2009-06-22, 10:25
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Ja..jag har läst hela fakking domen och jag är van att läsa domar.

För sista jävla gången har det inte ett smack att göra med
diskussioner. Var i domen ser du det?

Varsågod och förklara det för mig.
Väldigt enkelt, även för mig som bara läst några få juridikkurser men nu jobbar med helt andra saker. Inläggen måste enligt domen förhandsgranskas. Detta sker inte i dagsläget. Problematiken ligger då i gränsdragningen för vad som anses vara marknadsföring. Räcker det att prata positivt om en Dreambox? Prata om vilken sida som tillhandahåller en bra gratis ström? Med tanke på hur märkligt fallet har behandlats så förstår jag att alla som faktiskt kan få ta eventuella konsekvenser av en elak tolkning väljer att ta det säkra före det osäkra. Är det tydligt nog för att även du ska lyckas ta åt dig motiveringen, eller ska jag försöka förenkla det ytterligare?
Citera
2009-06-22, 10:41
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Väldigt enkelt, även för mig som bara läst några få juridikkurser men nu jobbar med helt andra saker. Inläggen måste enligt domen förhandsgranskas. Detta sker inte i dagsläget. Problematiken ligger då i gränsdragningen för vad som anses vara marknadsföring. Räcker det att prata positivt om en Dreambox? Prata om vilken sida som tillhandahåller en bra gratis ström? Med tanke på hur märkligt fallet har behandlats så förstår jag att alla som faktiskt kan få ta eventuella konsekvenser av en elak tolkning väljer att ta det säkra före det osäkra. Är det tydligt nog för att även du ska lyckas ta åt dig motiveringen, eller ska jag försöka förenkla det ytterligare?

Men herregud...det handlar inte inlägg för böveln.

Det var rena annonser på FB´s dåvarande köp- och sälj Popmart
och sådana har man en viss skyldighet att förhandsgranska
och detta sköttes inte av FB utan FB struntade i detta.

Du har noll koll...en positiv åsikt från en privatperson i ett inlägg på
ett diskussionsforum kan aldrig tolkas som marknadsföring enligt lagen
och där finns inget utrymme för någon misstolkning.

Ärendet har inte behandlats märkligt på något vis alls och hade
ärendet rört någon annan internetsajt hade utgången blivit densamma.
Dock har FB använts sig att jurister som tydligen inte hade så bra koll
på läget och man har likt du inte riktigt fattat vad saken rör sig om.

Vad är det märkliga....snälla du?
Citera
2009-06-22, 10:51
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Vad är det märkliga....snälla du?
Det märkliga är att ärendet inte hanterades som om det handlade om en elektronisk anslagstavla utan de lutade sig tillbaks på MFL rakt av, så snälla lille du, är det mer jag ska peka på eller är du verkligen så pass dum att du på fullaste allvar tror att regel 1.02 är något vi frivilligt lägger tid på när den inte är till något annat än besvär för alla inblandade?
Citera
2009-06-22, 11:05
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det märkliga är att ärendet inte hanterades som om det handlade om en elektronisk anslagstavla utan de lutade sig tillbaks på MFL rakt av, så snälla lille du, är det mer jag ska peka på eller är du verkligen så pass dum att du på fullaste allvar tror att regel 1.02 är något vi frivilligt lägger tid på när den inte är till något annat än besvär för alla inblandade?

Bara för att man driver en elektroniskt anslagstavla så blir man inte
undantagen från MFL om man samtidigt har en köp- och säljavdelning
och även har banners från företag som säljer olaglig utrustning.

Tro sjuttsingen att MFL är tillämplig och man kan inte ha ett forum som
är en ren annonsplats där man kan sälja allt från piratkort, knark
och granatkastare och sen kalla det ett forum om det är uppenbart
att det handlar om ren marknadsföring och försäljning.

Läs domen ett par gånger till är du snäll...

Ett inlägg på forumet och en inlagd annons på köp- och säljsajt är två
total helt skilda saker.

Hur jävla svårt kan det vara och förstå den skillnaden....

