2009-06-24, 14:57
Bannlyst
Detta är nyheten jag har väntat på; Konkurrensverket slår till mot Arla och finner dokument som stödjer misstanken att bolaget på illegal väg försöker undanröja alla konkurrenter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5424021.ab

Arla är i likhet med Scan två bolag som under lång tid har försökt slå ut alla som sticker upp och försöker skapa verklig konkurrens. Själv försöker jag alltid att köpa mejeriprodukter från alternativa tillverkare då jag kan. Helst mindre aktörer på marknaden.

Finns det någon FB:are med insikt i hur Arla hade tänkt gå tillväga denna gång? Jag kommer att ropa Halleluja och dansa framför Klagomuren om Konkurrensverket lyckas sätta dit Arla. Sedan väntar jag bara på Scan också...
Citera
2009-06-24, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Classique
Detta är nyheten jag har väntat på; Konkurrensverket slår till mot Arla och finner dokument som stödjer misstanken att bolaget på illegal väg försöker undanröja alla konkurrenter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5424021.ab

Arla är i likhet med Scan två bolag som under lång tid har försökt slå ut alla som sticker upp och försöker skapa verklig konkurrens. Själv försöker jag alltid att köpa mejeriprodukter från alternativa tillverkare då jag kan. Helst mindre aktörer på marknaden.

Finns det någon FB:are med insikt i hur Arla hade tänkt gå tillväga denna gång? Jag kommer att ropa Halleluja och dansa framför Klagomuren om Konkurrensverket lyckas sätta dit Arla. Sedan väntar jag bara på Scan också...
tycker arla gärna kan få lyckas med de där så man kan få arla mjölk även i norrland...

fuck milko
!
Citera
2009-06-24, 15:16
Medlem
olasvenssons avatar
Så sant.

ARLA är likt Microsoft som äger mer eller mindre hela marknaden. Öppen källkod är bra tänkt. Öppna ARLA förpackningar kanske inte fungerar men flera aktörer måste få komma in. Jag gör precis som dig och handlar alternativa mjölkprodukter.

http://www.wapno.se/
Citera
2009-06-24, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
tycker arla gärna kan få lyckas med de där så man kan få arla mjölk även i norrland...

fuck milko
!

Vaddå? smakar mjöken från milko konstigt eller nåt alltså?
Citera
2009-06-24, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scooby-doo
Vaddå? smakar mjöken från milko konstigt eller nåt alltså?
går inte att dricka seriöst... *inte när man är uppväxt med arla iaf*
Citera
2009-06-24, 15:38
Medlem
DIEXELs avatar
Härligt!

Länge leve Arla! Hoppas att deras affärsjurister kickar ass med Konkurrensverket!

Förövrigt så är det fan affärerna som vill ha Arla annars skulle dom väl aldrig skriva på avtalen...
Citera
2009-06-24, 15:50
Medlem
Playcontrols avatar
Arla suger och luktar kopung.
Det ska vara Wapnö.
Citera
2009-06-24, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Härligt!

Länge leve Arla! Hoppas att deras affärsjurister kickar ass med Konkurrensverket!

Förövrigt så är det fan affärerna som vill ha Arla annars skulle dom väl aldrig skriva på avtalen...
och vi konsumenter!
Citera
2009-06-24, 16:04
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
ARLA är likt Microsoft som äger mer eller mindre hela marknaden. Öppen källkod är bra tänkt. Öppna ARLA förpackningar kanske inte fungerar men flera aktörer måste få komma in. Jag gör precis som dig och handlar alternativa mjölkprodukter.

http://www.wapno.se/

Jag handlar de produkter jag tycker bäst om. Oavsett om det är Arla eller inte.
Citera
2009-06-24, 16:17
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
och vi konsumenter!

Självklart!

Skåningarna kan ta sig.
Citera
2009-06-24, 16:29
Bannlyst
Jag har mycket svårt att tro att konsumenterna stödjer monopolaspiranter om det finns alternativ. Se till exempel upproret som skedde i Skåne när Arla med suspekta metoder försökte rycka undan mattan för Skånemejerier på Coop. Det slutade med Coop efter bojkott tvingades ta tillbaka Skånemejerier.

Dessutom retar det gallfeber på mig att Arla, som är ett bondekooperativ, betalar sina egna medlemmar skampriser för mjölken som levereras. I likhet med den andra monopolaspiranten, tillika bondekooperativet, Scan, som betalar sina leverantörer pisspengar för köttet. Alltmedan konsumenterna tvingas betala överpriser.

Leve Wapnö - leve Skånemejerier!!! Fram för fri konkurrens och bort med osunda aktörer!
Citera
2009-06-24, 16:31
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classique
Jag har mycket svårt att tro att konsumenterna stödjer monopolaspiranter om det finns alternativ. Se till exempel upproret som skedde i Skåne när Arla med suspekta metoder försökte rycka undan mattan för Skånemejerier på Coop. Det slutade med Coop efter bojkott tvingades ta tillbaka Skånemejerier.

Dessutom retar det gallfeber på mig att Arla, som är ett bondekooperativ, betalar sina egna medlemmar skampriser för mjölken som levereras. I likhet med den andra monopolaspiranten, tillika bondekooperativet, Scan, som betalar sina leverantörer pisspengar för köttet. Alltmedan konsumenterna tvingas betala överpriser.

Leve Wapnö - leve Skånemejerier!!! Fram för fri konkurrens och bort med osunda aktörer!

Det råder fri konkurrens! Folk verkar missta dominerande ställning för monopol. Om Arla är den enda aktören på marknaden, och affärerna förbjuds att ta in andra märken enligt lag eller genom obskyra avtal med Arla, då råder det monopol. Om det däremot är fritt fram för butiker att ta in vilket märke de vill, och det är fritt fram för vem som helst att etablera sig, så råder det inte monopol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in