2009-06-22, 01:22
Medlem
Jag har några delar på ett avgassystem i ~0.5mm rostfri plåt som jag vill sy ihop snyggt. Jag har en tankad gassvets med syre/acetylen, och för närvarande inga planer på att köpa en TIG.

Avgassystemet som jag ska svetsa i är redan svetsat i en del från början, så jag antar att det är en svetsbar sorts material, dock är jag osäker på exakt vilken sort det rör sig om.

Vad behöver jag för tillsatsmaterial, fluss etc för att gassvetsa detta? Vidare, var köper jag lättast dessa saker i nordvästra skåne/Lund-regionen?
Citera
2009-06-22, 05:55
Medlem
Flytande_argots avatar
Har du svetsat rostfritt tidigare? Det är inte världens mest lättsvetsade och förlåtande material man kan ge sig på. Är du inte skicklig så är risken stor att du gör mer skada än nytta.
Citera
2009-06-22, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Har du svetsat rostfritt tidigare? Det är inte världens mest lättsvetsade och förlåtande material man kan ge sig på. Är du inte skicklig så är risken stor att du gör mer skada än nytta.

Nix, första gången jag ger mig på just rostfritt. Är dock inte rädd för att testa nya saker, just det här projektet går lite ut på att jag vill se hur just rostfritt är.
Citera
2009-06-22, 09:11
Medlem
Flytande_argots avatar
Testa att öva lite på nån rostfri spillplåt av samma sort och tjocklek så att du inte förstör avgassystemet på första försöket!
Citera
2009-06-22, 17:56
Medlem
utters avatar
Rostfritt är inte särskilt svårt att svetsa i med pinne eller tig, dock kan det slå sig en del när man värmer på. Tror inte att man kan gassvetsa, rostfritt har en oxidhinna som är ganska svårpenetrerad och jag tvivlar på att gassvetsen rår på den. Dessutom smälter rostfritt annorlunda är svart stål och det har betydligt mycket sämre värmeldningsförmåga vilket svetsning med gas äventyrligt i så tunt gods som du nämner.

Men försök och se vad som händer, ser fram mot en rapport.
Citera
2009-06-23, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Rostfritt är inte särskilt svårt att svetsa i med pinne eller tig, dock kan det slå sig en del när man värmer på. Tror inte att man kan gassvetsa, rostfritt har en oxidhinna som är ganska svårpenetrerad och jag tvivlar på att gassvetsen rår på den. Dessutom smälter rostfritt annorlunda är svart stål och det har betydligt mycket sämre värmeldningsförmåga vilket svetsning med gas äventyrligt i så tunt gods som du nämner.

Men försök och se vad som händer, ser fram mot en rapport.

Det handlar om att bygga om innanmätet i ett motorcykelavgassystem, gällande plåttjocklek går det nog att kompromissa lite, jag tror att jag kan lägga snittet genom en halvtjock svetsfog, och på så sätt få mer material att spela på när jag ska sy ihop det igen.

Läste om att det är kromoxiden som ger rostfritt sin rostfria egenskap - går det inte att hålla undan oxiden med någon form av fluss under själva svetsningen?
Citera
2009-06-23, 17:30
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog
Det handlar om att bygga om innanmätet i ett motorcykelavgassystem, gällande plåttjocklek går det nog att kompromissa lite, jag tror att jag kan lägga snittet genom en halvtjock svetsfog, och på så sätt få mer material att spela på när jag ska sy ihop det igen.

Läste om att det är kromoxiden som ger rostfritt sin rostfria egenskap - går det inte att hålla undan oxiden med någon form av fluss under själva svetsningen?

Det finns fluss för lödning i rostfritt men svetsning är en annan femma. I och för sig kan det inte bildas någon ny oxid när smältan är skyddad av gaslågan. Frågan är om du får till någon smälta.

Har du försökt med 1,6mm pinne? rostfria pinnar är mycket lättsvetsade och brinner på, jämfört med svarta, låga strömstyrkor.
Citera
2009-06-29, 20:20
Medlem
Flytande_argots avatar
Så hur gick det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in