2009-06-28, 11:07
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Klantade sig? Där var inte ett rätt från början till slut. Och hur tusan sådana poliser får fortsätta i tjänst övergår mitt förstånd.
Det kan jag hålla med om , men det har väl varit andra incidenter med poliser och skjutvapen, som sagt tidigare, poliser bedöms efter en annan måttstock.
Citera
2009-06-30, 09:39
Medlem
Herostratoss avatar
Två poliser blir påhoppade av ett gäng skinheads som är allmänt aggressiva. Poliserna skjuter i självförsvar. Vad är problemet?
Citera
2009-06-30, 15:32
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Två poliser blir påhoppade av ett gäng skinheads som är allmänt aggressiva. Poliserna skjuter i självförsvar. Vad är problemet?

En polis blir jagad och en polis springer efter, det torde väl i sådana fall vara den polis som blir utsatt för angrepp som drar fram sitt vapen och skjuter skinnbulan i benet. Att hans partner skjuter skinnbulan bakifrån i huvudet torde väl kännetecknas som vårdslöst, vad hade hänt om han missat, dvs skjutit sin kollega, eller en civilist.
Citera
2009-06-30, 15:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
En polis blir jagad och en polis springer efter, det torde väl i sådana fall vara den polis som blir utsatt för angrepp som drar fram sitt vapen och skjuter skinnbulan i benet. Att hans partner skjuter skinnbulan bakifrån i huvudet torde väl kännetecknas som vårdslöst, vad hade hänt om han missat, dvs skjutit sin kollega, eller en civilist.

Just det!
Citera
2009-07-01, 11:15
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Han hade kunnat missa om han skjöt mot knät också. Uppenbarligen var den andre polismannen i en så trängd situation att våldet var berättigat. Det var i alla fall det svenska rättsväsendets bedömning. För övrigt var det väl inga större folkmassor på gatan som löpte risk denna kväll.
Citera
2009-07-01, 11:26
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Han hade kunnat missa om han skjöt mot knät också. Uppenbarligen var den andre polismannen i en så trängd situation att våldet var berättigat. Det var i alla fall det svenska rättsväsendets bedömning. För övrigt var det väl inga större folkmassor på gatan som löpte risk denna kväll.

Jag var inte där så jag vet inte hur mycket folk som rörde sig på platsen. Polisen blev jagad och löpte fara att utsättas för angrepp, dock hade väl han ett eget vapen och säkerligen en teleskopbatong och borde rimligen kunna freda sig. Dessutom var hans kollega på väg efter, dvs två mot en. Har svårt att se att dödligt våld var försvarbart.
Mig veterligen hade inte skinnbulan en kniv i högsta hugg.
Citera
2009-07-01, 13:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:

Genom den person som ringde mig samma dag (eller dagen efteråt) så menade denne person (vilket också fick medhåll från andra som var på plats) att den polisman som i sin tur jagade Krusell siktade mot huvudet.

Dessa personer menade att det var en avrättning. Jag kan personligen inte själv uttala mig om det var på detta sätt, eftersom jag inte var själv där.
Citera
2009-07-02, 12:10
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:

När du inte vet något så knip igen. Men en snabb förklaring på händelseförloppet som föranledde skottet.

Två tjejer står vid korvkiosken och väntar på sin tur. Några skinnbulor står och käftar med dom och kallar dom lite av varje. Och även en del knuffar är med i spelet. Två män dyker upp och börjar käfta med skinnbulorna och såklart käftar dom tillbaka. Efterhand så blir det handgripligheter och den ena av männen börjar att springa. Bulorna efter och den andra mannen drar pistol. Angående att det inte var många i området stämmer inte heller. Minst ett skott gick in i en lägenhet. Krusell blev skjuten i ett bostadsområde.

Och lägg märke till att dom två männen aldrig identifierade sig som poliser.
Källa: ena av tjejerna (kompis), den ena skinnbulan (kompis) ena polisen (kusins kompis).
Citera
2009-07-03, 17:55
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
När du inte vet något så knip igen. Men en snabb förklaring på händelseförloppet som föranledde skottet.

Två tjejer står vid korvkiosken och väntar på sin tur. Några skinnbulor står och käftar med dom och kallar dom lite av varje. Och även en del knuffar är med i spelet. Två män dyker upp och börjar käfta med skinnbulorna och såklart käftar dom tillbaka. Efterhand så blir det handgripligheter och den ena av männen börjar att springa. Bulorna efter och den andra mannen drar pistol. Angående att det inte var många i området stämmer inte heller. Minst ett skott gick in i en lägenhet. Krusell blev skjuten i ett bostadsområde.

Källa: ena av tjejerna (kompis), den ena skinnbulan (kompis) ena polisen (kusins kompis).
Du har alltså hört detta av din kusins kompis som är polis och var den ena av de två? Eller har du hört det av din kusin som hört det av polisen och har alltså en andrahandsuppgift? Om den polisen nu var den som blev jagad så såg han väl knappast kollegan avfyra vapnet eller talar vi om en tredje polis som stått bredvid och sett på? Och vad det gäller skinnhuvudena så var de väl som deras sed påbjuder berusade i vanlig ordning så deras vittnesmål tillmäter jag inte någon större vikt. Jag vill också passa på att uppmärksamma dig på att jag inte kniper käft för att du vill det.

Min empiriska erfarenhet av skinskallar är att de är nazianstuckna bråkmakare som gillar att supa. Min empiriska erfarenhet av poliser är att de är rekordeliga människor. Så i det här fallet så vet jag vem jag tror på. Men ok, om ni som tycker att det här var ett hemskt rättsövergrepp kan bevisa att exempelvis polismannen som sköt hade varit inblandad i andra fall där han misstänkts för övervåld eller andra typer av oegentligheter så kan jag tillåta mig att tvivla.
Senast redigerad av Herostratos 2009-07-03 kl. 18:30.
Citera
2009-07-04, 03:35
Medlem
LittleWings avatar
Citat:

Oj, vad många kompisar och kompisars kompisar! Och i olika läger.....!! någon försöker att styra tråden!
Citera
2009-07-04, 13:31
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleWing
Oj, vad många kompisar och kompisars kompisar! Och i olika läger.....!! någon försöker att styra tråden!

Nej det gör jag inte men Herostratos innan har noll koll på vad som hände. Du hade ju mycket att tillföra

Herostratos Du missar helt att poliserna aldrig identifierade sig som poliser. Om dom hade gjort det så kanske aldrig Krusell hade blivit dödad.

Angående vad jag hört från R.R (polisen) så vet han själv att dom gjorde fel. Men allt gick så snabbt enligt honom. Och det är vid ett direkt samtal med honom efter några år.

Visst det finns bra poliser och det finns mindre bra. Likaväl som det finns bra sopåkare och mindre bra sopåkare.
Citera
2009-07-04, 19:14
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Herostratos Du missar helt att poliserna aldrig identifierade sig som poliser. Om dom hade gjort det så kanske aldrig Krusell hade blivit dödad.
Nej jag missar inte att skinnskallarna säger att de inte identifierade sig som poliser. Du har missförstått mitt inlägg. Jag tror helt enkelt att skinnskallarna ljuger. Ungefär som jag tror att den s.k. Allmänläkarens fru ljuger om den s.k. Obducenten och Allmänläkaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in