2009-06-18, 11:27
Medlem
hur kan man göra detta så smidigt som möjligt utan att personen, vars namn man använder direkt påverkas? tex så bör det ju vara en bank där man kan sköta allting från internet, och inte behöver gå till ett bankkontor för att registrera sig etc. och så bör det ju vara en bank som man kan skaffa vid sidan om sin vanliga bank på ett smidigt sätt, och alltså inte helt fokuserar på att man ska byta till den banken?

skulle det gå? tips på någon bra bank för detta?

(inget gnäll om att det är olagligt/omoraliskt/elakt/whatever)
Citera
2009-06-18, 17:02
Medlem
belowyous avatar
Menar du att öppna ett konto i en bank i Sverige så är det bara att glömma, såvida du inte är personens förmyndare.
Citera
2009-06-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
Menar du att öppna ett konto i en bank i Sverige så är det bara att glömma, såvida du inte är personens förmyndare.

men jag menar alltså om man gör det via internet,och bara fyller i att man är en annan? och skriver i adressen som en annan än vad den är egentligen(ex en postbox) vad skulle det mer vara för uppgifter som behövs om man vet personnumret och får den posten som banken skickar till den?
Citera
2009-06-18, 19:30
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gustoo
men jag menar alltså om man gör det via internet,och bara fyller i att man är en annan? och skriver i adressen som en annan än vad den är egentligen(ex en postbox) vad skulle det mer vara för uppgifter som behövs om man vet personnumret och får den posten som banken skickar till den?

Banken kollar personnumret mot folkbokföringen så det kommer inte funka att uppge en annan adress än den som personen i fråga är folkbokförd på.
Citera
2009-06-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Banken kollar personnumret mot folkbokföringen så det kommer inte funka att uppge en annan adress än den som personen i fråga är folkbokförd på.
om man ändrar dens adress på adressändring?
Citera
2009-06-18, 20:03
Medlem
Falskt pass från något av våra nya fina EU-länder i öst. Anmäl hos skattemyndigheten att du ska bo här i Sverige.
Skaffa Svenskt Leg här:
http://www.skatteverket.se/idkort/sk...f80003828.html

Sen bara att gå in till en Svensk bank och öppna konto.

Brukar funka att köra 4-5 år innan Skattemyndigheten börjar kolla.

(Det är vad jag hört, kan dock inte garantera om dessa uppgifter stämmer.)
Senast redigerad av Dyno-Mite 2009-06-18 kl. 20:11.
Citera
2009-06-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyno-Mite
Falskt pass från något av våra nya fina EU-länder i öst. Anmäl hos skattemyndigheten att du ska bo här i Sverige.
Skaffa Svenskt Leg här:
http://www.skatteverket.se/idkort/sk...f80003828.html

Sen bara att gå in till en Svensk bank och öppna konto.

Brukar funka att köra 4-5 år innan Skattemyndigheten börjar kolla.

(Det är vad jag hört, kan dock inte garantera om dessa uppgifter stämmer.)
haha måste jag inte typ ansöka om asyl eller nåt då? x)
Citera
2009-06-20, 11:39
Medlem
JohnnyBeeGoods avatar
Du kan inte öppna konto utan att legitimera dig på något sätt. För att öppna konton på internet brukar man först vara tvungen att ha tillgång till bankens internetbank.

Klipp dig och skaffa dig ett jobb istället.
Citera
2009-06-21, 16:05
Medlem
Svenglens avatar
Koden till internetbanken skickas med ett rekommenderat brev till folkbokföringsadressen. Den som hämtar ut koden måste självfallet legitimera sig.
Citera
2013-10-02, 11:57
Medlem
Rycker upp gammal tråd: Om jag vill öppna ett konto till förmån för någon annan och som jag själv inte kan komma åt, går det? Till exempel åt någons barn eller ett donationskonto åt något fint ändamål.
Senast redigerad av the.sentinel 2013-10-02 kl. 12:02.
Citera
2013-10-03, 17:06
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the.sentinel
Rycker upp gammal tråd: Om jag vill öppna ett konto till förmån för någon annan och som jag själv inte kan komma åt, går det? Till exempel åt någons barn eller ett donationskonto åt något fint ändamål.

Tror bara man kan öppna konto åt ens egna barn. Och då måste båda vårdnadshavarna vara med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in