• 1
  • 2
2009-06-20, 16:53
Medlem
Jag har hört rykten att maskrosblad är något som vissa brukar ha i sin mat. Hur ska man servera detta och hur smaker det?
Citera
2009-06-20, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maxxam
Jag har hört rykten att maskrosblad är något som vissa brukar ha i sin mat. Hur ska man servera detta och hur smaker det?

Jag tror du tänker lite fel, och beblandar maskrosblad med harsyra. Den senare har en, suprise: syrlig karaktär. Dock inget jag skulle plocka för att servera. Det är överlevnadsmat i bästa fall.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Harsyra
Senast redigerad av Paraflex 2009-06-20 kl. 17:21.
Citera
2009-06-20, 17:23
Medlem
zepofans avatar
Visst äts det maskrosblad! Fråga din vän Google så får du massa tips på sallader med maskrosblad i.
Citera
2009-06-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag tror du tänker lite fel, och beblandar maskrosblad med harsyra. Den senare har en, suprise: syrlig karaktär. Dock inget jag skulle plocka för att servera. Det är överlevnadsmat i bästa fall.

Tror nog du snurrar till det ordentligt nu. Man äter maskrosblad. Harsyra är ju inte i närheten av maskrosblad, förstår inte hur du gör en så galen koppling?

Maskrosblad är något beska. Ät inte "gamla" maskrosblad, utan bara nya späda. Om du låter dom ligga och dra lite i vatten så kan man få bort lite av beskan. Smakar ungefär som, och bör väl användas på samma sätt som ruccola.
Citera
2009-06-20, 17:27
Medlem
Citat:

Är lite tragiskt att du har en kock som avatar och gör en sådan blunder.. Harsyra har väl knappats använts i matlagning mer än det som du äter för skojs skull i skogen då du var i scounterna. Överlevnadsmat ja..

Men att säga att du inte blandar maskrosblad i olika sallader.. under vilken sten har du bott ?

Det är vanligt att du kan beblanda det med gurka, andra sallader tomater tillsätt lite olja. Annars är det vackert som gardering med.
Citera
2009-06-20, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Är lite tragiskt att du har en kock som avatar och gör en sådan blunder.. Harsyra har väl knappats använts i matlagning mer än det som du äter för skojs skull i skogen då du var i scounterna. Överlevnadsmat ja..

Men att säga att du inte blandar maskrosblad i olika sallader.. under vilken sten har du bott ?

Det är vanligt att du kan beblanda det med gurka, andra sallader tomater tillsätt lite olja. Annars är det vackert som gardering med.

Det är inte dig anbelangat att lära mig om kokkonst, och att påstå att jag bott under en sten. Det är rent ut sagt oförskämt. Dock kan jag väl gå med på att man faktiskt kan ha med maskrosblad i sallader .. fast det används inte bland topp-skiktet bland elit-kockar där din absens lyser med sin frånvaro.
Senast redigerad av Paraflex 2009-06-20 kl. 18:09.
Citera
2009-06-20, 22:54
Medlem
redbull72s avatar
När jag var liten pjuklarv brukar morfar o jag lägga späda maskrosblad på en wasa husman med mycke smör o så lite salt överst, också ett kallt glas pommac till, ack ljuva barndomsminnen...
Citera
2009-06-20, 23:10
Medlem
Morvalions avatar
För det första så skulle jag avråda alla från att äta harsyra i överlevnadssituationer då harsyra innehåller mycket oxalsyra och otrevliga ketoner som fuckar upp magen och resten av kroppen.

Angående att äta maskrosblad så går det utmärkt, men se till att plocka de späda skotten. Och undvik helst Taraxacum sekt Ruderata (ogräsmaskrosor) som har en beskare smak än övriga maskrosarter.
Värt att veta kan också vara att det finns över 1500 subarter av maskrosor, och det beror på att maskrosor är självpollinerande så i princip så är varje maskrosbestånd en egen art, alltså är det värt att smaka på olika maskrosor, då beskan kan variera ganska mycket mellan olika bestånd.

// Morvalion
Citera
2009-06-20, 23:12
Medlem
Morvalions avatar
Citat:
Det är inte dig anbelangat att lära mig om kokkonst, och att påstå att jag bott under en sten. Det är rent ut sagt oförskämt. Dock kan jag väl gå med på att man faktiskt kan ha med maskrosblad i sallader .. fast det används inte bland topp-skiktet bland elit-kockar där din absens lyser med sin frånvaro.

Maskrosor har visst serverats på lyxresturanger. Precis som att svinmålla används i fina matkretsar idag. Men det där svänger med modet ganska mycket.
Citera
2009-06-20, 23:13
Medlem
Citat:

Ungefär samtidigt som TS skrev inlägget kollade jag på gordon ramsey på tv då han använde sig av maskrosblad
Citera
2009-06-21, 00:17
Medlem
Rotkappchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staroprama
Ungefär samtidigt som TS skrev inlägget kollade jag på gordon ramsey på tv då han använde sig av maskrosblad

Jag såg det med, och det verkade uppskattat hos gästerna som åt den.
Citera
2009-06-21, 02:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rotkappchen
Jag såg det med, och det verkade uppskattat hos gästerna som åt den.

Det låter tveksamt.. ^^ men jag inte den som säger nej
Senast redigerad av Paraflex 2009-06-21 kl. 02:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in