2009-06-18, 09:23
Medlem
jastors avatar
Jag har tankat ner en psd mall från vistaprint för att göra en banderoll.

Det står "Slutfört skapat dokument bör använda full bleed dimensionerna för bäst resultat." men jag har ingen aning om vad full bleed innebär. I PSDn finns det vanliga "borders" (minns inte vad dom kallas, men man kan skapa dom genom att dra i rulern) och två heldragna linjer runt hela dokumentet (trim, och safe margin). Vilka linjer är det jag ska gå efter för att min bild ska komma ut i kanten?

Dessutom står det "Obs: Stäng av delete layers guide innan du sparar din fil". Menar dom att dom vill ha kvar lagret "guides" (som den texten står i + trim och safe margin linjerna) eller att jag ska ta bort det lagret innan jag laddar upp den? (Det finns inget som heter "delete layers guide" när jag väljer Save As)
Citera
2009-06-18, 10:06
Medlem
PocketRockets avatar
Jag har inte sett filen, men "bleed" betyder i trycksammanhang "utfall".

Dvs, filen du gör är lite större än formatet på den slutgiltiga banderollen. Använder du en bakgrundsbild eller färgad bakgrund ska denna sticka utanför kanterna på banderollen, så att dom kan skära till den snyggt.

Det viktiga är dock att du inte låter text gå ända ut i kanten, för då är risken att man skär lite i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in