Citat:
Ursprungligen postat av Maldoror
Vi har genom historien tillämpat vissa filosof-religiösa system som en anpassningen till naturen, inspirerats av den, velat lära oss av den, leva i samklang med den... Men har vi, fram till år 2000 och framåt lyckats med i den andan? Det ligger enorma sopstationer utspridda på våra världshav, metangaserna sprudlar, koldioxiden påverkar ozonlagret, värdelösa gamla datorer och annan teknik är i omlopp till Asien eftersom vi själva inte har plats för dessa, det inte nu så vanliga freonet har gjort sitt till för att förpesta jorden... Jag tror på en kraftig reprimand eftersom människan är en kraftig antites till Gaia, och jag önskar att rasen utplånar sig själv medan vi fortfarande kan göra viss nytta.
Mitt absoluta beslut, vilande på min konsekventa grund är att människan är ett dysfunktionellt, semi-medvetet apdjur med en passion för massiv utbredning, fortplantning, maktbegär, och härskande, parasiterande beteenden, och därför inte har någon plats i Gaia: delvis för att vi tillskanskar jorden en sådan otrolig skada genom vår blotta existens och vårt sätt att fungera, delvis för att vi är medvetna om vår sjukdom, men inte gör någonting åt den, vi måste amputera den mänskliga livstråden för att rädda icke-mänskligt liv och dessas oinskränkbarhet.
Gaia-tesen är inte religiös, utan filosofisk. Jag har valt att företräda den radikala metoden, där människan har förbrukat sin rätt till liv, medan övriga organismer inte har det, varför vi bör avlägsna oss frivilligt och med eftertanke. Det blir kanske aldrig så, emellertid kan ett litet uppvaknande vara till gagn för somliga. Divergensen gäller människa och natur, baserat på konsekvent analytisk förmåga. Detta är alltså en metod, där inte divergensen var hypotesen, utan resultatet av teoretisk kontemplation.
Igen bygger du din ursprungliga cynism som inspirerar resten av din filosofi på ett axplock av empirialistiska åskådningar utan utrymme för den reala optimism som existerar om man väljer att se den. Jag anser att resonemanget faller på ett misslyckande att omfamna andras subjektivitet och skapa en sannare objektiv behandling av ett problem som faktiskt existerar. Jag behöver bara vända på ditt resonemang, aldrig har vi varit så medvetna om våran miljö som förut. Aldrig har så mycket pengar gått direkt till de som behöver, NGOs är rikare och har större inflytande än någonsin. Aldrig har världen varit så medveten om dess orättvisor.
Men det här är ju bara skitsnack, det är som att titta på en tavla och jag pekar ut va fina alla röda färger ut och du visar hur mycket grönt det är. Det enda det bevisar är den subjektiva naturen av den inledande argumentationen, och det finns ingen kollektiv sanning i subjektivitet så hur kan vi fatta kollektiva beslut på en osanning. Nu drar jag det till sin spets för att kunna visa min poäng, givetvis förstår jag att du inte själv kommer stå för människans utrotning. Eller? :E
Citat:
med en passion för massiv utbredning, fortplantning, maktbegär, och härskande, parasiterande beteenden
Vad legitimerar andra liknande organismers fortsatta existens, som virus?
De krävs bara en människa som inte visar de begären för att din tes ska uppfattas som inkonsekvent och därmed potentiellt felaktig. Det liksom det mesta i argumentationen är subjektivt men såna människor existerar, även om det mycket väl kan existera latent hos varje människa finns det många exempel på dem som övervunnit de till synes medfödda karaktärsdragen.
Citat:
elvis för att vi är medvetna om vår sjukdom, men inte gör någonting åt den,
Du generaliserar igen, många ägnar hela sitt liv åt just den saken. Det är i detta ditt argument upphör att vara en potentiell lösning till ett faktiskt problem, och faller tillbaka på att bara vara en intressant tanke. Iallafall för mig.
Slutligen så menade jag även också att divergensen mellan natur och människa är ett resultat av ett resonemang, och inte ett mål att resonera kring. Det intressanta är ju hur du hanterar den divergensen eftersom det påverkar resten av din filosofis karaktär. Du tycks behandla Gaia som en självständig kraft och inte en biologisk process och i den behandlingen återfinns ett religiöst tankesätt.