2009-06-23, 13:50
Medlem
BoyyyBoys avatar
Hej,

Det är så att jag har mobilt bredband från Telia sedan cirka 10 månader tillbaka. Jag kommer från idag och till januari inte ha användning av det och skulle vilja frysa det. Detta sade Teliasupporten "nej" till och även avsluta det var "nej". De sade "du kan ju alltid hyra ut det till någon så länge".

Jag undrar nu om det finns någon här som har en annan lösning på detta? Jag är ju utan tvekan inmålad i ett hörn och är tvungen att betala, som det ser ut. Men jag kände ändå att jag var tvungen att fråga här på Flashback, då det kanske finns en lösning Telia inte vill berätta om?
Citera
2009-06-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyyyBoy
Hej,

Det är så att jag har mobilt bredband från Telia sedan cirka 10 månader tillbaka. Jag kommer från idag och till januari inte ha användning av det och skulle vilja frysa det. Detta sade Teliasupporten "nej" till och även avsluta det var "nej". De sade "du kan ju alltid hyra ut det till någon så länge".

Jag undrar nu om det finns någon här som har en annan lösning på detta? Jag är ju utan tvekan inmålad i ett hörn och är tvungen att betala, som det ser ut. Men jag kände ändå att jag var tvungen att fråga här på Flashback, då det kanske finns en lösning Telia inte vill berätta om?

Du måste väl kunna få en slutfaktura på detta? Alltså att du får betala de sista 8 månaderna på en gång?
Citera
2009-06-23, 14:11
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phlaxurqx
Du måste väl kunna få en slutfaktura på detta? Alltså att du får betala de sista 8 månaderna på en gång?
Ja, det borde vara en lösning. T.ex. 3 brukar gå med på en sån grej när man vill avsluta i förtid. Men Felia kanske håller hårt i kundstatistiken...
Citera
2009-06-23, 19:08
Medlem
BoyyyBoys avatar
Ok. Ni menar att istället för att göra plågan lång så ska jag betala hela skiten direkt så slipper jag åtminstone fakturorna. Men det blir ju exakt samma totalsumma...bara att jag blir mycket fattigare i plånboken direkt idag. Eller har jag fattat fel någonstans?
Citera
2009-06-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ok. Ni menar att istället för att göra plågan lång så ska jag betala hela skiten direkt så slipper jag åtminstone fakturorna. Men det blir ju exakt samma totalsumma...bara att jag blir mycket fattigare i plånboken direkt idag. Eller har jag fattat fel någonstans?

Det är precis så det brukar fungera. Långsamt plågeri eller bli av med plågeriet direkt.

Skulle de neka dig att avsluta tidigare så inled med att du ska flytta utomlands.
Citera
2009-06-23, 19:29
Medlem
Tycker personligen att det är ganska självklart att man inte kan avsluta ett abbonemang som man är uppbunden på. Då ryker ju hela poängen med att ha just bindningstider. Så det enda du borde kunna göra är att avsluta nu och få en samlad faktura.

Sen kanske tänka sig för före du binder upp dig på nåt nästa gång.
Citera
2009-06-23, 19:30
Medlem
Zaklins avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kungen.nu

Det är precis så det brukar fungera. Långsamt plågeri eller bli av med plågeriet direkt.

Skulle de neka dig att avsluta tidigare så inled med att du ska flytta utomlands.

Men om du tar en slutfaktura kommer du inte kunna använda dig av tjänsten dom resterande 8 månaderna.
Alltså betalar du för ngt du inte använder.

Isf är det bättre att göra en deal med en polare el. liknande som får ta över abonnemanget och får 800 spänn (gissar att du har en månadskostnad på ca 200kr, alltså 200 * 8 / 2)

Så kommer du undan hälften så billigt och någon kan iaf utnyttja tjänsten.
Citera
2009-06-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaklin
Men om du tar en slutfaktura kommer du inte kunna använda dig av tjänsten dom resterande 8 månaderna.
Alltså betalar du för ngt du inte använder.

Du har helt rätt, men personligen tycker jag inte operatören ska ta hänsyn till det alls, även om det hade varit rimligt med en liten sänkning. Du skriver på ett kontrakt med bindningstid för att få vissa fördelar, t.ex. en avbetalning på en dongel eller mobiltelefon, billiga samtal, fria MB osv. Operatören får i sin del av avtalet en "garanterad" inkomst under bindningstiden. Själv brukar jag teckna 0-månaderskontrakt och köpa sakerna direkt.
Citera
2009-06-24, 16:42
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson
Tycker personligen att det är ganska självklart att man inte kan avsluta ett abbonemang som man är uppbunden på. Då ryker ju hela poängen med att ha just bindningstider. Så det enda du borde kunna göra är att avsluta nu och få en samlad faktura.

Sen kanske tänka sig för före du binder upp dig på nåt nästa gång.

Men kruxet här egentligen är ju att jag kommer att använda det möjligen 2-3 år till, så jag vill ju ha kvar. Det jag vill göra är ju att frysa abonnemanget i 6-7 månader bara, sen fortsätta. Att de inte erbjuder det är ju rätt dåligt, tycker jag.

Historian bakom varför jag vill göra detta är pga av att det har brunnit i min nuvarande bostad, och den tillfälliga bostaden jag nu kommer bo i de kommande månaderna har bredband i fastigheten. Så jag kommer ju använda det tills jag åter flyttar tillbaka till mitt återuppbyggna hus.

(Grannen lade kol i komposten som stod nära vårt hus. Puckot. Så skaffa hemförsäkring! Man vet aldrig vad folk hittar på. Jag hade det som tur var.)

Jag har provat snyft-taktiken gällande branden också för supporten, men det är omöjligt.

Ajja, jag betalar på som vanligt, tills jag igen använder det. Så får det väl bli. För jag vill ju som sagt inte betala ut mig.
Senast redigerad av BoyyyBoy 2009-06-24 kl. 17:01.
Citera
2009-06-24, 21:27
Medlem
Det är bättre du betalar och använder det så gott du kan. Slutfaktura kan du så klart få, men vad tjänar du på det? Inget. Använd det så mycket du kan helt enkelt.
Citera
2009-06-26, 21:44
Medlem
foffens avatar
men om du ha r nått du inte längre behöver för att huset brann upp så kanske du kan få med slutfaktuan i ersättnignen från försäkringsbolaget? hade inte huset brunnit hade du inte behövt säga upp ab och få den kostnaden...
Citera
2009-06-28, 13:48
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foffen
men om du ha r nått du inte längre behöver för att huset brann upp så kanske du kan få med slutfaktuan i ersättnignen från försäkringsbolaget? hade inte huset brunnit hade du inte behövt säga upp ab och få den kostnaden...

Låter långsökt. Jag skulle ju haft den kostnaden om huset inte brunnit. Försäkringsbolagets mål är ju att det ska gå plus-minus-noll och inte att jag ska tjäna pengar på branden. Jag försökte en annan liknande sak utan framgång.

Men för övrigt har vi fått en väldigt bra handläggare. Det verkar som det kommer bli otroligt bra ersättning för allting. Man har ju hört att försäkringsbolag ska vara så misstänksamma och värdera ned allting så förbannat, men verkar inte bli så. Iofs har inte allting riktigt gått i hamn än, så får väl se vad jag säger om en vecka..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in