2009-06-23, 23:05
Medlem
Hej hej, sökte igenom forumet och hittade ingen liknande tråd så jag skapar en ny helt enkelt.

Jag har en dator som är ca 1 år gammal och den är alltid sjukt seg vid booting, visst jag kommer in på min user fort men jag måste alltid vänta 30 sekunder innan jag kan logga in på msn, öppna spotify samt få upp firefox.

Så jag kollade igenom min msconfig för att ta bort lite småprogram som steam och alla de skitprogrammen.

Så min fråga är vilka program är obligatoriska att ha i msconfig för att datorn starta och man kommer in i windows och kan använda datorn utan några problem utan att det ska behöva lagga i en halv min.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/MSCONFIG.JPG

Citat:
Om NÅGON snäll person som vet vad de håller på med skulle orka ringa in de saker jag enbart behöver vid booting med en tun grön box skulle det uppskattas.

Tack på förhand!
Senast redigerad av batcat 2009-06-23 kl. 23:13.
Citera
2009-06-23, 23:12
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batcat
Hej hej, sökte igenom forumet och hittade ingen liknande tråd så jag skapar en ny helt enkelt.

Jag har en dator som är ca 1 år gammal och den är alltid sjukt seg vid booting, visst jag kommer in på min user fort men jag måste alltid vänta 30 sekunder innan jag kan logga in på msn, öppna spotify samt få upp firefox.

Så jag kollade igenom min msconfig för att ta bort lite småprogram som steam och alla de skitprogrammen.

Så min fråga är vilka program är obligatoriska att ha i msconfig för att datorn starta och man kommer in i windows och kan använda datorn utan några problem utan att det ska behöva lagga i en halv min.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/MSCONFIG.JPG

Tack på förhand!

Detta är Windows processer där man säkerligen kan stänga av större delen utan problem, dock är ju också frågan vad du använder datorn till.

När det gäller Windows Processerna så kan jag rekomendera att man går via kontrollpanelen, Admin verktyg och sedan tjänster då får man också fram information om vad dessa processer är, istället för som i msconfig en lång lista
Citera
2009-06-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Detta är Windows processer där man säkerligen kan stänga av större delen utan problem, dock är ju också frågan vad du använder datorn till.

När det gäller Windows Processerna så kan jag rekomendera att man går via kontrollpanelen, Admin verktyg och sedan tjänster då får man också fram information om vad dessa processer är, istället för som i msconfig en lång lista

Jag använder datorn till surfning, cs någon kvart om dagen, flashspel då och då, musik, bild och video redigering.

men tack för tipset ska kolla Verktyg>Tjänster imorgon efter jobbet.
Citera
2009-06-24, 00:27
Medlem
cannaBes avatar
Alla som ligger i "uppstart" kan du ta avaktivera om du vill. På processfliken kan du markera av för "dölj alla microsofttjänster" och sen kan du avaktivera alla. Märker du sen att nåt program inte funkar som det ska eller inte startar så kan du ju aktivera processen för det i efterhand.
Citera
2009-06-24, 02:12
Medlem
jastors avatar
Bara jag som tycker "Eset HTTP Server" låter väldigt suspekt? Vad ska Nod32 ha en webserver till för? Börjar få samma vibbar som jag fått från Norton tidigare där man efter lite luskande hittat att den kör en keylogger (lyckades stänga av Nortons keylogger efter mycket om och men, men då klagade den på att "ett icke tillåtet program har gjort otillåtna ändringar blablabla") och shit och misstankarna om att det även inkluderade en backdoor.

Eset har råkat ut för samma påtryckningar som Norton att tvingas installera keyloggers/backdoor av USAs regering?

Nåja nog med OT konspirationsteorier.

Har du ingen skrivare kan du ju stänga av Print Spooler.

Vad använder du SQL databasen till? Såg ingen webserver i listan så jag antar att du inte sysslar med webutveckling.

##id_string1.6844F930 låter också suspekt. Start -> kör -> services.msc och högerklicka på den och välj properties. Säg vad den anger som "Path to executable".
Citera
2009-06-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Bara jag som tycker "Eset HTTP Server" låter väldigt suspekt? Vad ska Nod32 ha en webserver till för? Börjar få samma vibbar som jag fått från Norton tidigare där man efter lite luskande hittat att den kör en keylogger (lyckades stänga av Nortons keylogger efter mycket om och men, men då klagade den på att "ett icke tillåtet program har gjort otillåtna ändringar blablabla") och shit och misstankarna om att det även inkluderade en backdoor.

Eset har råkat ut för samma påtryckningar som Norton att tvingas installera keyloggers/backdoor av USAs regering?

Vad använder du SQL databasen till? Såg ingen webserver i listan så jag antar att du inte sysslar med webutveckling.

##id_string1.6844F930 låter också suspekt. Start -> kör -> services.msc och högerklicka på den och välj properties. Säg vad den anger som "Path to executable".

Path to executable: "C:\Program Files\Bonjour\mDNSResponder.exe"

Och nej jag sitter inte i dreamweaver eller något liknande hemma, men endel i skolan blir det väl.

Just nu sitter jag o googlar på olika tjänsters namn och läser om man kan ta bort dem ifrån msconfig eller inte.
Citera
2009-06-24, 20:23
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jastor

En gissning är att det är för remote admin ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in