• 1
  • 2
2009-06-25, 22:12
Medlem
Har hittat en fin 02a för runt 30. Den är fin so fan och har inte gått så långt.

Vad jag behöver veta och som bör diskuteras är hållbarheten på "nyare" Fiatar och såklart om det är en bra bil att köpa? Kostsamt att reparera? Vad kan man göra själv? Får man ligga mer eller mindre?

Farsan renoverade en fiatmotor ngn gång på 80-talet... antar att bilen var från 70-talet... förlegade skills? (dum fråga)

Aja ni fattar.
Citera
2009-06-25, 22:22
Medlem
actionbents avatar
Stilo var ett stort seg framåt för fiat, inte det minsta sämre än golf, focus mfl.
Lack släpp i underkant av framskärm och tröskellådan då det saknars stänkskydd orginal, hjulhus kanten bak är lite utsatt också.
Standard fel är att airbag lampan lyser lite då och då, glapp i en kontakt under stolarna. Fixars med lite isoleringstape och ett buntband och lossa kontakten upphänget från stolen så det inte drar i kablarna när stolen skjuts längst bak.
Citera
2009-06-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Stilo var ett stort seg framåt för fiat, inte det minsta sämre än golf, focus mfl.
Lack släpp i underkant av framskärm och tröskellådan då det saknars stänkskydd orginal, hjulhus kanten bak är lite utsatt också.
Standard fel är att airbag lampan lyser lite då och då, glapp i en kontakt under stolarna. Fixars med lite isoleringstape och ett buntband och lossa kontakten upphänget från stolen så det inte drar i kablarna när stolen skjuts längst bak.

Ok, bilen jag kollar på har fått byta en hel del detaljer som fick beställas från Danmark och Italien... Ingen biltemabil direkt.

Är den likvärdig Golf när det gäller hållbarhet? Gämför med sammar årsmod.

edit: fetmarkering. jag skrev Tyskland men det ska vara Italien.
Senast redigerad av Vorph666 2009-06-25 kl. 22:41.
Citera
2009-06-25, 23:40
Medlem
Någon som äger en Fiat av nyare modell kanske kan berätta hur dom har haft det med reparationer odyl.
Citera
2009-06-26, 07:23
Medlem
actionbents avatar
Har biltema delar till mer än dom tio mest säljande bilarna? Nä, dom har väl inga bildelar alls om några år
Normala slitagedelar hittar man hos tex. mekonomen men udda prylar får man som vanligt köpa orginal och då har jag en gång fått vänta två dagar på en del som låg i italien. Så det är väl en dag extra mot den som åker volvo.
Sen ser ju service lite olika ut beroende på var man bor, men jag saknar inte volvo verkstadens stöddighet som finns här på orten. Då har lilla fiat verkstaden en helt annan attityd och vet vad kundservice är för något.
Citera
2009-06-26, 10:53
Medlem
Kläppskogs avatar
Fiat har spottat upp sig, och Stilon är dessutom jäkligt linjeskön för att spela i den klassen.
Citera
2009-06-26, 21:43
Medlem
orvarens avatar
Bravo är också skön att se på,men kanske kostar mer..(har inte kollat..)
Citera
2009-06-27, 09:50
Medlem
pepsoxs avatar
Kvalitetsmässigt är det sedan ett antal år tillbaka inga större fel på Fiat. Givetvis är en Stilo inte lika lyxig och bekväm som t.ex. BMW eller Audi men å andra sidan så är det en mycket billigare bil. Fiat anses vara en uddabil och priserna blir givetvis därefter. Dvs. mycket bil för pengarna om man har tänkt ha kvar den i några år.

Fiat är inte speciellt svårmekade när det gäller vanliga saker typ: bromsar, tändstift, olja, avgassystem osv. Så har man (eller farsan) bara fundamentala kunskaper så är det inga som helst problem. Men börjar motorlampan lysa så blir det nog att åka till en verkstad… precis som man får göra med alla nyare bilar.

En enkel regel är att desto mindre utrustningen en bil har desto mindre saker är det som kan krångla. En sak som jag personligen skulle kunna vara lite skeptisk till på Stilon är om den har den där tjusiga (men otroligt avancerade) takluckan med sju glaslameller. Snyggt när det fungerar men förmodligen en mardröm om den skulle börja krångla.

Det som möjligen också skulle kunna vara ett problem är det förhållandevis glesa utbudet av märkesverkstäder. Olle Olsson Bolagen kommer dessutom att tappa Fiat agenturen nu i höst (ingen var speciellt nöjd med OOB). Jag är inte helt säker om det är klart vem som kommer att ta över Fiat i Sverige men det lutar möjligen åt att Fiat tar över den själva. Reservdelar är inga problem då det som inte finns i lager i Sverige finns i lager i Europa och grejerna dyker upp på ett par dagar. Reservdelar är generellt sätt inte heller speciellt dyra (men undantag finns givetvis alltid... precis som för alla andra bilar).
Citera
2009-06-27, 10:20
Medlem
Fy fan vilka bra svar!

Ngn som vet var det kostar att byta kamremmen?
Citera
2009-06-27, 12:22
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vorph666
Fy fan vilka bra svar!

3650kr 1,8l motor, men sen är det som alltid med bilar att det blir lite extra att byta.
Citera
2009-06-27, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vorph666
Fy fan vilka bra svar!

Kamremsats till 1.8 kostar 1607,00kr på mekonomen iaf, sen då man ändå är där och rotar byter man ju oftast vattenpump också, kostnad 626,00kr.

Sen är det ca 3 timmars arbetstid, och slutsumman varierar ju beroende på var i landet du bor samt om du lämnar in den på en märkesverkstad eller inte. Men på en mindre verkstad tippar jag på runt 4500,00kr.

Till 1.6 kostar kamremsats 1440,00kr samt att där drivs inte vattenpumpen av kamremmen, och så är det bara ca 2,5 timmars arbetstid på att byta, så där tippar jag på att kostnaden blir ca 3500,00kr.

Köp ingen Fiat Coupe 2,0/Turbo vad du än gör iaf, på de är det endast ca 14 timmars arbetstid på att byta kamrem
Citera
2009-06-27, 17:25
Medlem
Servade en Stilo -03 som gått 6000 mil år 2005, främre fjäderskålarna var kraftigt rostangripna, hur dom ser ut i dag efter 4 år till törs man inte tänka på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in