2009-06-24, 13:27
Medlem
Draedons avatar
Jag måste byta ett bromsok, skivor och belägg bak samt en bromsslang fram på bilhelvetet. Plockade ihop det jag behövde på mekonomen och kalaset slutade på 3 500 spänn, plockade ihop samma delar på biltema och där landade det på 1 600 spänn.

Frågorna är; Hur kan det skilja nästan 2 000 på delarna? Är biltemas grejer helt värdelösa eller vad är grejen? Är inte gjord av pengar så jag snålar gärna in 2 lök på detta...
Citera
2009-06-24, 13:29
Medlem
BaldiNs avatar
Har du kollat meca's reservdelar, ligger lite under mekonomen i pris om jag inte minns fel.
Citera
2009-06-24, 13:31
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
Har du kollat meca's reservdelar, ligger lite under mekonomen i pris om jag inte minns fel.

Ska precis till att ringa meca, de har en butik/verkstad alldeles där jag bor.
Citera
2009-06-24, 13:31
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jag måste byta ett bromsok, skivor och belägg bak samt en bromsslang fram på bilhelvetet. Plockade ihop det jag behövde på mekonomen och kalaset slutade på 3 500 spänn, plockade ihop samma delar på biltema och där landade det på 1 600 spänn.

Frågorna är; Hur kan det skilja nästan 2 000 på delarna? Är biltemas grejer helt värdelösa eller vad är grejen? Är inte gjord av pengar så jag snålar gärna in 2 lök på detta...
Min erfarenhet är att Feltemas prylar blivit bättre genom åren... förr var det mest skit men på senare år så har jag oftast blivit nöjd. Vad gäller just bromsdelar så är det enda jag har att anmärka på att passformen på belägg kan vara lite sådär men det är enkelt att fila/slipa till själv.
Citera
2009-06-24, 13:35
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Min erfarenhet är att Feltemas prylar blivit bättre genom åren... förr var det mest skit men på senare år så har jag oftast blivit nöjd. Vad gäller just bromsdelar så är det enda jag har att anmärka på att passformen på belägg kan vara lite sådär men det är enkelt att fila/slipa till själv.

Ja man har ju hört om bla. stötdämpare som frös och blev stela... då blev man inte så sugen på att testa biltemas delar. Men de kan väll inte hålla så låg kvalitét? Då borde de ju inte ha blivit långlivade med reservdelar kan man tycka.

Passform kan man alltid justera medelst våld i de flesta fallen.
Citera
2009-06-24, 13:35
Medlem
My name is Earls avatar
Jag har alltid köpt bromsskivor och belägg från Biltema, där är inget fel på dom, jag har iaf. aldrig haft problem genom de 10-15 år jag har köpt därifrån.
Citera
2009-06-24, 13:42
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Jag har alltid köpt bromsskivor och belägg från Biltema, där är inget fel på dom, jag har iaf. aldrig haft problem genom de 10-15 år jag har köpt därifrån.

Precis vad jag ville höra.

Kollade med Meca också, samma pris på delar som Mekonomen nästa på kronan.
Citera
2009-06-24, 13:49
Medlem
My name is Earls avatar
Det har varit uppe många gångar, och det är ju inte så att Biltema tillverkar grejerna själv, och exempelvis bromsskivor är det troligen begränsat antal tillverkare, de köper ju hem i enorma mängder och kan hålla priserna nere. Om man säljer 10 bromskivor med en vinst på 10 spänn styck gör man en vinst på en hundring, andra företag säljer EN bromsskiva och och tjäner deras hundring på den istället.
Citera
2009-06-24, 14:31
Medlem
CallPonDems avatar
Jag tycker oxå att Biltemas varor har blivit betydligt bättre med åren.
Skillnaden är att Biltema köper in stora mängder och kan hålla lägre priser.
Sen beror det ju på vad du har för bil. Jag har inga problem att slänga i biltema grejer i en "bruksbil" men att köpa det till "fin" bilen hade jag nog hoppat över.
Citera
2009-06-24, 14:35
Medlem
Pilsnerologs avatar
Vad har du för bil ?
Citera
2009-06-24, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CallPonDem
Jag tycker oxå att Biltemas varor har blivit betydligt bättre med åren.
Skillnaden är att Biltema köper in stora mängder och kan hålla lägre priser.
Sen beror det ju på vad du har för bil. Jag har inga problem att slänga i biltema grejer i en "bruksbil" men att köpa det till "fin" bilen hade jag nog hoppat över.

Kan inte annat än att hålla med.

Mvh Gimpen
Citera
2009-06-24, 15:07
Medlem
Draedons avatar
Jag har en Passat 1.8T variant -99, så det är brukshink vi snackar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in