Alltså är diskussioner helt tillåtna men annonser är inte tillåtet.
Länkar i inlägg är tillåtna men inte bannerannonser med länkar.
Citera
2009-06-26, 01:26
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaturn87
Jag postade för längesen frågan om varför FB förlorade en rättegång gällande Pirat Tv-kort och var tvungen att hosta upp pengar för att folk diskutera detta på FB vilket har lett till att de idag inte är ok att starta trådar om detta, men varför är det ok då att snacka om fildelning/chippning av konsoler samt olika spel realeser från olika scene-grupper?

Jag menar pirat tv-kort kan väl knappast vara aktuellt längre, det är väl det andra som stör industrin idag så varför stängs inte dessa diskussionsforum ner.
Givetvis kan de gamla typen av "piratkort" inte längre användas praktiskt.
Men konsekvenserna av denna dom tvingas vi alltjämt leva med.

Personligen tvivlar jag inte ett ögonblick på att mediaindustrin kan beställa fram en sådan lagstiftning, eller se till att "rätt" domare får ta hand om ett sådant mål, när som helst.
Ha inga illusioner om Sveriges domare!
Exemplifiering är på sin plats.

När Justitieråd Thorsson avslöjades med att ha förgripit sig sexuellt mot en gymnasist klarade han sig undan genom att godta ett strafföreläggande.
Ingen må emellertid klandra Regeringen för att sossepampen Inga Thordssons pojk fick jobbet som Justitieråd. I dessa fall nämligen Regeringen bunden av Lagen!
Citat:
Den offentliga makten utövas under lagarna.
RF 1 kap. 1§.
Citat:
Vid tillsättning av statlig tjänst skall avseende fästas endast vid sakliga grunder, såsom förtjänst och skicklighet.
RF 11 kap. 9§.
https://lagen.nu/1974:152

Således kan man hävda att det då var Regeringens grundlagsstadgade skyldighet att ge Hor-Leffe jobbet!
Även om hans förtjänster är allmänt ifrågasatta, uppvägs denna hans avsaknad av förtjänst mer än väl av hans utomordentliga skicklighet, i varje fall då det gäller ordets innebörd av slughet och beräkning.

Eftersom Hor-Leffe, smart nog, godtog strafföreläggandet prövades det inte om han även hade förgripit sig mot barn.
Så här tyckte Göran Lambertz, som jobbar som Justitiekansler.
Citat:
Vid bedömningen av om det i ett enskilt fall finns tillräckliga skäl för Justitiekanslern att väcka talan i Högsta domstolen om avskiljande bör i första hand beaktas brottslighetens straffvärde och omfattning. Hänsyn bör också tas till brottets art. En avgörande fråga bör vara vilken inverkan brottsligheten får på förtroendet för domarens fortsatta dömande verksamhet.

Mitt ställningstagande i det aktuella fallet skall baseras på den brottslighet som LT har strafförelagts för. Att misstanken har omfattat ytterligare brott skall således inte läggas honom till last vid den bedömning som jag har att göra. Jag har dock gått igenom förundersökningsprotokollet för att bilda mig en uppfattning om gärningen.

LT har strafförelagts för ett fall av brott mot sexköpslagen. Brottet har medfört ett förhållandevis begränsat bötesstraff, 50 dagsböter. Det står klart att förtroendet för honom som domare är skadat. Men han kan inte genom brottet – dess straffvärde, omfattning eller art – anses ha visat sig uppenbarligen olämplig att inneha sin tjänst.

Med hänvisning till det anförda skall någon åtgärd inte vidtas i syfte att skilja LT från hans tjänst.
Min fetstil
Beslut 2005-05-25, Dnr 2495-05-22
http://www.jk.se/

Göran Lambertz sket med andra ord i att ens behaga pröva om Hor-Leffe borde få sparken.
Att Göran och Hor-Leffe privat är polare saknar givetvis all relevans, Justitekanslesämbetet handlägger sina tunga bördor under Ämbetmannaplikt och i strikt i aktagande av Oväld.

