Det verkar gå trender i den feministiska debatten. Ett tag är det föräldrarförsäkringen som gäller och det matas ut artiklar om män som inte tar ansvar. Sen blir det tyst ett tag och så kommer styrelsefrågan upp på agendan igen att kvinnor måste kvoteras in och artiklarna strömmar återigen ut om män som inte släpper in kvinnor. Nu den senaste tiden har det varit humorbranschen och kvinnor som skrivit snyftartiklar om att män inte tycker att kvinnor är roliga, vilket i mitt tycke har varit den korkaste debatten hittills. Denna gång verkar diskussionen mest handla om att hålla liv i den feministiska rörelsen så den inte glöms bort, snarare än att man har nåt vettigt att säga.
Frågan kvarstår dock varför startar inte kvinnor humorklubbar eller egna program om de nu är så motarbetade? Vi får ju hela tiden höra hur mycket duktigare och smartare tjejerna är, och de har minsann högre gymnasiebetyg och kämpar dubbelt så hårt än män, så vad är problemet? Om nu män uppenbarligen klarat av att bilda stand-up klubbar så borde väl dessa kvinnor också kunna göra det. Just nu verkar det som att det enda de är kapabla till är att sitta på arslet och gnälla sin skit.
Frågan kvarstår dock varför startar inte kvinnor humorklubbar eller egna program om de nu är så motarbetade? Vi får ju hela tiden höra hur mycket duktigare och smartare tjejerna är, och de har minsann högre gymnasiebetyg och kämpar dubbelt så hårt än män, så vad är problemet? Om nu män uppenbarligen klarat av att bilda stand-up klubbar så borde väl dessa kvinnor också kunna göra det. Just nu verkar det som att det enda de är kapabla till är att sitta på arslet och gnälla sin skit.
Just detta är varenda minoritets och gnällkärrings dilemma. Eftersom vi inte lever i en maskulin eller arisk diktatur så kan folk skapa sina egna samfund, klubb företag eller vad det nu gäller. Det är upp till folk att göra som de vill. Därför kan t.ex böglobbyn helt sonika starta en egen kyrka där de kan viga varandra bäst de vill om det ej passar för svenska kyrkan.
Samma sak med idrotten. Det gnälls alltid på att damfotbollen får så lite utrymme och annat skit. Så kan man höra någon liten gnällis sitta och ta upp det på jobbet. Underförstått är det manliga sportfans som ska vara jämstställda och intressera sig för deras matcher. Varför går inte kvinnorna och ser på fotboll och stöttar damfotbollen istället för att gnälla på att män inte intresserar sig för skiten?
En viktig orsak är att många yngre kvinnor - mycket mer än yngre män - tar allting väldigt allvarligt och att de prioriterar att följa sociala regler till punkt och pricka, över allt annat. Många yngre kvinnor har oerhört svårt för att skämta om sig själva. De saknar all självdistans. Samtidigt lägger de ner all tid på att vara maximalt duktiga eller vackra.
Mitt intryck är att svenska kvinnor får mycket mer självdistans med åldern. När de har fått barn och lärt sig mer om livet tycks de förändras. Äldre kvinnor vågar skämta om sig själva på ett helt annat sätt och är inte alls lika rädda för vad andra ska tycka.
Kvinnlig oförmåga att vara rolig eller avslappnad samt ta plats och bjuda på sig själv tycks dessutom vara typiskt för svenska kvinnor. Amerikanska yngre kvinnor har mycket mindre problem med att vara roliga, de bjuder på sig själva, vågar säga vad de tycker och tar initiativ på ett helt annat sätt. På så sätt så framstår amerikanska kvinnor som mycket mer jämställda. De bara kör, helt enkelt.
Jag vet inte hur det är med de andra, men personligen umgås jag inte med kvinnor för deras förmåga att vara roliga. Jag gillar att umgås med kvinnor som uppskattar samma sorts humor som jag själv gör, men det är inget krav att de ska sitta och dra vitsar för mig. Kvinnor kan vara trevliga att umgås med ändå.
Av ren nyfikenhet måste jag bara fråga. Du klickar dig in i en tråd och skriver ett inlägg som lyder "Ni gillar inte kvinnor något vidare va?" Vilka är dom här "ni" ? Jag lovar att jag inte tycker exakt likadant som någon annan.
Jag tycker kvinnor ofta kan vara bättre förstående än män, men det är ju bara jag. Kvinnor verkar släppa till på ett annat sätt, och nu menar jag inte släppa till som att släppa till, än när de umgås med det egna könet. Vi är nog inte så olika ändå.