Om USA nu fortfarande samarbetar med dessa grupper så vore det smartast om man löste problemet diplomatiskt. Att George Bushs regeringen i första hand började finansiera sådana avskyvärda grupper berodde förmodligen på att man ville pressa Iran till förhandlingar, inte för att man trodde några banditer och analfabeter med kalashnkiovs utan gräsrotsstöd kunde uppnå några sv sina mål. Det är just den extremistiska politiken som är orsaken till att USA finansierade anti-iranska terrrororganisationer. Varför ska vi låta den idiotin pågå när det bara förvärrar situationen?
Notera att demonstrationerna mestadels varit iranska. I minoritetstäder har det varit tämligen lugnt. Proteströrelsen har haft en iransk karaktär och jag har inte hört talas om några avvikande etniska demonstrationer ... Demonstrationer i städer som Tabriz eller Kermanshah har varit sammankoppplade till den stora proteströrelsen.
Tyvär inser jag att det finns en del kretiner och tvångssteriliseringskandidater ... Jag såg bilder av dom patetiska regimdemonstrationerna (där människor hade bussats in från landsbygden och deltagarna fick paket med mat) och bland "demonstranterna" kunde jag se tjejer med "dålig hijab". Dom flesta var analfebetiska bönder och pöbel vars föregångare med all säkerhet gick på pro-Shahen demonstrationer ... men bland dessa såg man vanliga iranier och det var förvånansvärt att se tjejer som visade både håret och kurvor bland demostranterna. Dessa personer är just sådana som du, dom gillar inte att bli trakasserade av fundamentalister och moralpolis dagligen och bli förtryckta på andra sätt, men man är så paranoida att man trots allt (i praktiken) ställer sig på regimens sida.
Varför är vi så dumma att vi låter USA-paranoian vara orsaken till att vi har en diktatur? Vad är poängen med en egen suverän stat om vi inte ens kan skydda oss från oss själva?
Iranier har förtryckts av sin egen regim som palestinier förtrycks av Israel. Det är värre när en basiji skjuter ihjäl en egen landsman som demonstrerar än när en demonstrerande palestinier blir ihjälskjuten av en israelisk soldat.
Trots att det innebär risker så måste saker ändras i Iran eftersom situationen nu inte är acceptabel.
En av många förevigade videos av regimens brott, basij skjuter mot iranier:
http://www.youtube.com/watch?v=lj0_cC4C0i8
Hur har regimen och och dess anhängareså groteskt ljuga om detta? Hur har man mage att säga att inga basijis skjutit mot folket och skylla det på utländska underrättelsetjänster?