• 1
  • 2
2009-06-23, 18:58
Medlem
Midsummers avatar
Tjenare, köpte en webcam igår för en gångs skull och nu är det problem direkt, när jag på msn ska prova så stänger webcamen av sig`

"- XXXX - inbjuder dig att starta videoöverföring (med webbkamera). Vill du Acceptera (Alt+C) eller Tacka nej (Alt+D) till denna inbjudan?

Du har accepterat inbjudan att starta videoöverföring (med webbkamera).

Webbkamerasessionen har avslutats."

Varför?
Citera
2009-06-23, 19:00
Medlem
micaeles avatar
Vilket märke och vilken modell...
Citera
2009-06-23, 19:16
Medlem
Midsummers avatar
Köpte snarare en laptop med inbyggd webcam och det är en HP. DV9000 -serien
Citera
2009-06-23, 19:21
Medlem
Lanzmeisters avatar
kan nog va något problem med drivrutinerna?
Citera
2009-06-23, 19:23
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanzmeister
kan nog va något problem med drivrutinerna?
Mycket troligt. TS, surfa in på tillverkarens hemsida och ladda ner de senaste drivrutinerna om sådana finns. Prova gärna också att dra hem något fristående program som visar det som syns i webcamen, så du ser att den fungerar i övrigt.
Citera
2009-06-23, 19:30
Medlem
Midsummers avatar
Drivrutinen är helt fräsch. Och camen fungerar i WebcamMAX och i övrigt men det är just när man ska sända över msn som det inte fungerar
Citera
2009-06-23, 23:19
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsummer
Drivrutinen är helt fräsch. Och camen fungerar i WebcamMAX och i övrigt men det är just när man ska sända över msn som det inte fungerar

Hur många kontakter har du provat med?
har du provat mer än en gång med samma kontakt?
Jag har varit med om det också, ibland dör det bara ungefär som uppkopplingen mellan båda parter dör.
Citera
2009-06-24, 00:26
Medlem
Lanzmeisters avatar
Kolla också under Webcam inställningarna, (om det finns, kommer inte ihåg :P) , har för mig en kompis hade ett liknande problem och det var pga inställningara.
Citera
2009-06-24, 03:59
Medlem
Man måste göra inställningarna på Msn för att kunna använda den över msn

Innan du loggar in på msn så klicka på verktyg => Konfigurera ljud och video

Och där inne ska du kunna välja kameran i laptopen och ställa in ljudet och fixa mikrofonen
Citera
2010-04-15, 12:58
Medlem
BobbyChengers avatar
Har exakt samma problem. Testat mig fram i flera timmar. nya drivrutiner, installerat om MSN och ställt in alla inställningar.

Det funkar att skicka inbjudan, men så fort man får "kontakt" så avslutat sessionen.

Kör på Windows 7 64bit
inbyggd kamera
Nyaste MSN
Citera
2010-04-22, 12:29
Medlem
Sadirs avatar
Jag har faktiskt detta problem jag också, kan inte använda videosamtal på Live Messenger. Får upp detta meddelande "Webbkamerasessionen har avslutats" hela tiden, hur jag än gör.
Vanlig chat går dock bra.

På Skype fungerar allting, så det är ju inte fel på min webcam.

Jag tror det kan ha någonting att göra med brandvägg/router, men jag är inte säker.
Senast redigerad av Sadir 2010-04-22 kl. 12:32.
Citera
2010-04-22, 13:45
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadir
Jag tror det kan ha någonting att göra med brandvägg/router, men jag är inte säker
Känns helt klart som en möjlighet. Har faktiskt för mig att jag någon gång för x antal år sedan hade liknanade problem. Kommer dock inte ihåg hur det löste sig. Men senare versioner av MSN nyttjar väl UPnP, vilket också de flesta routers kommer med stöd jämte default on? Knepigt. Jag föreslår att du provar att koppla laptopen direkt till modemet/jacket, och kolla om det funkar då. Isåfall har du ju svart på vitt. Fann detta, vad gäller vilka portar som ska forwardas. Kanske är några år gammal info, men förhoppningsvis är den ngtsånär aktuell ännu:

Citat:
Here are the ports that MSN uses:

Port number TCP/UDP Direction Description
6891 - 6900 tcp inbound For every file transfer there is 1 port used within
this range.
1863 udp inbound primary
1863 tcp inbound primary
5004 - 65535 udp sendreceive To use audio/video features you have to open up a
range within the one that is give here.
5190 udp inbound
Citera
  • 1