2003-11-20, 20:08
Medlem
Inte säker på att det hamnar i rätt tråd men men..

Är det någon som hör röster och andra ljud väldigt tydligt i huvet precis innan ni somnar?

Kan mycket väl höra skrik innan jag somnar, låter sjukt men det är inte så farligt
Har dock ingen aning om vad det kan bero på eller hur vanligt det är.

Ända teorin jag har är att man sitter i buller hela dagarna och jobbar/slite för mycket.
Annars vet jag inte..
Mvh
Citera
2003-11-20, 20:22
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruffy
Inte säker på att det hamnar i rätt tråd men men..

Är det någon som hör röster och andra ljud väldigt tydligt i huvet precis innan ni somnar?

Kan mycket väl höra skrik innan jag somnar, låter sjukt men det är inte så farligt
Har dock ingen aning om vad det kan bero på eller hur vanligt det är.

Ända teorin jag har är att man sitter i buller hela dagarna och jobbar/slite för mycket.
Annars vet jag inte..
Mvh
Låter intressant, kan du beskriva rösterna mer detaljerat?
Vad säger dem? Hur låter de, hur många, etc..
Citera
2003-11-20, 20:26
Medlem
BF_Swedens avatar
Det där känner jag igen. Jag kan nästan framkalla det. Det torde bero på att man bär ljudminnen med sig. Ungefär som att man kan ha synhallucinationer när man blundar genom att man kan framställa bilder.

Synen fungerar ju så att om den inte har något att fokusera på eller att den inte ser någon bild försöker den skapa något av det lilla den ser ( tänk dig att du blundar och försöker att skapa figurer med hjälp av ljusskillnaderna på insidan av dina ögonlock). Detta kanske kan framkallas även för ljud när man ligger i sitt rum och det är väldigt tyst omkring en.
Citera
2003-11-20, 20:29
Bannlyst
Låter som hypnagoga hallisar för mig!
Citera
2003-11-20, 21:25
Medlem
guyleDouches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
( tänk dig att du blundar och försöker att skapa figurer med hjälp av ljusskillnaderna på insidan av dina ögonlock

det brukar jag gora nar jag inte kan somna, efter en stund sa kanns det som om man drommer....men har aldrig varit med om att jag hor roster, man skulle ju flippa totalt om man horde roster i en tom lagenhet
Citera
2003-11-21, 03:02
Medlem
(Har tyvarr inte tillgang till svenskt tangentbord, men det far ga anda)

Nar man ligger och forsoker somna (oftast nar man inte ar speciellt trott) kan det ofta handa att man hamnar i ett stadie som ligger valdigt nara drom stadiet. Tankarna kan vandra helt fritt och behover inte folja nagon logik alls, fast man har anda en kansla av medvetande kvar, vilket gor att det kanns som att det ar "man sjalv" som producerat tankarna.

En annan forklaring till dina ljud har, som det namnts tidigare i traden, att gora med att dina sinne-center i hjarnan aldrig riktigt kan "slappna av" utan ger alltid signaler till ditt undermedvetna som i sin tur filtrerar ut information som verkar viktigt. Nar man ligger och sover har man ofta valdigt lite intryck att uppfatta omkring en. Men dina oron skickar fortfarande lika mycket information, och ibland dom har signalerna undermedvetet feltolkas och skickas vidare som nagot helt annat. Liknande fenomen kan du uppleva om du lange vistas extremt tysta rum (kommer inte pa namnet, men sadana dar vaggarna absorberar i stort sett allt ljud). Da kan man bora hora mycket skumma grejer man aldrig hor annars, och man kan aven inbilla sig att man hor grejer bakom en osv. Kan kannas ratt skumt
Citera
2003-11-21, 12:09
Medlem
Escanios avatar
jag brukar också höra röster ibland oftast innan jag går och lägger mig... ibland låter det så verkligt så jag svarar till rösterna! låter som man är sjuk i huvet när man säger det imorse när jag hade vaknat och bara låg och vilade i sängen fick jag för mig att jag hade mobilen i handen och att den vibrerade jag t.o.m såg telefonen på nått sätt och när jag skulle svara märkte jag att mobilen inte hade ringt och mobilen var på bordet vid sängen... det känndes rätt märkligt.
Citera
2003-11-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Låter intressant, kan du beskriva rösterna mer detaljerat?
Vad säger dem? Hur låter de, hur många, etc..

Det senaste jag hörde var en kvinna som sa till mig "Du måste skydda dem". Väldigt väldigt tydligt, vet inte vad det kan betyda.

Annars är det med oljud, ibland låter som om jag är inne i en högljudd konsertlokat.
Citera
2003-11-21, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Escanio
jag brukar också höra röster ibland oftast innan jag går och lägger mig... ibland låter det så verkligt så jag svarar till rösterna! låter som man är sjuk i huvet när man säger det imorse när jag hade vaknat och bara låg och vilade i sängen fick jag för mig att jag hade mobilen i handen och att den vibrerade jag t.o.m såg telefonen på nått sätt och när jag skulle svara märkte jag att mobilen inte hade ringt och mobilen var på bordet vid sängen... det känndes rätt märkligt.

Det händer mig nästan var morgon också.
Drömmer en lång historia på bara någon sek när mobilen Verkligen ringer.

Efter en härlig fylla så brukar jag vakna till på morgonen och nästan hallucinera att det finns folk i mitt rum. Mellan 5-7 personer.
Rätt skumt =)
Citera
2003-11-21, 19:16
Medlem
Asmodeuss avatar
Åh, något sådant vore märkligt att uppleva. Vad nyfiken jag blir..
Fast jag vill ju iofs inte att det ska .. hmm ..
Citera
2003-11-21, 21:28
Medlem
BF_Swedens avatar
Oftast är det de som förtränger den inre rösten som blir psykiskt sjuka.
Citera
2003-11-21, 22:29
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Oftast är det de som förtränger den inre rösten som blir psykiskt sjuka.
Jag har hört om någon slags, så kallad inre röst många gånger,
men vad är det? - och det är väl inte samma sak som mannen här
har?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in