• 1
  • 2
2009-06-19, 12:21
Medlem
Otrolig skum grej så fort farsan fick min stationära 4 år gamla xp-dator.Nyformaterad o allt funkade den perfekt i början men nu alltså dessa "spökeri" problem.Snälla kan nån hjälpa?Har dammsugit den.

1.Fläkten är från start på samma höga varv hela tiden...den ska ju normalt starta i hög varv o sedan gå ner i "tyst läge".

2.Efter man stängt av datorn startar den av sig själv inom 3 minuter.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få,annars måste jag lämna in den.
Mvh
Citera
2009-06-19, 19:52
Medlem
Flytande_argots avatar
Låter jävligt skumt. Men något du kan göra är ju att blåsa ren burken med tryckluft. Förmodligen är det väl jävligt dammigt i den om den inte rengjorts på fyra år.
Citera
2009-06-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Låter jävligt skumt. Men något du kan göra är ju att blåsa ren burken med tryckluft. Förmodligen är det väl jävligt dammigt i den om den inte rengjorts på fyra år.
Ny zalmanfläkt sen 1 år,nytt grafikkort i samma veva.Jag har alltså dammsugit den 2ggr senaste dagarna...ska man behöva skrapa med tandpetare mellan flensarna också?Nä,kan väl i detta läge knappast vara ett dammproblem.

Fler förslag,please..
Citera
2009-06-22, 20:31
Medlem
Verkligen ingen som har en vettig teori?
Citera
2009-06-22, 21:35
Medlem
Flashen1961s avatar
Problem med nåt usbanslutet till den? Prova isf med att ta bort dessa för att se om det sen funkar som det ska?

Kolla även så inte "Tillåt att den här här enheten tar datorn ur vänteläge" i enhetshanteran/nätverkskort är ikryssat.
Citera
2009-06-23, 10:29
Medlem
Testa att nollställa bios inställningarna.
Citera
2009-06-23, 10:34
Medlem
rofl kartoffels avatar
Jag hade PRECIS samma problem med min gamla stationära HP pavilion. Dock tog det inte 3min utan kanske nån timma eller två!

Jag kom aldrig fram till någon förklaring men antog att de blev någon spännings peak i uttaget vilket gjorde att datorn hoppade igång, Enda lösningen jag hade var att dra strömkabeln ur nätagget och koppla in den när jag skulle bruka datorn..
Citera
2009-06-23, 10:48
Medlem
T-bens avatar
Jag skulle nog köra en BIOS-uppdatering. Sen finns det program du kan ladda ner för att själv reglera fläkthastighet om det inte funkar på automatik. Kolla upp Speedfan.
Citera
2009-06-23, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

Jag håller med, men omstarten kan bero på att nätagget/PS har dåliga kondensatorer som ger en strömspik för omstart, om TS stänger av allt som har med fjärrstart i BIOS så borde det bli lugnt.
Och fläktljudet är om du kollar säkert från CPU-fläkten, det finns tyvärr packat damm därnere vid roten av kylflänsarna, visst en damsugare rekommenderar jag alltid som första hjälp men du behöver tryckluft min vän, som Flytande_argot skrev tidigare.
Citera
2009-06-23, 23:33
Medlem
Så här är det... Datorn har fått det fruktade ROFL- viruset.. den kommer starta om sig själv ända tills du ger den 5 nya grafikkort, 3 hårdiskar, 500gb ram osv... Den strejkar helt enkelt! Har själv en dator som blev sån.. kanske för att jag och brorsan använde den 12 timmar om dan.. Fast då fick den en spark och har fungerat sen dess Du måste visa att det är Du som bestämmer!

(ta det inte på allvar xD )
Citera
2009-06-23, 23:35
Medlem
groils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rofl kartoffel
Jag hade PRECIS samma problem med min gamla stationära HP pavilion. Dock tog det inte 3min utan kanske nån timma eller två!

Jag kom aldrig fram till någon förklaring men antog att de blev någon spännings peak i uttaget vilket gjorde att datorn hoppade igång, Enda lösningen jag hade var att dra strömkabeln ur nätagget och koppla in den när jag skulle bruka datorn..

Var precis samma sak för min syrra. hittades inget fel där heller.
Citera
2009-06-25, 12:05
Medlem
Mx_1337s avatar
Dator "överhettas"

Lånar tråden.

Jag har problemet att min dator lätt blir överhettad.
Alltså fläkten börjar gå på högvarv, CPU-användningen går i taket, och en massa program kommer i "svarar inte"-läge.

Tror jag hade haft datorn i mellan 6 månader och ett år någonting innan detta började.

Frågan är nu alltså vad detta kan bero på?

För mycket filer i datorn som slöar ner den? - tveksamt, har på senare tid kopplat in en extern hdd som jag lagt över det mesta skiten till (antar att man borde gjort det från början dock)

Någon form av virus?

Damm i burken? - Jag har dammsugit den ett antal gånger, med resultatet att problemen försvinner.. ett litet tag.

Sen har jag också funderat på att burken kan va dåligt placerad.. jag har ett gammal datorborddär burken är i en "låda" som står på golvet.. kanske är det en för inbyggd placering som gör att den lätt blir för varm?

Okej, det var allt jag hade att komma med.
Svar uppskattas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in