(OK, Ämbetsmannansvaret avskaffades 1975, men varför bry sig om formell skit? Det relevanta är att ge sken av att vi lever i en rättsstat och att jobbet som domare inte är en skyddad verkstad för obskyra typer.
Citat:
Riksdagen skall förordna minst två för lagkunskap och utmärkt redlighet kända medborgare att i egenskap av riksdagens ombudsmän, efter den instruktion riksdagen för dem utfärdat, hava tillsyn över lagars och författningars efterlevnad, i vad de skola av dem, som i allo äro underkastade ämbetsansvar, tillämpas samt vid vederbörliga domstolar i laga ordning tilltala dem, som uti sina ämbetens utövning av väld, mannamån eller annan orsak någon olaglighet begått eller underlåtit att sina ämbetsplikter behörigen fullgöra. Ombudsmännen vare i all måtto underkastade samma ansvar och plikt, som allmän lag och rättegångsordning för aktorer utstaka. För ombudsmännen utser riksdagen erforderligt antal ställföreträdare av de egenskaper, som för ombudsmännen angivits.
Min fetstil.
1809 års RF § 96, i dess lydelse från 1969
http://www.sns.se/zino.aspx?articleID=839 )

Emellertid har Arbetsdomstolen tyckt att det är OK att ge domare sparken för att de har köpt sex.
Citat:
Fråga om avskedande av en icke-ordinarie domare som har godkänt ett strafföreläggande innebärande att han bl.a. vid ett tillfälle i en lokal har köpt sexuella tjänster. De i strafföreläggandet angivna handlingarna har av Arbetsdomstolen inte bedömts såsom straffbara. Domstolen har vidare funnit att det saknar självständig betydelse för avskedandefrågan att domaren inför Statens ansvarsnämnd hade godtagit bedömningen att han hade begått brott. Även om domarens handlande inte varit straffbart har Arbetsdomstolen emellertid funnit att han – genom sammanlagt tre besök och ett telefonsamtal till den aktuella lokalen – grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Domarens talan om ogiltigförklaring av avskedandet har därför avslagits.
http://www.arbetsdomstolen.se/pages/page.asp?lngID=4&lngNewsID=678&lngLangID=1

Anledningen att denne stackar fick sparken, medan Hor-Leffe jobbar kvar har officiellt motiverats med följande argument:
  • Hor-Leffes Höga Rang
    Hor-Leffe jobbar som Justitieråd, det är toppjobbet bland domare.
    Killen som fick sparken var bara Hovrättsassessor.
    Det är en, i Sverige, grundläggande princip att brott som begås av domare, då det handlar om frågan att de ska få sparken eller ej, beror på var på rangskalan de står.
    Högre domare, som Justitieråd, kan, enligt svensk, rätt begå grövre brott än lägre domare, utan att riskera att sparkas.
Citat:
Åklagare Lise Tamm har lett flera stora koppleri- och sexköpsutredningar. Hon uppmanar nu Leif Thorsson att frivilligt avstå från att döma i den här typen av mål.

För mig skulle det kännas mycket märkligt att lägga fram ett sexköpsmål om han ingick i rätten, säger hon.

HD-chefen Bo Svensson ser dock inget skäl att ge kollegan en sådan uppmaning.

Tvärtom kan man ju säga att han har djupa kunskaper i ämnet, säger Bo Svensson till DN och skrattar.

Ögonblicket efter ångrar Svensson sitt uttalande och säger det där vill jag inte ha med.

Därefter övergår Bo Svensson till ett resonemang om att synen på sexköp varierar över världen och att Sverige är det enda land som straffbelägger torskarna.

Jag pratade nyligen med ordföranden i Belgiens högsta domstol och där tycker man att det här är konstigt. Det finns ju många änkemän i det här yrket som har svårt att få sex & det är som Fröding skriver i sin dikt: Jag köpte min kärlek för pengar, för mig var ej annan att få.

Menar du att man måste ha förståelse för att människor köper sex?

