2009-06-20, 15:37
Medlem
micool87s avatar
Tja, jag har lite frågor ang. linux.

Jag använder själv Apple Leopard 10.5.X (Efi-x lösning..ej MAC)
Älskar operativsystemet då den är sjukt snabbt och responsivt.
För att inte tala om galet stabilt.

Linux är ju baserad på samma core som jag har förstått.. båda är en *nix system.

Läste om ett projekt där en kille försöker få Xcode till unix:
http://www.macdevcenter.com/pub/a/ma...odetounix.html

Läste om Apple gör det enklare att brygga deras nya X11 med linux:
http://www.betanews.com/article/Appl...eta/1042073738

Då undrar jag..varför är det inget stort seriöst projekt bakom detta ännu?

För de applicationer så som Adobe suitet, Avid, Final Cut etc är ju de programvaror som behövs för att mer kreativt folk byter till linux.

Jag bytte till ett *nix system pga att Autodesk Maya går mycket stabilare i Leoparden än Windows...samma hårdvara..

Jag har fått höra på yrkeskollegor att Autodesk Maya är ännu stabilare i Linux..

Så, varför startar ingen ett seriöst projekt där man man kan köra OSX program på linux?
Cacao och Xcode är väl de programspråken som används i OSX?

Om ingen har startat ett sådan projekt..hur ser möjligheterna ut?
Är det lagen som sätter gränser eller något annat?

Bara av tanken av ett gratis operativsystem som man kan köra alla OSX applicationer gör mig nästan upphetsad.
Tänk er en Fedora base, med Xcode och cacao stöd

Nå era linux nördar..hjälp mig med svar?
Citera
2009-06-20, 16:04
Medlem
corals avatar
Xcode är bara en utvecklingsmiljö likt Netbeans.
Det innehåller vissa verktyg såsom Interface Builder osv osv.

Cocoa är en av många teknologier Apple använder, som framförallt har att göra med UI delen. Problemet är att många program förlitar sig på andra tekonlogier utvecklade av Apple såsom Core Audio, Core Animation och Core Data (senare tillskott i familjen). Det är alltså inte bara att "porta Cocoa" och lösa alla problem. Dessutom är Mac OSX kärna baserad på en machkernel, olikt Linux men likt BSD.

Det är alltså väldigt svårt att bara "trolla" och få program att köras som du ser det. Det Apple gör med X11 är att gör det möjligt att använda X11 i Mac OSX, inte tvärtom.

Xcode To Unix är egentligen bara ett script som tar projekt som är oberoende av Objective-C (som är det egentliga språket i OSX och Cocoa) och konverterar till en projekttyp med alla inställningar till Make. Låt oss säga att du bygger ett CLI (commande line interface) program i C++ och vill kompilera det på en Linuxmaskin utan att göra en egen makefile kan alltså programmet läsa din Xcode fil, inte trolla. Som jag nämnt lite under skrivandet så är det Objective-C som används i OSX. Gammal höjdare från NEXTSTEP tiden som Apple fixat till.

För att ge dig ett konkret svar:

Xcode och Cocoa (inte cacao) är INTE dom två teknologierna, utan Objective-C + En hel del underliggande API:er, bla Cocoa.

Vilket betyder att det inte är så enkelt som du får det att framstå. Tänk på hur lång tid det tagit för Wine att nå sitt mål, och dom är inte där ännu. Inse då att Apple's teknologier är i mångt och mycket mer avancerade och tänk då vilken tid det kommer att ta.

Sålänge inte Apple ett till Ess i skjortärmen likt det som dök upp när dom bytte till Intelprocessorer (att dom kompilerat och underhållit varje version till olika processorer sedan Mac OSX släpptes), typ som att dom har ett par crossover bibliotek (sök Yellow Box) så lär det inte hända.

Mer om teknologierna bakom Mac OSX kan du läsa om här:
http://developer.apple.com/DOCUMENTA...out/About.html
Apple's utvecklarguide till teknologierna.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...X_technologies
Lista över allting, innehåller en del applikationer men mycket av det är underliggande.
Senast redigerad av coral 2009-06-20 kl. 16:13.
Citera
2009-06-20, 16:16
Medlem
micool87s avatar
Aj fan.
Då är detta ett jätte projekt om det ens får fart..
Det måste alltså göras en apple API för att få detta att fungera..

Inte för att detta hör till forumrubriken men...
Hur ser det ut med portning?
Hur funkar det, skulle man teoretiskt kunna porta OSX versionen av adobe suiten till Linux?
Är det svårt för en kunnig programmerare?
Citera
2009-06-20, 16:37
Medlem
corals avatar
Med tanke på att Adobes programvara inte är särskilt bra utvecklad till Mac OSX till att börja med så kan det bli riktigt svårt.

Det man får göra är ju en miljö med översättning av dom funktioner i systemet som programmen använder (likt wine). Det kan och lär ta flera år. Det går med all sannorlikhet mångdubbelt så fort om Adobe's utvecklare porterar det till Linuxplatform till något av dom tillgängliga UI hanterarna (QT och liknande).

Det är alltså en väldigt svår väg för att få det att fungera, är det inte enklare att du använder Wine för att köra Photoshop CS2 på Linux?
Senast redigerad av coral 2009-06-20 kl. 16:39.
Citera
2009-06-20, 17:13
Medlem
micool87s avatar
Damn...
Tack iaf!

PS.
CS4 funkar 100% men segt med wine annars..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in