2009-06-23, 00:27
Medlem
Jag besökte tandläkaren idag och efter undersökning fick jag en ny tid bokad för borttagning av tandsten. Han sa att detta skulle ta 40 minuter och att det skulle kosta runt 650kr. Så jag eftersöker därför andras erfarenheter av borttagning av tandsten, hur lång tid behövdes och hur mycket kostade det? Tycker att 650kr är lite väl i överkant då jag redan pröjat 650 spänn för undersökningen (minus 300kr i tandvårdsbidrag)
Citera
2009-06-23, 03:23
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag köpte en skrapa på apoteket som jag använder på både mig & hunden. Kokar den emellan så det är lugnt. Så det är inte äckligare än alla redskap tandläkare använder som används i olika vidriga folks käftar hela tiden.
Hur som så går det utmärkt att ta bort skiten själv med lite träning.
Citera
2009-06-23, 09:17
Medlem
Gikkes avatar
600 något betalade jag sist, då kostade undersökningen 300 o tandstensborttagning 300. Och detta vart på vanliga folktandvården.
Citera
2009-06-23, 10:26
Medlem
Är mindre än 1 vecka sedan jag var hos folktandvården och gjorde samma behandling. Min behandling gick på ca 700kr.

355kr för behandling + undersökning/diagnos/berätta hur jag ska göra 355kr.

Min tandhygienist använde inte några krokar eller andra vassa föremål. Hon använde sig av nån vibrerande ultraljudsgrej. Helt smärtfritt!
Citera
2009-06-23, 13:20
Professionell tandrengöring och rådgivning plus normal undersökning går på ungefär 750 kr hos min privattandläkare.
Citera
2009-06-23, 13:22
Medlem
RedXs avatar
Jag har försäkring, så det kostar mig 30 kr/månad
Citera
2009-06-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Primarosa
Professionell tandrengöring och rådgivning plus normal undersökning går på ungefär 750 kr hos min privattandläkare.

Med de 750 kronorna menar du att tandvårdsbidraget redan är använt eller att det kostade 750kr sedan minus tandvårdsbidraget? Om de senare fallet gäller så tycker jag att jag får betala ett ruskigt överpris, runt 1300 ej inräknat tandvårdsbidrag för samma sak
Citera
2009-06-23, 23:42
Medlem
2MissMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontte
Jag besökte tandläkaren idag och efter undersökning fick jag en ny tid bokad för borttagning av tandsten. Han sa att detta skulle ta 40 minuter och att det skulle kosta runt 650kr. Så jag eftersöker därför andras erfarenheter av borttagning av tandsten, hur lång tid behövdes och hur mycket kostade det? Tycker att 650kr är lite väl i överkant då jag redan pröjat 650 spänn för undersökningen (minus 300kr i tandvårdsbidrag)
Har man bara lite tandsten brukar de ta bort det direkt i samband med undersökningen. Förmodligen har du väldigt mycket och därför beräknas det ta lång tid. Titta in på ditt landstings hemsida, där brukar även folktandvården finnas med deras fullständiga priser och referenspriser (sätts av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket). Prissättningen är fri, men referenspriset ger en ledtråd om vad som kan vara lämpligt pris. Kanske är en annan tandläkare billigare än den du går hos nu.
Citera
2009-06-24, 04:02
Medlem
Soul Patrols avatar
Jag är till hygienisten och tar bort tandsten var tredje månad. Jag tillhör den lyckliga skara som producerar mängder med tandsten. Kostar 640:- gången.
Citera
2009-06-24, 10:50
Citat:
Ursprungligen postat av Jontte
Med de 750 kronorna menar du att tandvårdsbidraget redan är använt eller att det kostade 750kr sedan minus tandvårdsbidraget? Om de senare fallet gäller så tycker jag att jag får betala ett ruskigt överpris, runt 1300 ej inräknat tandvårdsbidrag för samma sak

Det var efter tandvårdsbidraget så 750 kr var det jag betalade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in