• 1
  • 2
2009-06-18, 13:02
Bannlyst
Vet ej om detta är rätt forum men here it goes:

[Frågan kortfattat så slipper ni läsa mitt livs brev: HAR SKICKAT IN ALLA PAPPER FÖRSÄKRINGSKASSAN KRÄVER MEN NU HAR DOM RINGT OCH JAG KAN INTE SVARA, DET ÄR MIN FÖRSTA SJUKSKRIVNING NÅGONSIN, KOMMER DOM ATT BETALA UT MINA PENGAR I SLUTET AV DENNA MÅNAD I ALLA FALL?]

Fråga 2: Jag deklarerade via sms men skickade in mitt kontonr via skatteverkets hemsida i början av juni, får jag pengar i juni eller aug då?

Jag har jobbat som personlig assistent i drygt ett år och det senaste halvåret mått rentav skit. Mått psykiskt dåligt av att se den stackars flickan sitta och skita ner sig och se dödare ut i ögonen än döden själv. Fått ångest och skit så sa upp mig och drog till en läkare och fick bekräftat att jag var deprimerad. Aja tog 4 veckor sjukskrivning för att jag tyckte att jag förtjänade att vila upp mig och kanske bli frisk/må bättre.

Skickade in alla papper Försäkringskassan behövde och drog nu ner till min flickvän som är bosatt hos sina föräldrar i spanien över sommaren för att ta en paus från allt skit hemma. Nu har försäkringskassan ringt hem och vill snacka med mig och det jag undrar är:

Får jag mina stålar utbetalada även om dom inte får tag i mig och snackar med mig? För vad jag förstått så får man ej resa utomlands tiden man är sjukskriven, men det är kritiskt för mig annars börjar jag väl skära mig i handlederna eller nåt (skämt åsido), mår såpass kasst så var tvungen att sticka helt enkelt.

Nåja, dom betalar väl ut cashen nu i slutet av månaden och jag förväntar mig att få mina sjukersättning annars får jag leva på besparingar. Så frågan är:

Betalar försäkringskassan ut mina pengar i slutet av den här månaden om jag skickat in sjukanmälan, läkarintyg och allt dom kräver men inte nås per telefon? Har faktiskt ingen lust att prata med byråkrathororna om min sjukdom ändå, ska inte behöva sitta och snörpla över min depression för en kärringjävel för att få ut min rätt?!!!

Sorry för bomben!

//S
Citera
2009-06-18, 13:09
Bannlyst
Har du Bank-id eller dylikt kan du ju logga in på försäkringskassans hemsida och se vad som händer med ditt ärende, om du nu inte vill tala med försäkringskassan.
Citera
2009-06-18, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AsterixWall
Har du Bank-id eller dylikt kan du ju logga in på försäkringskassans hemsida och se vad som händer med ditt ärende, om du nu inte vill tala med försäkringskassan.

Edit: loggade in nu men det stod inget om ärendet, väldigt konstigt.

//S
Senast redigerad av Staridana 2009-06-18 kl. 13:41.
Citera
2009-07-17, 22:44
Medlem
Majbojlollipopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staridana

[Frågan kortfattat så slipper ni läsa mitt livs brev: HAR SKICKAT IN ALLA PAPPER FÖRSÄKRINGSKASSAN KRÄVER MEN NU HAR DOM RINGT OCH JAG KAN INTE SVARA, DET ÄR MIN FÖRSTA SJUKSKRIVNING NÅGONSIN, KOMMER DOM ATT BETALA UT MINA PENGAR I SLUTET AV DENNA MÅNAD I ALLA FALL?]

Fråga 2: Jag deklarerade via sms men skickade in mitt kontonr via skatteverkets hemsida i början av juni, får jag pengar i juni eller aug då?

Jag har jobbat som personlig assistent i drygt ett år och det senaste halvåret mått rentav skit. Mått psykiskt dåligt av att se den stackars flickan sitta och skita ner sig och se dödare ut i ögonen än döden själv. Fått ångest och skit så sa upp mig och drog till en läkare och fick bekräftat att jag var deprimerad. Aja tog 4 veckor sjukskrivning för att jag tyckte att jag förtjänade att vila upp mig och kanske bli frisk/må bättre.

Skickade in alla papper Försäkringskassan behövde och drog nu ner till min flickvän som är bosatt hos sina föräldrar i spanien över sommaren för att ta en paus från allt skit hemma. Nu har försäkringskassan ringt hem och vill snacka med mig och det jag undrar är:

Får jag mina stålar utbetalada även om dom inte får tag i mig och snackar med mig? För vad jag förstått så får man ej resa utomlands tiden man är sjukskriven, men det är kritiskt för mig annars börjar jag väl skära mig i handlederna eller nåt (skämt åsido), mår såpass kasst så var tvungen att sticka helt enkelt.

Nåja, dom betalar väl ut cashen nu i slutet av månaden och jag förväntar mig att få mina sjukersättning annars får jag leva på besparingar. Så frågan är:

Betalar försäkringskassan ut mina pengar i slutet av den här månaden om jag skickat in sjukanmälan, läkarintyg och allt dom kräver men inte nås per telefon? Har faktiskt ingen lust att prata med byråkrathororna om min sjukdom ändå, ska inte behöva sitta och snörpla över min depression för en kärringjävel för att få ut min rätt?!!!