Nej, nej. Jag är ju lojal mot lagstiftaren.
Min fetstil
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hd-ordforande-skamtar-om-domarens-sexkop-1.647095

Hor-Leffe extraknäcker även bland annat som ordförande i Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut.
Det är väl onödigt att påpeka att även förre Justitierådet Svensson extraknäcker som skiljeman.
Vill man ha lukrativa knäck är det säkert ingen nackdel att stå på väl fot med Ordföranden i Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut, Hor-Leffe.

När mediaindustrin bedömde att Tomas Norström var den tingsrättsdomare som var bäst skickad att tillgodose deras intressen, och att han således fick handlägga Pirate-Bay målet var detta ingen tillfällighet.
De stora stålarna som en domare kan dra in ligger i "extraknäcken", skiljedomare, att ta ledigt ett tag för att jobba som lobbyist eller konsult.
Men då handlar det givetvis om att domaren skall vara attraktiv för sina presumtiva kunder!

Trådskaparen kan mycket väl nästa vecka finna att mediaindustrin nästa vecka har inlett en process mot FB, eller vem fan som helst, där de kräver mångmilijadbelopp i skadestånd.
Ser man bara till att fixa fram de rätta domarna är det inget problem!
Dessutom är det, i praktiken, mediaindustrin som är lagstiftare på detta område.

Svensk lagstiftning följer USA:s påtryckningar och EU-rätten.
EU-rätten styrs av mediaindustrins lobbyister och USA:s inflytande, inte minst genom WTO.

WTO har tre huvudavtal GATT (General Agreement on Tariffs and Trade) som reglerar varuhandel mellan länder, GATS (General Agreement on Trade in Services) som reglerar handel med tjänster över landgränser, TRIPS (Trade Related Aspects of Intellectual Property Rights) som innehåller regler om bland annat upphovsrättsskydd och patent.

Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights
http://en.wikipedia.org/wiki/Agreement_on_Trade-Related_Aspects_of_Intellectual_Property_Rights
Senast redigerad av Carpe Diem 2009-06-26 kl. 02:23.
Citera
2009-11-27, 03:56
Medlem
arowanajs avatar
Jag bumpar denna tråd då jag finner den rätt intressant och dessutom kanske kan svara på en kort fråga jag ställde mig själv och kom eg. inte fram till något annat vettigt svar annat än att det helt enkelt är drygt och att man inte kan ha fysisk kontroll.
Finner ni något svar till varför flashback-mediagroup inte bojkottade Sverige och England och flyttade en del av sina burkar till länder där tex detta får diskuteras och även annonseras? Diskuterades detta kanske i samband med domen? För visst är det så att om en server står i ett annat land så måste det landets lagar följas och inget annat?
Citera
2009-11-27, 23:59
Medlem
gusteno8s avatar
Det är detta allting handlar om:

Citat:
Rättegångskostnaderna på 218 562 kronor betalas av Flashback, och dessutom tilldelades ett vite på ytterligare 400 000 kronor - ifall man skulle bryta mot beslutet. Någon möjlighet att överklaga domen finns inte.

Därför är det helt förbjudet!!

Punkt slut!
Citera
2009-11-28, 01:29
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusteno8
Det är detta allting handlar om:

Därför är det helt förbjudet!!

Punkt slut!

Jag tror inte du läste mitt inlägg. Jag vet att det är förbjudet i Sverige och England... Vitet borde gå att kringgå genom att flytta företaget utomlands?
Citera
2011-02-03, 18:05
Medlem
banankakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaturn87
Nu lägger du bra allt ord i munnen på mig bara...

Jag säger bara hur kommer det sig at FB förlora den rättegången medan det finns så mycket annat som nafsar på lagboken i dessa forum?

Varför blev det sån hård fokus på piratkort. Jag tar inte upp detta för att jag vill snacka om piratkort, dessa grejer är fullständigt obetydliga för mig.

Däremot undrar jag vad för slags process som genomgicks när dessa ämnen förbjuds och varför FB kan hållas ansvarig för vad som diskuteras?

Piratkort----->--Media---->---Judar---->-----Makt = Flashback hålla käften...

Kan det ligga något i det?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in