2009-06-18, 11:04
Medlem
Jag har idag ett eget företag inom reklam & marknadsföringsbranschen samt jobbar i butik på ca. 80%. Då jag har köpt egen bil och egen lägenhet nu och precis tagit studenten börjar jag om på ruta noll med ekonomin. Jag undrar nu vad jag ska investera i för att få ännu mer pengar. Aktier etc. är jag inte alls insatt i.

Jag kan ta ut ca. 10.000:- i månaden från mitt arbete och har utgifter för ca. 5.000:- i månaden inkl hyra, bil etc. Pengar från mitt företag tänker jag inte röra på några år för att bygga upp ett kapital att röra mig med då jag i framtiden bara ska jobba med det. Då har jag ungefär 5.000:- kvar att göra av med varje månad och dessa tänkte jag spara eller investera, men i vad?
Citera
2009-06-18, 11:10
Bannlyst
Gör först upp en ordentlig budget för att se hur mycket du behöver i månaden att leva på. Att du klarar dig på 5000 kr. i månaden tror jag inte ett ögonblick på.
Citera
2009-06-18, 11:31
Medlem
Jake88s avatar
om du har så du klarar dig vad ska du då ha mer till ?
Citera
2009-06-18, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsterixWall
Gör först upp en ordentlig budget för att se hur mycket du behöver i månaden att leva på. Att du klarar dig på 5000 kr. i månaden tror jag inte ett ögonblick på.

Jag klarar mig bra, inget lyx men jag överlever. Jag är en singelkille och betalar ca. 3000:- i månaden för 40kvm inkl. parkering i hyra och min bil betalar jag ca. 700:- i månaden inkl. bensin. Mat brukar gå på 1000-1300:-. Jag jobbar väldigt mycket så tid till att handla saker har jag inte. Ibland går det kanske 500:- extra någon månad.
Citera
2009-06-18, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
om du har så du klarar dig vad ska du då ha mer till ?

I framtiden, om 15-20 år vill jag vara ekonomiskt oberoende. Det gäller ju att börja i tid
Citera
2009-06-18, 11:46
Bannlyst
2 stycken elräkningar, hemförsäkring, a-kassa, tvlicens, telefon, bredband, kläder, hygienartiklar och andra saker i hushållet som ständigt måste inköpas, tandvård, uteätning och övriga nöjen...
Med din matbudget måste du laga mycket mat själv från scratch
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in