2009-06-23, 13:00
Medlem
Artygs avatar
Jag gör för tillfället kalkyler m.m åt ett företag och har verkligen fastnat för numbers. Otroligt smidigt program!
Nu är det så att jag vill sätta in en tabell på hemsidan åt företaget. Kan jag göra tabellen i numbers och spara som/exportera html. Hittar iaf ingen sådan funktion..

Finns det något annat sätt att överföra sina numberstabeller till hemsidor/html?
Citera
2009-06-23, 13:06
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Jag gör för tillfället kalkyler m.m åt ett företag och har verkligen fastnat för numbers. Otroligt smidigt program!
Nu är det så att jag vill sätta in en tabell på hemsidan åt företaget. Kan jag göra tabellen i numbers och spara som/exportera html. Hittar iaf ingen sådan funktion..

Finns det något annat sätt att överföra sina numberstabeller till hemsidor/html?

På rak arm, det enda jag kommer på är att exportera det till Excel och sedan till html. Ska kolla vidare dock.
Citera
2009-06-23, 14:11
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
På rak arm, det enda jag kommer på är att exportera det till Excel och sedan till html. Ska kolla vidare dock.

Osis. Jag har avinstallerat office då iwork räcker kort och gott.
Jag ska göra lite efterforskningar själv.
Citera
2009-06-23, 14:23
Medlem
flipper1446s avatar
Kopiera till Textredigeraren kanske funkar? Den kan exportera till HTML.
Citera
2009-06-23, 14:54
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Kopiera till Textredigeraren kanske funkar? Den kan exportera till HTML.

Tabellen går att kopiera till textredigeraren, jag har även exporterat den till HTML.
När jag öppnar html-filen så visas tabellen korrekt med när jag knycker html-koden för att sätta in tabellen i en befintlig sida blir det inte alls som jag gjort tabellen.
Det blir bara en massa ord och siffror i en halvtaskig tabell (Tabell kan man kalla det om man är optimist)
Citera
2009-06-23, 15:03
Medlem
flipper1446s avatar
Du glömde väl inte att kopiera stilmallen också? Css-koden alltså, den ligger i början av html-filen inom två taggar, <style type="text/css"> *kod* </style>

Utgår från att du inte vet ett jota om detta, så om jag dumförklarat dig ber jag om ursäkt.
Citera
2009-06-23, 15:33
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Du glömde väl inte att kopiera stilmallen också? Css-koden alltså, den ligger i början av html-filen inom två taggar, <style type="text/css"> *kod* </style>

Utgår från att du inte vet ett jota om detta, så om jag dumförklarat dig ber jag om ursäkt.

Stilmallen är med men den ger inget resultat. I numbers gjorde jag så att varannan rad har en lite mörkare färg för en tydligare överblick. Men detta syns inte heller.
Det enda jag får är siffror som är i struktur av en tabell, men dock linger osv.
Citera
2009-06-23, 16:03
Medlem
flipper1446s avatar
Då kanske någon annan stilmall på sajten stör ut den som Textredigeraren skapade. Har du tillgång till Firebug i Firefox kan du se vilka stilmallar som påverkar tabellen. Det funkar även med Web Inspector i Safari som du hittar i Develop-menyn.
Citera
2009-06-23, 16:07
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Då kanske någon annan stilmall på sajten stör ut den som Textredigeraren skapade. Har du tillgång till Firebug i Firefox kan du se vilka stilmallar som påverkar tabellen. Det funkar även med Web Inspector i Safari som du hittar i Develop-menyn.

Jag kör med rapidweaver, så det borde fungera med att bara klistra in html-koden. Har aldrig haft problem med stilmallar tidigare.
Laddar ner Office trial och ska se om excel fungerar bättre. Annars får jag titta djupare på det när jag kommer hem.
Citera
2009-06-23, 17:54
Medlem
Artygs avatar
Så här ser det ut i rapidweaver:
http://i40.tinypic.com/140k7d2.jpg
Så här ser det ut när jag öppnar html-filen i ff:
http://i41.tinypic.com/33fe2zc.jpg

Här är källkoden (jag snor det i style och table-taggarna):

Vad gör jag för fel?
Citera
2009-06-23, 18:06
Medlem
Deliras avatar
Om du har InDesign så kan du ju fixa till tabellen där och exportera till html.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in