• 1
  • 2
2009-06-23, 17:09
Medlem
kames avatar
Tjenna har en hdd med virus på. om jag kopplar in den får jag virus på datorn. jag vill inte formatera disken direkt utan behöver några mått som står i ett text dokument. Tror ni det funkar att koppla in den om jag har f-secure igång för å öppna detta dokumentet. eller får jag virus endå tro? Viruset gjorde så att datorn blev helt kaputt.
Citera
2009-06-23, 17:18
Medlem
BRFs avatar
Tanka hem Ubuntu, bränn på en skiva, stoppa i skivan i datorn, starta om. Nu bootas en "LiveCD", alltså ett temporät system som försvinner när du startar om datorn (allt laddas till ditt RAM). Nu kan du koppla in hårddisken utan någon risk. Stoppa i en USB-sticka eller mounta din hårddisk, för över dokumentet(porren), starta om datorn. Tada!
Lycka till.
Citera
2009-06-23, 18:00
Medlem
kames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Tanka hem Ubuntu, bränn på en skiva, stoppa i skivan i datorn, starta om. Nu bootas en "LiveCD", alltså ett temporät system som försvinner när du startar om datorn (allt laddas till ditt RAM). Nu kan du koppla in hårddisken utan någon risk. Stoppa i en USB-sticka eller mounta din hårddisk, för över dokumentet(porren), starta om datorn. Tada!
Lycka till.

Hmm de är en extern hdd. jag vill inte spara över utan endast kunna öppa ett (txt) dokument. Tror du inte de funkar bra som ja sa då? är inte f-secure säkert nog?

Och när jag kopplar hddn borde ju viruset direkt vela hoppa över till den hddn som sitter i datorn?
Citera
2009-06-23, 18:04
Bannlyst
Vet du vad det är för virus?
Citera
2009-06-23, 18:11
Medlem
kames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoyt4
Vet du vad det är för virus?

Inte namn men blandannat så blev datorn seg som satan. gick inte att starta endel grejer har jag för mig. windowsmenyn försvann så man fick skriva explorer.exe för att få fram när man starta datorn. popups överallt. bytte bakgrundsbild med.
Citera
2009-06-23, 18:15
Medlem
BRFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kame
Hmm de är en extern hdd. jag vill inte spara över utan endast kunna öppa ett (txt) dokument. Tror du inte de funkar bra som ja sa då? är inte f-secure säkert nog?

Och när jag kopplar hddn borde ju viruset direkt vela hoppa över till den hddn som sitter i datorn?

Jag har ingen erfarenhet av F-secure då jag inte har något behov av det (jag kör Linux). Men om du gör som jag så ska det inte vara några problem. Viruset kommer inte vara skadligt (troligtvis inte ens körbart) i Linuxmiljön som är bootad, och Linuxsystemet kommer inte ha någon kontakt med hårddisken som är oskyddad. När strömmen försvinner ur RAM-ett så rensas det (är jag ganska säker på i alla fall) Hur som helst finns det inga spår av Linux efter omstarten, om du tagit ur CD-skivan. Och ja, du kan läsa ditt dokument under Ubuntu.
Citera
2009-06-23, 18:20
Medlem
kames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Jag har ingen erfarenhet av F-secure då jag inte har något behov av det (jag kör Linux). Men om du gör som jag så ska det inte vara några problem. Viruset kommer inte vara skadligt (troligtvis inte ens körbart) i Linuxmiljön som är bootad, och Linuxsystemet kommer inte ha någon kontakt med hårddisken som är oskyddad. När strömmen försvinner ur RAM-ett så rensas det (är jag ganska säker på i alla fall) Hur som helst finns det inga spår av Linux efter omstarten, om du tagit ur CD-skivan. Och ja, du kan läsa ditt dokument under Ubuntu.

Kommer det här bli advancerat? aldrig kört linux förut. Hur lång tid tror du det tar? =)
Citera
2009-06-23, 18:34
Medlem
927s avatar
om du endast ska använda dig av utforskaren osv så är det ingen fara men du kan kan inaktivera autorun innan du stoppar in disken, dvs så den inte öppnas/visas automatisk. folk använder ordet virus rätt slarvigt, tidigare fanns det knappast några virus men nu finns det ett aktivt som heter virut. har man det så ska inte köra några exe filer har du inte det så skulle det nog gå att rensa din disk med några program
Citera
2009-06-23, 19:07
Medlem
kames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
om du endast ska använda dig av utforskaren osv så är det ingen fara men du kan kan inaktivera autorun innan du stoppar in disken, dvs så den inte öppnas/visas automatisk. folk använder ordet virus rätt slarvigt, tidigare fanns det knappast några virus men nu finns det ett aktivt som heter virut. har man det så ska inte köra några exe filer har du inte det så skulle det nog gå att rensa din disk med några program

jag kanske använder det lite slarvigt

jag ska öppna ett .txt dokument i hddn.

autorun? vad är det? när jag sätter igång disken så kommer de upp en ruta vad jag vill öppna den i (mapp)
Citera
2009-06-23, 20:27
Medlem
Spejnars avatar
http://linux.die.net/man/8/mount
Citera
2009-06-23, 20:59
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kame
jag kanske använder det lite slarvigt

jag ska öppna ett .txt dokument i hddn.

autorun? vad är det? när jag sätter igång disken så kommer de upp en ruta vad jag vill öppna den i (mapp)

http://techworld.idg.se/2.1070/1.214...-kod-i-windows
Citera
2009-06-23, 21:09
Medlem
kames avatar
929

Jag prövade det förut när jag hade viruset på datorn men flera olika program. Viruset gick aldrig bort så jag fick formatera. glömde dock hårddisken

Men om jag stänger av autrorun och sätter igång hårddisken ska de inte kunna spridas in i c disken då? (datorn)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in