• 1
  • 2
2009-06-20, 01:01
Medlem
Hej. Min bror är 16 år och är bara 166-168 cm lång och har vart i puberteten sedan runt 12. Jag är själv bara 172 men har inga promlem med men han tycker det är jobbigt att vara så kort. Våra föräldrar är 176 cm (pappa) och 152 cm (mamma) så det är väl naturligt att han i den längden men går att öka längden med tillväxthormon?

Skulle han kunna få tillväxthormon och hur ska föräldarna gå till väga för att han ska få det?
Citera
2009-06-20, 01:07
Medlem
Occultuss avatar
Känns inte troligt att han får det om han inte lider av någon sjukdom. Han är kort, men inte extremt kort heller. Är inte tillväxthormon lite sent att påbörja när man är 16, förresten? Vad vet jag.
Citera
2009-06-20, 01:07
Bannlyst
Nja knepigt läge. Skulle avråda han att använda sig av tillväxthormoner och vänta tills han iaf är 18. Om farsan bara är 176 och du är 172 så lär han inte bli längre än 175. Vi killar växer tills vi är 20.

Vet faktiskt inte hur ni ska gå till väga, antar att du som är myndig eller ev. förälder får något recept utskrivet av läkare för just tillväxthormoner som då brorsan får använda.

Återigen så tycker jag att ni ska avvakta, förstår att det är jobbigt för snubben nu i puberteten och allt men han kommer fortsätta att växa minst 2-3 cm till.
Citera
2009-06-20, 01:23
Medlem
jtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananacognac
Nja knepigt läge. Skulle avråda han att använda sig av tillväxthormoner och vänta tills han iaf är 18. Om farsan bara är 176 och du är 172 så lär han inte bli längre än 175. Vi killar växer tills vi är 20.

Vet faktiskt inte hur ni ska gå till väga, antar att du som är myndig eller ev. förälder får något recept utskrivet av läkare för just tillväxthormoner som då brorsan får använda.

Återigen så tycker jag att ni ska avvakta, förstår att det är jobbigt för snubben nu i puberteten och allt men han kommer fortsätta att växa minst 2-3 cm till.

Säger detsamma, känns som väldigt säkert att han kommer att växa några cm till
Citera
2009-06-20, 01:27
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananacognac

Jag är inte säker men jag tror att jag har hört att det har varit för sent för vissa när dom väntat tills dom var i 18-års åldern.

TS: jag var 147cm när jag gick i 7:an, jag var inte direkt sen i puberteten men jag började inte växa rejält förräns jag var typ 17-18. Jag är 180cm idag, inte någon värstinglängd men jag är längre än båda mina föräldrar, jag är längre än mina far och morföräldrar också så det är ju inte säkert att din son kommer bli precis som dig och hans mor

Jag var hos en läkare när jag gick i 8:an eller 9:an, då var jag kanske runt 160 eller något sånt. Han tyckte dock inte att jag var onormalt kort (?) och rådde mig att inte börja någon hormonbehandling eftersom man enligt honom kunde få en del komplikationer.

EDIT: såg att det inte var din son skyller på ölen
Citera
2009-06-20, 16:00
Medlem
Tillväxthormon får man bara om man har en brist på detta, vilket du med största sannolikhet inte har. Man kan alltså inte få tillväxthormon bara för att man är kortväxt. Dessutom är det så att man ska börja med tillväxthormon tidigt, ett par år innan puberteten, för att det ska ha någon större effekt på längdtillväxten.
Citera
2010-12-16, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Jag är inte säker men jag tror att jag har hört att det har varit för sent för vissa när dom väntat tills dom var i 18-års åldern.

TS: jag var 147cm när jag gick i 7:an, jag var inte direkt sen i puberteten men jag började inte växa rejält förräns jag var typ 17-18. Jag är 180cm idag, inte någon värstinglängd men jag är längre än båda mina föräldrar, jag är längre än mina far och morföräldrar också så det är ju inte säkert att din son kommer bli precis som dig och hans mor

Jag var hos en läkare när jag gick i 8:an eller 9:an, då var jag kanske runt 160 eller något sånt. Han tyckte dock inte att jag var onormalt kort (?) och rådde mig att inte börja någon hormonbehandling eftersom man enligt honom kunde få en del komplikationer.

EDIT: såg att det inte var din son skyller på ölen
Vid 17-18 har dom flesta slutat växa i snabbtakt, du började växa snabbt i den ålden.
Skyll på ölen igen?
Citera
2010-12-17, 08:49
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalism
Vid 17-18 har dom flesta slutat växa i snabbtakt, du började växa snabbt i den ålden.
Skyll på ölen igen?
Haha, näe. "Late bloomer"
Citera
2010-12-17, 09:21
Medlem
phantomens avatar
Förväntad längd för män:

(Pappas längd + mammas längd + 13,5) / 2

Det innebär att din brors förväntade längd är (176 + 152 + 13,5) / 2 = 170,75 cm

Growth hormon (GH) för icke-patologiska tillstånd ges normalt inte, men jag har hört om fall där det gjorts.

Dessutom är det väldigt sent att ge GH vid 16-18 årsålder, för någonstans i puberteten/tonåren så sluter sig epifysplattorna och istället för att växa på längden så växer händer, fötter, näsa och käke etc.. Detta blir då ett nytt "tillstånd" som heter akromegali.
(Har man ett överskott av GH innan epifysplattorna slutit sig, så kallas det gigantism.)

Hur som helst, så tror jag inte att din bror kommer få något tillväxthormon, dels pga åldern, och dels pga att han inte är patologiskt kort.
Citera
2010-12-17, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Haha, näe. "Late bloomer"
Nej men ärligt talat växte du mycket när du var 17-18?
Citera
2010-12-17, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
Förväntad längd för män:

(Pappas längd + mammas längd + 13,5) / 2

Det innebär att din brors förväntade längd är (176 + 152 + 13,5) / 2 = 170,75 cm

Growth hormon (GH) för icke-patologiska tillstånd ges normalt inte, men jag har hört om fall där det gjorts.

Dessutom är det väldigt sent att ge GH vid 16-18 årsålder, för någonstans i puberteten/tonåren så sluter sig epifysplattorna och istället för att växa på längden så växer händer, fötter, näsa och käke etc.. Detta blir då ett nytt "tillstånd" som heter akromegali.
(Har man ett överskott av GH innan epifysplattorna slutit sig, så kallas det gigantism.)

Hur som helst, så tror jag inte att din bror kommer få något tillväxthormon, dels pga åldern, och dels pga att han inte är patologiskt kort.
Det beror ju på när man kom in i pubertetet, tror man kan få tillväxthormoner om man kom in i pubertetet vid 14-15 års åldern.
Citera
2010-12-17, 15:13
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalism
Det beror ju på när man kom in i pubertetet, tror man kan få tillväxthormoner om man kom in i pubertetet vid 14-15 års åldern.

Fel.. Man vill aldrig riskera att patienten får akromegali om epifysplattorna redan slutit sig. Men det stämmer att det skiljer sig mellan individer, NÄR epifysplattorna sluter sig. Och JUST DÄRFÖR tror jag inte han kommer få GH. Oavsett så är det inte praxis på ett seriöst sjukhus att ordinera GH som kosmetisk behandling. Dock har jag hört om fall då man gett GH i 6-års åldern då föräldrarna varit väldigt korta, och velat att deras barn skulle bli långt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in