2009-06-20, 18:29
Medlem
Hej!
En annan som tänkte få sig lite doppa på Midsommarnatten, men fan heller
Pannacottan som efterrätt gick åt helvete. Den blev seg som gummi!

4 dl grädde 40% arla
1.5 blad gelatin
Vanillinsocker 0,5 tsk
0.25 dl Socker
Blötte upp gelatinbladen på en tallrik.
Kokade upp grädde med vanillinsocker och strösocker.
Efter 1 min kokning/puttring tog jag av den från spisplattan.
Hade i gelatinbladen som hade blivit mjuka.

vispade som fan. Sedan lade jag blåbär och socker i skålar, hällde upp gräddblandningen och sedan in i kylskåpet.
Det finns tre saker som jag tror ha åstakommit detta.

1. för mycket gelatinblad till mängden grädde.
2. Ev. så var grädden för varm när jag vispade i gelatinbladen.
3. Jag var för snabb in i kylen där dom kyldes för snabbt!
Vad tror ni?

//J
Citera
2009-06-20, 18:47
Medlem
När jag gör Pannacotta så brukar jag använda mig av Creme Fraiche, Mascarpone och grädde. Ej enbart grädde, kan tänka mig istället för att bara ha grädde och gelatin måste du lägga till någon mer flytande, t.e.x. mjölk hade kunnat funka.
Och när jag gör Pannacotta åt typ 20-30personer då använder jag 6 gelatin plattor, så 1.5 platta för bara några personer kan blir helt enkelt för mycket.
Hoppas detta inlägg var till någon hjälp!
Citera
2009-06-20, 20:59
Medlem
Silverturks avatar
http://www.recepten.se/recept/pannacotta.html

Enligt denna skulle det behövas tre blad gelatin till 5dl grädde, vilket i så fall borde resultera i något man kan göra bildäck av. Knappast det som vore felet i så fall.
Citera
2009-06-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorhen
När jag gör Pannacotta så brukar jag använda mig av Creme Fraiche, Mascarpone och grädde. Ej enbart grädde, kan tänka mig istället för att bara ha grädde och gelatin måste du lägga till någon mer flytande, t.e.x. mjölk hade kunnat funka.
Och när jag gör Pannacotta åt typ 20-30personer då använder jag 6 gelatin plattor, så 1.5 platta för bara några personer kan blir helt enkelt för mycket.
Hoppas detta inlägg var till någon hjälp!
Du har inte lust att dela med dig av ditt recept på en god pannacotta?
Citera
2009-06-21, 02:18
Medlem
defyras avatar
Testa dessa;
Grädde, Yoghurt, sirap eller socker, rivet skal av citron och saft.

Dubbla mängd grädde än yoghurt, smaka av med resten. 4 gelantinblad per liter vätska.
Citera
2009-06-21, 11:04
Medlem
moondawns avatar
Men fick du doppa?
Citera
2009-06-21, 11:09
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speeder
Hej!
En annan som tänkte få sig lite doppa på Midsommarnatten, men fan heller
Pannacottan som efterrätt gick åt helvete. Den blev seg som gummi!

4 dl grädde 40% arla
1.5 blad gelatin
Vanillinsocker 0,5 tsk
0.25 dl Socker
Blötte upp gelatinbladen på en tallrik.
Kokade upp grädde med vanillinsocker och strösocker.
Efter 1 min kokning/puttring tog jag av den från spisplattan.
Hade i gelatinbladen som hade blivit mjuka.

vispade som fan. Sedan lade jag blåbär och socker i skålar, hällde upp gräddblandningen och sedan in i kylskåpet.
Det finns tre saker som jag tror ha åstakommit detta.

1. för mycket gelatinblad till mängden grädde.
2. Ev. så var grädden för varm när jag vispade i gelatinbladen.
3. Jag var för snabb in i kylen där dom kyldes för snabbt!
Vad tror ni?

//J

Hur dålig pannacotta gjorde du på en skala om det var det enda som gjorde att du inte fick doppa?

Nejmen jag gjorde pannacotta i förra veckan och hade 5dl 40%grädde, vaniljstång, socker och sirap i och 2 gelatinblad till det som legat i blöt en stund. Kokade upp och precis när det gjort det blandade jag i gelatinbladen. Ställde in det direkt i kylen (ska de bli klara snabbt brukar jag köra på frysen, funkar det med, så borde inte vara det som gick fel för dig) Vispade inte så mycket, rörde mer runt allt.

Hur mycket vispade du? Kan det ha varit det? Eller finns det månna olika varianter av gelatinblad? Hade du A4-pappersark?
Citera
2009-06-21, 11:31
Medlem
Mitt recept säger 2 blad till 5 dl grädde. Dock så var ju de gamla bladen nästan dubbelt så stora som dom är nu. Kan ju vara så att då fått den stora varianten. Dom bladen jag har är ca 7x11 cm. Minns inte på vilket sätt men jag har för mig att vanillinsocker kan balla ur om det får koka, fast det var nog bara smakmässigt. Kör på vaniljstång istället så kanske du får doppa.
Citera
2009-06-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speeder
Du har inte lust att dela med dig av ditt recept på en god pannacotta?

675g Mascarpone
675g Creme Fraiche
6dl Grädde
2 Vaniljstänger
1.5 Citron/Lime
Citron/Lime Skal

Sjud ihop, låt ej koka då blir grädden dålig.

Smält 6 BLÖTA gelatin i en panna så det blir som vatten, tillsätt sedan det i den sjudande pannacottan rör om låt stå i kyl X antal timmar.

Om du vill tilsätta lite roliga saker på din pannacotta så kan du även göra en hallon röra av
Hallon
Socker
Vatten

Koka ihop dessa, krossa hallonen. Sila av dem till en vätska, reducera denna vätsa sedan till någorlunda tjock.

När detta är klart så tillsätter du lite gelatin som du gjorde i pannacottan, dock inte 6 st.

När pannacottan är någorlunda tjock och kall då håller du på denna hallon kompott så låter du stå några till timmar. Blir mumma!
Citera
2009-06-21, 20:04
Medlem
Dejads avatar
Annars kör du på harcore varianten och låter grädde och socker reducera tills det blir segflytande utan gelatin, nåt som kan ta någon timme och ett par överkokningar innan man lär sig men godare pannacotta får man leta efter...

Men oftast brukar man räkna 4-7 gelatinblad per L grädde beroende på vad man är ute efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in