• 1
  • 2
2009-06-21, 22:37
Medlem
Kannans avatar
I de flesta trådar där opinionsundersökningsdiskussioner florerar, eller där vi diskuterar Reinfeldt vs Sahlin eller bara allmän svensk politik - påstår väldigt många att det är kört för Mona Sahlin och att hon redan förlorat riksdagsvalet 2010.

Men vad är det som påvisar detta? I opinionsundersökningarna leder fortfarande de röd-gröna med ganska så mycket (3-5 procentenheter). Jag är ganska ung, har bara röstat i ett riksdagsval tidigare, och har inte så stor koll på hur det brukar se ut, men finns det något annat som jag har missat som talar för de blå? Finns det, så att säga, fler faktorer man skall ta i beaktning när man jämför opositionen med sittande regering?
Citera
2009-06-21, 22:43
Medlem
RedXs avatar
Trenden har ju varit att deras stöd minskat stadigt den senaste tiden. Det är därför medierapporteringen om de rödgröna har haft loservinklingen.

Rent generellt tror jag att oppositionspartier brukar få ett par procentenheter bättre utfall i opinionsundersökningar än vid riktiga val - av den enkla anledningen att det är ganska enkelt att i opinionsundersökningar lägga sin "röst" på oppositionen för att rikta missnöje mot en sittande regering. Det kostar liksom ingenting, Mona får inte ta över rodret oavsett vilket. I ett riktigt val kan din röst få konsekvenser vilket innebär att denna fördel för oppositionen raderas ut.
Citera
2009-06-21, 23:00
Medlem
Stormtroopers avatar
Det är ju tyvärr inte alls omöjligt att dom röd-gröna lyckas ta makten i nästa riksdagsval. Men på FB hänger det mest smarta människor som förstår vilken katastrof det skulle vara om måna muslim blev statsminister. Så det är väl en del önsketänkande här kanske...
Citera
2009-06-21, 23:38
Medlem
Apollinaires avatar
Citat:
I de flesta trådar där opinionsundersökningsdiskussioner florerar, eller där vi diskuterar Reinfeldt vs Sahlin eller bara allmän svensk politik - påstår väldigt många att det är kört för Mona Sahlin och att hon redan förlorat riksdagsvalet 2010.

Flashback är ett högerdominerat forum. Många här väljer att tolka resultat på ett sätt som överensstämmer med deras politiska åsikter. Om användarna på flashback skulle bestämma vore S ett parti som knappt klarar spärren till riksdagen. Därför, käre trådskapare, ber jag dig att tolka resultatet med viss försiktighet.
Citera
2009-06-22, 00:31
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Den rödgröna lanternan slocknar mer och mer

S har Mona kvar och för övrigt en laguppställning med idel tråkmånsar. V har ett sänke av märket Ohly. Mp är de enda delen av det rödgröna gänget som pressenterar två farliga spelare, de har en viss charm. Men Mp skrämmer många sossar som gillar att köra husvagn med Volvon.

Det är nog kört för de rödgröna oavsett hur det går men ekonomin. Borg lovar nog mycket mer än han borde det kommande valåret. Det kommer att se ut som det brukar när sossarna vill återväljas, man strör guld och pärlor för svin. De kommer att lovas ännu mycket mer som man inte tänker hålla.
Frågan är vem som skördar mest på de rödgrönas nedgång, alliansen eller Sd. PP frågorna har alla glömt om ett år.
Citera
2009-06-22, 00:32
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormtrooper
Det är ju tyvärr inte alls omöjligt att dom röd-gröna lyckas ta makten i nästa riksdagsval. Men på FB hänger det mest smarta människor som förstår vilken katastrof det skulle vara om måna muslim blev statsminister. Så det är väl en del önsketänkande här kanske...
Jag håller inte med "mest smarta" människor
Men jag håller med det senare.
Citera
2009-06-22, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan

Men vad är det som påvisar detta? I opinionsundersökningarna leder fortfarande de röd-gröna med ganska så mycket (3-5 procentenheter). Jag är ganska ung, har bara röstat i ett riksdagsval tidigare, och har inte så stor koll på hur det brukar se ut, men finns det något annat som jag har missat som talar för de blå? Finns det, så att säga, fler faktorer man skall ta i beaktning när man jämför opositionen med sittande regering?
Hittills har det funkat så att de rödgröna rasar i väljarstöd så fort de öppnar käften (för att de då blottlägger sprickor, Monas allmänna uselhet samt den yttersta vänsterflankens världsfrånvändhet), medan stödet ökar då de håller tyst. När valrörelsen kommer igång på allvar så kan de inte längre vara tysta, utan måste babbla oavbrutet samt presentera ett dugligt och sammansvetsat regeringsalternativ. Därför kan man kallt räkna med ett tapp på 5-10% för de rödgröna under sommaren och hösten 2010. Om utgångsläget är att de rödgröna leder med sisådär 15% så kan det bli en nagelbitare, men om utgångsläget är att de leder med 3-5% så är alliansens seger i hamn.
Citera
2009-06-22, 02:22
Medlem
jumpcuts avatar
Jag undrar om inte Mona Sahlin helt ensam ser till att Socialdemokraterna kommer forlora?

Jag har (och nu raknar jag inte ens med FB) aldrig nagonsin hort nagon saga "hon har ratt" om nagonting som Sahlin har sagt, och da kanner jag aven en hel del socialdemokrater...

Som det gamla djungelordspraket lyder; "Mona Sahlin ar den basta partiledaren som finns sa lange man sjalv inte ar Socialdemokrat".
Citera
2009-06-22, 04:00
Medlem
moderatswings avatar
De röd-gröna förlorade ju EU-valet (även om de själva inte erkänner det) vilket kanske är en indikation?
Citera
2009-06-22, 06:26
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
De röd-gröna förlorade ju EU-valet (även om de själva inte erkänner det) vilket kanske är en indikation?
Ja det gjorde de, men hur relevant är EU-valet när det gäller valet till riksdagen och regeringen?

Är det så att man alltid kan lägga till några procentenheter till oppositionen just för att vissa väljare vill "markera" i undersökningarna att dom är missnöjda med något?
Citera
2009-06-22, 06:33
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Ja det gjorde de, men hur relevant är EU-valet när det gäller valet till riksdagen och regeringen?

Inte relevant alls eftersom folk värderar rösten de kastar i riksdagsvalet helt annorlunda.

Sen är det ju alldeles för tidigt att börja sia om valutgången i dagsläget. Men mitt tips är att S kommer att backa när väljare rör sig till MP istället. Förhoppningsvis är svenska folket så pass kloka att de inte ger borgarna förnyat förtroende iallafall.
Citera
2009-06-22, 06:46
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Visserligen men samtidigt så är det de röda väljarna som är sämst på att rösta i EU-valet. Därför blir de också underrepresenterade i EU-valet. Hade det varit riksdagsval så hade vänstern fått procentuellt fler röster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in