2009-06-25, 20:59
Medlem
wootens avatar
Någon mer som stör sig på detta? På radion t.ex. när 70 människor omkom vid ett bombattentat och den som läser upp nyheterna säger: okmring 70 människor omkom, många av dom kvinnor och barn.

Barn kan jag förstå, men kvinnor..? Varför skulle det vara mer tragiskt att en kvinna omkommer än en man?
Citera
2009-06-25, 21:01
Bannlyst
Går väl tillbaka en jävligt lång tid med könsroller.
Citera
2009-06-25, 21:04
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Encounter
Går väl tillbaka en jävligt lång tid med könsroller.
...det gör väl det... Kanske dags att sluta med det tramseriet?'
Antar att det beror på att kvinnor och barn anses båda vara hjälplösa och försvarslösa, därför är det tragiskt när dom går åt...?
Citera
2009-06-25, 21:06
Bannlyst
För att det är kvinnan som är grunden till allt liv. Om inte kvinnan funnits så hade inte mannen funnits.
Citera
2009-06-25, 21:10
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Srbijaaa
För att det är kvinnan som är grunden till allt liv. Om inte kvinnan funnits så hade inte mannen funnits.

Och vice versa...
Citera
2009-06-25, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Någon mer som stör sig på detta? På radion t.ex. när 70 människor omkom vid ett bombattentat och den som läser upp nyheterna säger: okmring 70 människor omkom, många av dom kvinnor och barn.

Barn kan jag förstå, men kvinnor..? Varför skulle det vara mer tragiskt att en kvinna omkommer än en man?

Jag kan garantera att de flesta feminister stör sig på att utmålas som det svagare könet.

Tyvärr vill de som berättar om bombdåd skapa rubriker, och om kvinnor och barn har skadats så blir det större rubriker än om män har skadats.

Jämställdhet handlar om att vilja ändra på detta ojämlika sätt att beskriva kvinnor och män.

Det är lika tragiskt för alla närstående, oavsett om det är barn, kvinnor eller män det gäller. Men de som vill framhålla att kvinnor och barn tillhör de svagare, stör mig lika mycket som de stör dig!
Citera
2009-06-25, 21:28
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun-avSkyman
Jag kan garantera att de flesta feminister stör sig på att utmålas som det svagare könet.

Tyvärr vill de som berättar om bombdåd skapa rubriker, och om kvinnor och barn har skadats så blir det större rubriker än om män har skadats.

Jämställdhet handlar om att vilja ändra på detta ojämlika sätt att beskriva kvinnor och män.

Det är lika tragiskt för alla närstående, oavsett om det är barn, kvinnor eller män det gäller. Men de som vill framhålla att kvinnor och barn tillhör de svagare, stör mig lika mycket som de stör dig!
Jasså.. själv är jag givetvis för jämställdhet, ekvivalist, och jag stör mig på detta. Så för vems skull har man kvar detta om alla tycks störa sig på det?
Citera
2009-06-25, 21:49
Bannlyst
Citat:
Jasså.. själv är jag givetvis för jämställdhet, ekvivalist, och jag stör mig på detta. Så för vems skull har man kvar detta om alla tycks störa sig på det?

Jag tror dessvärre att det gynnar dem som inte vill ha ett jämställt samhälle.

De som anser att kvinnor och barn är svagare än män, vill ha kvar detta...
Citera
2009-06-25, 21:58
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Det är ju knappast den intellektuella eliten som köper expressen och dylikt, vilket medför att de kan skriva i princip vad som helst med snygga rubriker - folk köper den ändå.
Citera
2009-06-25, 22:08
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Det är ju knappast den intellektuella eliten som köper expressen och dylikt, vilket medför att de kan skriva i princip vad som helst med snygga rubriker - folk köper den ändå.
well.. jag tror inte alltid den intellektuella eliten alltid avstår från att köpa den heller. Dessutom hör man detta i samtliga medier.
Citera
2009-06-27, 00:29
Medlem
BettanyMaids avatar
För att kvinnor och barn är svagare och oftare civila kanske? Många sympatiserar mer med att man dödar svaga och sköra människor som inte kan ta hand om sig själva, vilket JAG anser stämmer bra in på kvinnor och barn, men är medveten om att det inte är pk att tycka så när det gäller kvinnor (m a o orkar inte diskutera det nu). Tror bara att många faktiskt tycker så.
Citera
2009-06-27, 01:12
Medlem
Citat:

Aftonbladet gör det hela tiden. Har mailat i princip samma sak som du skrev i första inlägget till två artiklars författare där detta uttryck användes.

Båda svarar att uttrycket ofta används när det gäller civila (duh, så det finns inte civila män?). Ena höll dock med om att det inte passade in i just det sammanhanget (handlade om en brand) och ändrade faktiskt i artikeln till "barn" från "kvinnor och barn" - det blev jag tacksam för!

Den andra svarade att hon skulle bättra sig, så det får man hoppas på.

Så jag tror att en lösning är att maila artikelförfattare varje gång man ser det här uttrycket - så att media tröttnar på masskritiken och börjar förstå att dom gör fel.

Håller ni med? Så börja maila, för det räcker inte att klaga, vi måste göra något!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in