Flashback bygger pepparkakshus!
2009-06-19, 12:02
Medlem
Partier som i vanliga fall är motståndare till monopol har infört åsiktsdito på invandringspolitiken. Det är endast tillåtet att vilja öka invandringen, annars blir du klassad som främlingsfientlig rasist och din fortsatta politiska karriär är ett avslutat kapitel. Konkret får detta som följd att:

1. Kompetenta presumtiva politiker hoppar av redan i ungdomsförbunden och söker sig istället till toppjobb inom privat sektor. Jag har själv bevittnat detta under min tid i muf på 80-talet.
2. Snedrekryteringen leder till en kolossal diskrepans mellan ledargarnityret i samhället och dess invånare. En utveckling som bara förvärras med åren.

Nu till den spännande frågeställningen: Är detta en fara för demokratin eller är det ett nödvändigt ont för att bibehålla sunda värderingar i en annars tolerant stat?
Citera
2009-06-19, 12:12
Medlem
humanlifes avatar
Det finns en snedrekrytering inom politiken, men inte på det sätt som du anger. Fara för demokratin ligger i att politik har blivit en karriärväg. Om man tjänar upp emot 80 000 på att vara politiker, så drivs man åt att gagna sig själv istället för att arbeta för samhällets bästa.
Politiker skall drivas av ett genuint intresse att förbättra våra livsvillkor, de skall arbeta för det stora flertalets intressen.
Därför borde de också ha en rimligare lön, så yrket inte drar till sig fel personer.
Citera
2009-06-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det finns en snedrekrytering inom politiken, men inte på det sätt som du anger. Fara för demokratin ligger i att politik har blivit en karriärväg. Om man tjänar upp emot 80 000 på att vara politiker, så drivs man åt att gagna sig själv istället för att arbeta för samhällets bästa.
Politiker skall drivas av ett genuint intresse att förbättra våra livsvillkor, de skall arbeta för det stora flertalets intressen.
Därför borde de också ha en rimligare lön, så yrket inte drar till sig fel personer.
Jag är tveksam om det lämpliga med att sänka politikerlönerna. Speciellt nu när den importerade mutkulturen breder ut sig. I många stater i tredjevärlden fungerar mutorna som extra lönepåslag för politikerna. Detta ska aldrig få tolereras i Sverige. Då gagnar inte längre politikerna sig själva genom att stå för ädla värderingar, utan istället sitter de i knäet på maffiosos som medelst utpressningsförfaranden ser till att "deras" politiker agerar rätt.
Citera
2009-06-19, 13:02
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBanan
Partier som i vanliga fall är motståndare till monopol har infört åsiktsdito på invandringspolitiken. Det är endast tillåtet att vilja öka invandringen, annars blir du klassad som främlingsfientlig rasist och din fortsatta politiska karriär är ett avslutat kapitel. Konkret får detta som följd att:

1. Kompetenta presumtiva politiker hoppar av redan i ungdomsförbunden och söker sig istället till toppjobb inom privat sektor. Jag har själv bevittnat detta under min tid i muf på 80-talet.
2. Snedrekryteringen leder till en kolossal diskrepans mellan ledargarnityret i samhället och dess invånare. En utveckling som bara förvärras med åren.

Nu till den spännande frågeställningen: Är detta en fara för demokratin eller är det ett nödvändigt ont för att bibehålla sunda värderingar i en annars tolerant stat?
Så du menar att politiker ska bli satta att driva åsikter som inte alls finns bland medborgarna?
Att klaga ska då vara ungefär lika lönlöst som att vilja ha annat väder, det spelar ingen roll vad som invänds, utan det är en viss väg landet skall gå alldeles oavsett synpunkter.

Jag tror inte vi har hamnat i den sitsen... än. Enskilda frågor, där man går på tvärs mot etablerad politik, kan man ju uppenbarligen driva med framgång, se Piratpartiet, så finns det visst folkligt stöd så behöver nog inte ens karriär vara över.
Om man är så pass missnöjd med invandringen så får man ju rösta på partier som har den frågan på agendan.
Citera
2009-06-19, 13:05
Medlem
Robin Woods avatar
De politiker man får sig till livs idag inom pk-rörelsen, är ofta renodlade karriärister, vilket betyder att dom i regel har läst på vad dom skall säga eller få nedskrivet i media, så dom vet vad det handlar om.
Vad dom tycker privat är en helt annan sak!
Precis som "en del" musiker så tvingas de att framföra låtar som de inte själva i grunden tycker om, men pga brist på låtmaterial tar dom vad skit som helst, i deras tycke. karriären först!
Dessa djävla myglande politiker skiter fullständigt i hur det egentligen går för "det nya samhället". Huvudsaken för dem är att de själva får sina bostadsbidrag på 120.000Kr. Billström är ett exempel från dagens expressen.
Han ser väldigt självgod ut tycker jag!

www.expressen.se
Senast redigerad av Robin Wood 2009-06-19 kl. 13:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in