Sorry för bomben!

//S

Är du inte anträffbar och de behöver utreda ditt ärende är det nog knappast så att pengarna trillar ner på ditt konto. Förslagsvis skickar du ett mail till Fk och frågar vad som händer. Mail ska besvaras inom två arbetsdagardagar, vanliga brev inom två veckor. För övrigt kan jag rekommendera en kurs i hyfs och uppförande. Det verkar du vara i stort behov av
Citera
2009-07-18, 12:58
Medlem
Akademikerns avatar
Kapar tråden med en fråga.

Det är så att jag nyss blivit med i något som heter "Jobbgaranti för unga", vilket i sin tur leder till att jag får min a-kasseersättning från försäkringskassan istället för a-kassan.

Jag har skickat in första stämplingskortet till försäkringskassan, men upptäckte idag att jag totalt missad att skicka in blanketten där jag fyllt i min adress och mitt kontonummer.

Enligt mina beräkningar så borde stämplingspengarna betalas ut i slutet av nästa vecka.

Nu till min fråga:
Kommer jag att få mina pengar i tid även fast jag inte skickade in blanketten med adress och kontonummer? Adressen finns ju redan registrerad hos försäkringskassan, så då borde de väl skicka ut en "check" eller liknande?

Ska såklart ringa dem om detta på måndag när dom öppnar telefonerna, men jag är lite nervig nu eftersom jag är i ganska stort behov av dom där pengarna och att jag får dom så snabbt som möjligt.
Citera
2009-07-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Kapar tråden med en fråga.

Det är så att jag nyss blivit med i något som heter "Jobbgaranti för unga", vilket i sin tur leder till att jag får min a-kasseersättning från försäkringskassan istället för a-kassan.

Jag har skickat in första stämplingskortet till försäkringskassan, men upptäckte idag att jag totalt missad att skicka in blanketten där jag fyllt i min adress och mitt kontonummer.

Enligt mina beräkningar så borde stämplingspengarna betalas ut i slutet av nästa vecka.

Nu till min fråga:
Kommer jag att få mina pengar i tid även fast jag inte skickade in blanketten med adress och kontonummer? Adressen finns ju redan registrerad hos försäkringskassan, så då borde de väl skicka ut en "check" eller liknande?

Ska såklart ringa dem om detta på måndag när dom öppnar telefonerna, men jag är lite nervig nu eftersom jag är i ganska stort behov av dom där pengarna och att jag får dom så snabbt som möjligt.

FKs kundtjänst har öppet även lördagar o söndagar förvisso. Men..
svaret är att du får pengarna ändå, på en sån där utbetalningsavi som du får knata iväg nånstans o lösa in.. den skickas till din folkbokföringsadress som du har registerad hos skatteverket.
Citera
2009-07-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staridana

Sorry för bomben!

//S

Kan väl anta att dom ringde dig för att något behövde kompletteras.. är ärendet inte komplett så bör det rimligen inte bli någon utbetalning..
Citera
2009-07-19, 17:07
Medlem
HarryHotters avatar
Du får nog inga pengar förrän alla handlingar är i ordning.

Vad som kan vara ett problem för dig är att du befinner dig utomlands. Du får nämligen inte resa utomlands utan tillstånd från FK under tiden du uppbär sjukpenning.
Citera
2009-07-19, 19:35
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moggward
FKs kundtjänst har öppet även lördagar o söndagar förvisso. Men..
svaret är att du får pengarna ändå, på en sån där utbetalningsavi som du får knata iväg nånstans o lösa in.. den skickas till din folkbokföringsadress som du har registerad hos skatteverket.

Tack så jättemycket för svaret!
Kundtjänsten har tyvärr sommartider just nu.
Citera
2009-07-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Tack så jättemycket för svaret!
Kundtjänsten har tyvärr sommartider just nu.

Det kan i sämsta fall ta någon dag extra att få den där avin kontra att få pengarna på kontot, beror på postens hantering..

Skicka in den där kontoanmälansblanketten så snart som möjligt så är det ju om inte annat löst till nästa månad
Citera
2009-07-19, 22:14
Medlem
bernankes avatar
Sådana som du, myglare, fuskare och andra simulanter får inga pengar. Försäkringskassan genomskådar er och levererar istället för pengar kraftiga böter. Lycka till som kund hos Kronofogden och ett liv i utanförskap.
Citera
2009-10-30, 23:04
Medlem
[complex]s avatar
Lånar denna tråd...
Men nån som vet hur lång tid det tar för att förlänga aktivitetsersättning? En tant sa 3-4 månader för dom efter att man skickat in papper och med läkares intyg osv:/ ..
Stämmer det?

Ekonomi och pengar kan verkligen få en att börja oroa ihjäl sig.
Hatar att oroa sig över ekonomi. Men sista gången jag ska sjukskriva mig, sen börja arbeta fan.
tack.

ps: Och om nån har nånting inom datajobb att erbjuda kan jag hjälpa till.
Det jag ska börja jobba med sen också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in