2009-06-22, 02:59
Medlem
Lundssons avatar
Hej,

har hittat något ganska coolt som jag skulle vilja ha på min helgon.
Hur gör man detta? (om det är möjligt, bara 3 rader)
http://pici.se/pictures/QgONWtzgC.jpg

(Ingen aning om vad de gör på bilden, och det intresserar mig inte heller)
Citera
2009-06-22, 03:13
Medlem
Khapis avatar
Jag förstår inte varför du inte frågade personen vars "galleri" du besökte? Han/hon vet ju uppenbarligen svaret på frågan.
Citera
2009-06-22, 03:14
Medlem
Lundssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Jag förstår inte varför du inte frågade personen vars "galleri" du besökte? Han/hon vet ju uppenbarligen svaret på frågan.

Jadu, hade jag fått svar på frågan utav honom så hade jag inte skapat en tråd om det.
Citera
2009-06-22, 03:23
Medlem
hönsmammas avatar
Om du har photoshop:
Öppna bilden och klicka ctrl+r för att få upp linjalerna vid sidan av och ovanför bilden.
Ställ in linjalen på att visa procent.

snabb illustration: http://i41.tinypic.com/25pk8yq.jpg

Ta tag i den horisontella linjalen som är markerat med grönt för att sätta ut horisontella guides (som jag målat grön, båda är egentligen orangea)
och ta tag i den lodräta linjalen för att sätta ut lodräta guides.

Sedan bestämmer du helt enkelt hur många rutor du vill ha horisontellt och lodrätt och dividerar därefter.

t.ex 5 horisontella och 10 lodräta.

Då bygger du upp ett rutnät av guidelinjer där du sätter ut som horisontella guiderna var 20:e% och dom lodräta var 10:e%.

När du sedan gjort det så änvänder du bara det rektangulära markeringsverktyget för att klippa ut varje "cell" i rutnätet och sparar som en egen bild.

Hoppas du förstår, är lite trött
Citera
2009-06-22, 03:24
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundsson
Jadu, hade jag fått svar på frågan utav honom så hade jag inte skapat en tråd om det.

Ok. Jag har sett ett par stycken användare på Helgon göra just detta i "galleriet". Det lär säkert finnas en tråd någonstans i Helgon-forumet som tar upp just detta, om du inte får svar här i tråden.
Citera
2009-06-22, 03:27
Medlem
Lundssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Ok. Jag har sett ett par stycken användare på Helgon göra just detta i "galleriet". Det lär säkert finnas en tråd någonstans i Helgon-forumet som tar upp just detta, om du inte får svar här i tråden.

Skapade även en tråd där utan någon vidare framgång.
Citera
2009-06-22, 03:27
Medlem
Lundssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hönsmamma
Om du har photoshop:
Öppna bilden och klicka ctrl+r för att få upp linjalerna vid sidan av och ovanför bilden.
Ställ in linjalen på att visa procent.

snabb illustration: http://i41.tinypic.com/25pk8yq.jpg

Ta tag i den horisontella linjalen som är markerat med grönt för att sätta ut horisontella guides (som jag målat grön, båda är egentligen orangea)
och ta tag i den lodräta linjalen för att sätta ut lodräta guides.

Sedan bestämmer du helt enkelt hur många rutor du vill ha horisontellt och lodrätt och dividerar därefter.

t.ex 5 horisontella och 10 lodräta.

Då bygger du upp ett rutnät av guidelinjer där du sätter ut som horisontella guiderna var 20:e% och dom lodräta var 10:e%.

När du sedan gjort det så änvänder du bara det rektangulära markeringsverktyget för att klippa ut varje "cell" i rutnätet och sparar som en egen bild.

Hoppas du förstår, är lite trött

Vad ska man spara i för format att få bilden så liten som möjligt?
Senast redigerad av Lundsson 2009-06-22 kl. 03:51.
Citera
2009-06-22, 03:52
Medlem
Lundssons avatar
Vad ska man spara i för format för att få bilderna så små som möjligt?
Citera
2009-06-22, 03:57
Medlem
hönsmammas avatar
Hårt komprimerad JPEG skulle jag gissa på.
Ha i åtanke att då blir kvaliteten sämre också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in