2009-06-23, 21:30
Medlem
one_sizes avatar
Alltid ska det krångla när jag testar linux, första gången var det internet och nu ljudet. Hoppas att ni skulle kunna hjälpa mig så lättförståligt som möjligt, nybörjare när det gäller datorer.
PC: HP HDX 18
Intel Core 2 Duo CPU T9400
4 gb ram
64 bitar
I enhetshanteraren ser jag att NVIDIA HDMI Audio, HP DVB-T TV Tuner och IDT High Definition Audio CODEC som står under ljudenheter. (Kör Win Vista vid sidan om och där fungerar ljudet perfekt)

Skulle vara tacksam om ni kunde ge enkel förklaring till vad som ska göras, testade en länk här i forumet (liknande om ljudproblem i linux mint) men när jag försökte redigera textfilen som man skulle förstod jag inget.
Citera
2009-06-23, 21:43
Medlem
BRFs avatar
Prova det grundläggande:
Öppna en terminal, skriv 'alsamixer' och se till att alla mätare har någon fyllning. Kolla även så att det inte står 'MM' under någon av mätarna.
Prova även 'sudo alsaconf' (i en terminal) om alsamixer inte fungerar.
Citera
2009-06-23, 22:10
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Prova det grundläggande:
Öppna en terminal, skriv 'alsamixer' och se till att alla mätare har någon fyllning. Kolla även så att det inte står 'MM' under någon av mätarna.
Prova även 'sudo alsaconf' (i en terminal) om alsamixer inte fungerar.

Testade alsamixer och ser följande:
Card: HDA Intel
Code: Generic 10de ID6
Master, Headphone, PCM och front har värde (det står dock 00 under varjer stapel med grönt) IEC958 har MM, IEC958 D har 00 utan någon stapel och IEC958 P är digital

sudo alsaconf fungerade inte.

Ifall det är lite svårt att lösa så kan jag testa annan dist (tänkte kanske ubuntu 8.04, PCLOS eller kanske tom OpenSolaris om jag kan veta att ljudet, mobiltbredband och andra grundläggande behov blir tillfredställda)
Citera
2009-06-23, 22:35
Medlem
BRFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Testade alsamixer och ser följande:
Card: HDA Intel
Code: Generic 10de ID6
Master, Headphone, PCM och front har värde (det står dock 00 under varjer stapel med grönt) IEC958 har MM, IEC958 D har 00 utan någon stapel och IEC958 P är digital

sudo alsaconf fungerade inte.

Ifall det är lite svårt att lösa så kan jag testa annan dist (tänkte kanske ubuntu 8.04, PCLOS eller kanske tom OpenSolaris om jag kan veta att ljudet, mobiltbredband och andra grundläggande behov blir tillfredställda)

Kolla upp vilket ljudkort du har. Jag skulle tro att ALSA inte upptäcker ditt ljudkort.

Prova 'sudo sndconfig' men jag är osäker på om den finns i Mint.

Om du fick felmeddelandet 'command not found' så prova 'sudo apt-get install alsaconf'

Denna sida kanske hjälper: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+s...ux/+bug/232362

Denna guide kanske hjälper: http://wiki.archlinux.org/index.php/ALSA
Tänk på att pacman är Arch Linuxs pakethanterare, så byt ut 'pacman -S' mot 'apt-get install'. /etc/rc.conf och /etc/rc.d är även specifika till Arch Linux.
Lycka till!
Citera
2009-06-23, 22:53
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Kolla upp vilket ljudkort du har. Jag skulle tro att ALSA inte upptäcker ditt ljudkort.

Prova 'sudo sndconfig' men jag är osäker på om den finns i Mint.

Om du fick felmeddelandet 'command not found' så prova 'sudo apt-get install alsaconf'

Denna sida kanske hjälper: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+s...ux/+bug/232362

Denna guide kanske hjälper: http://wiki.archlinux.org/index.php/ALSA
Tänk på att pacman är Arch Linuxs pakethanterare, så byt ut 'pacman -S' mot 'apt-get install'. /etc/rc.conf och /etc/rc.d är även specifika till Arch Linux.
Lycka till!

Dessvärre så blev det, precis som du sa, command not found och paketet alsaconf kunde inte hittas.

Ska kolla på länkarna imorgon, hoppas att det kommer finnas något bra där. Annars är det kanske lika bra att testa ubuntu iom att din lösning kan funka där istället (trodde dock att mint var uppbygt på ubuntu)

tack för att du tog din tid, hoppas som sagt att någon av länkarna har något.
Citera
2009-06-24, 18:19
Medlem
Jag har samma problem, tror jag. Eller ljudet funkar när jag kör det från laptopen men när jag pluggar in mina högtalare är det helt dött. Vad kan det bero på?
Citera
2009-06-24, 21:14
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Kod:
$ alsamixer -Dhw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem