2009-06-27, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun-avSkyman
Jag tror dessvärre att det gynnar dem som inte vill ha ett jämställt samhälle.

De som anser att kvinnor och barn är svagare än män, vill ha kvar detta...

Eh... och barn?

Du verkar vara en väldigt konstig människa. Nu får du förklara dig. Om på allvar påstår att barn inte är svagare än män så har du mycket att stå till svars för.
Citera
2009-06-27, 12:46
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Eh... och barn?

Du verkar vara en väldigt konstig människa. Nu får du förklara dig. Om på allvar påstår att barn inte är svagare än män så har du mycket att stå till svars för.
Det var väldigt driftigt gjort bizbestja. Och tack för att du delade med dig av journalisternas svar!
Citera
2009-06-27, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Eh... och barn?

Hela den här tråden handlar om "Kvinnor och barn", som ett uttryck för att reducera "Kvinnor och barn" i förhållande till män.

Det var dumt och fel av mig att använda uttrycket "svagare". Men du som verkar vara så smart att du till och med berättar att jag måste stå till svars för dina vantolkningar, fattar kanske att jag inte pratar om muskelmassa?
Citera
2009-06-29, 15:49
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun-avSkyman
Hela den här tråden handlar om "Kvinnor och barn", som ett uttryck för att reducera "Kvinnor och barn" i förhållande till män.

Det var dumt och fel av mig att använda uttrycket "svagare". Men du som verkar vara så smart att du till och med berättar att jag måste stå till svars för dina vantolkningar, fattar kanske att jag inte pratar om muskelmassa?
Jo, men barn är svagare än kvinnor och män. Osmartare, mer lättpåverkade, inte lika mkt erfarenheter osv.... och oskyldigare. Det är naturligt att att barn kan beskrivas som svagare. Helt ok att skriva, 70 människor omkom varav många barn. Men att skriva kvinnor och barn är att sätta kvinnor i den positionen, vilket dom i min mening inte är.
Citera
2009-06-29, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jo, men barn är svagare än kvinnor och män. Osmartare, mer lättpåverkade, inte lika mkt erfarenheter osv.... och oskyldigare. Det är naturligt att att barn kan beskrivas som svagare. Helt ok att skriva, 70 människor omkom varav många barn. Men att skriva kvinnor och barn är att sätta kvinnor i den positionen, vilket dom i min mening inte är.

Självklart håller jag med dig. Men jag tror att uttrycket "Kvinnor och barn" är så pass mycket äldre, så det kan förknippas till en ålder där kvinnor inte hade något eget värde.

Frågan som TS ställer är en viktig fråga för feminister, men det är ju inte TS fel att han inte vet det
Citera
2009-07-07, 01:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
En extrem och farlig variant av detta 'tänk' står Véronique Arnauld , chef för mänskliga rättigheter hos EU kommissionen, för.

"–Jag kan inte förstå varför vi delar på kvinnors och barns mänskliga rättigheter."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3170367.svd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in