Ja maxgränsen för att ha griskött i frysen är väl 6 månader? Eller är jag fel ute? Sen är ju prinskorv såååå himla mkt mer än kött! Därför jag undrar. Jag brukar ha som regel att aldrig ha ngt i frysen mer än 3 månder!
Om det är mkt is i frysen så brukar det vara låg temperatur. (eller frysen jobbar hårdare och man betalar mer el)
Men äsch, ta och kika på korvarna, ser de ok ut? Inte konstig konstinens? Sen kan du ta o tina och smaka på en. Oftast är det så att det inte är farligt, men att det tappat i smaken och/eller har konstig konstinens. Kött tenderar bli gummiaktiga.
Men om man har för varm frys så är det inte bra. Man kan köpa termometer billigt. Häng den fritt, långt från fryselementen och kolla efter någon timma. Om jag minns rätt så måste det vara minst minus 18. Och om det är ännu kallare så håller mat längre.
Tänk på att om man ofta stoppar in saker i frysen så "tinas" frysen upp lite ibland och kan förkorta livlängden på mat som redan finns därinne. (och snabbar på isbildningen) Ta gärna vägen via kylskåpet då om man ska stoppa in saker.
Och det är fuktighet som ger frost. Så när man avfrostat så ska det vara snustorrt innan man startar igen annars har man gjort det förgäves. Bra frys = noll is. Avfrosta minst 1 gång per år, allra minst.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!