Citat:
Ursprungligen postat av Ratbeard
Overgrepp pa djur? Vi gor oss skyldiga till det som omnivorer, men inte grisar/vargar och alla andra djur som garna ater andra djur? Krig, tortyr och mord (av manniskor) ar forvisso fel, men du kan knappast domma oss som art for det? "Moralistiskt forfall", vad ar din moral om jag far fraga?
Nu är jag förvisso inte TS, men jag tar mig tiden att besvara vissa av dina frågor.
Människan är biologiskt kodat för att äta djur och kött, precis som andra arter äter djur. Men människan gör det i industriell omfattning - och inte bara det: utan människan som art, har utvecklat en bisarr aesthetic som bygger på att man tar sig rätten att döda varelser för att mätta sin perversa syn på mode. Människan borde med sin intellektuella och ”moraliska” kapacitet, inse vikten av att alla varelser har en jämlik vilja till livet. Jag som kurdisk nationalist, även om det låter lite besynnerligt; har alltid sen barnsben ansett att även djuren i Kurdistan är kurdiska djur – och ska således behandlas som respektabla kurder, och inte som ett jordisktavfall, som vissa människor behandlar djur.
Angående moralen; så bygger självklart moralen många gånger på semi-klyshéer, men det finns en inneboende moral inom t.ex. svenskar att man inte ska avskaffa staten, eller införa sharia i Sverige. Precis på samma sätt som att kurder har en moral angående etnisk segregering eller självständighet. Staten är med andra ord en moralisk konstruktion, som staten försöker upprätthålla, med hjälp av perfektion och utbildning.
Moraliskt förfall är en ganska abstrakt term, men enligt min syn på moralisk dekadens; så innebär ordet att samhället är på nedgång; detta på grund av alla samhällsfientliga institutioner som inrättas. Eller att individer i större omfattning i dagens samhälle sitter i mentala fängelser, där det rådande systemet psykologiskt tagit över individer och gjort dessa individers själar korrupta, där alla mänskliga dygder och instinkter förtvinat - för att ge plats och traditionsförstörande element i samhället. Många nya ”moderna” sjukdomar och fobier ploppar upp dagligen; som försvagar människan psykologiskt och fysiskt.
Personligen, anser jag, även om jag är relativt ekonomiskt liberal, att kapitalism har en samhällsförstörande agenda. Människan mekaniseras och förfrämligas från sina naturliga instinkter; där traditionella värden som familj, släkt och vänner får ge plats och materialistiska behov. I dagens samhälle träffas knappt släkt och vänner. Föräldrar har i princip inte tid för barnen. Och det är detta system som jag motsätter mig. Många skulle nog definiera mig som ”konservativ” - men skulle nog klassificera mig själv som en person som värnar om framtiden, och inte en person som enbart vill konservera det nuvarande samhället.
Citat:
Förvisso Godhet ar objektivt, men jag kan inte forsta hur nagon som pastar att intellekt ar ont kan komma till nagon vettig slutsats om vad godhet ar, eftersom att du maste basera ditt resonemang pa logik, vilket ar separat fran instinkt och en del av intellektet. Jag tror du har missforstatt Darwin, det han menade var ju att det inte fanns nagot som helst satt a priori att avgora vilka arter som skulle overleva eller inte.
Jag anser inte att ”godhet” är objektivt. För om du nu anser det, så tolkar jag det som att du anser att moralen är statisk och inte dynamisk. Om man kollar historiskt har inte mänskligarättighet varit en självklarhet - och moralen som en ingivelse; anser jag inte är biologisk alls; vilket den skulle vara om den nu var ”objektiv”. Människan klassificerade människor i olika psykologiska och rasliga fack för inte så längesedan. Det innebar att mördandet av de lägre kasten var moraliskt försvarbart, så som folkmordet på romer, bögar, handikappade, et cetera.
Citat:
Det finns inget ekvilibrium i naturen, det ar knappast sa att igelkottar skulle dansa och lejon flyga om vi forsvann, vi ar en del av naturen, och vi har ratten att anvanda den, detta inkluderar anvandandet av andra arter. Det ar sant att vi sarskiljer oss fran andra arter, men det gor alla andra arter ocksa, det ar darfor de kallas "arter". Vi rakar helt enkelt vara den basta arten pa att overleva och anpassa oss. Overbefolkning ar en sadan myt, om vi skulle fa slut pa resurser skulle det markas i prisnivaerna, och folk skulle anpassa sig, detta hander inte, och vi har mer resurser an nagonsin.
Det håller jag med dig om fulltut. Men det jag motsätter mig är den naturfientliga ideologi som tillåtits att utvecklats i samhället. Vår artmedvetenhet har nått nya astronomiska höjder; där lite sympati existerar för djur och andra organismer i samhället, inga andra arter går runt och klär sig i andra arters skinn, tänder och dylikt. Människan passar utmärkt på bioduken (speciellt i bisarra skräckfilmer), med tanke på att kvinnor går runt med skinnväskor och skor. Ponera om väskorna var gjorda av människoskin från döda Hati bor, vilka rabalder det skulle bli i dagspressen. Så vad säger det om våran ”objektiva” moral, varför är människoskin värre än skinn från en död hund?