Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-25, 22:07
Medlem
jocce0s avatar
119$ ska man ha råd med det som en student -.-?

Finns det nå olagliga sätt ute än? eller måste man vänta en månad eller två?
2009-07-25, 22:10
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocce0
Om man har en Vista premium key kan man då uppgradera den till W7?

Vad exakt menar du?

Om du har Vista Home Premium så kan du endast uppgradera till Windows 7 Home Premium.

Du kan t. ex inte uppgradera Vista Home Premium till Windows 7 Ultimate.

Däremot kan du skaffa Windows 7 Ultimate, men då måste du göra en "clean installation" och inte en uppgradering.

Läs mer här:

http://arstechnica.com/microsoft/news/2009/02/upgrading-to-windows-7-what-xp-and-vista-users-need-to-know.ars
2009-07-25, 22:13
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
119$ ska man ha råd med det som en student -.-?

Finns det nå olagliga sätt ute än? eller måste man vänta en månad eller två?

Den RTM version av Windows 7 Ultimate som finns ute nu kan du använda utan licens i 120 dagar.

Läs några sidor bakåt i tråden för mer info om cracks osv.

Det finns inga fungerande cracks för tillfället till RTM:en, men det jobbas på "olagliga" lösningar.
2009-07-25, 22:16
Medlem
jocce0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Den RTM version av Windows 7 Ultimate som finns ute nu kan du använda utan licens i 120 dagar.

Läs några sidor bakåt i tråden för mer info om cracks osv.

Det finns inga fungerande cracks för tillfället till RTM:en, men det jobbas på "olagliga" lösningar.

Okey, då kanske jag ska vänta ett tag
Kommer inte ha råd med 100$+
Fan tjänar knappt så mycket i månaden :S
2009-07-25, 22:18
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Okey, då kanske jag ska vänta ett tag
Kommer inte ha råd med 100$+
Fan tjänar knappt så mycket i månaden :S

Som sagt, det lär dyka upp cracks och andra aktiveringsmöjligheter inom en ganska snar framtid.

Man har kommit ganska långt med SLIC-metoden som nämns ett par sidor bakåt i tråden - det enda som egentligen fattas är OEM-licensnycklar och tillhörande certifikatfiler.

Skulle tippa på att det kommer finnas olagliga, fungerande aktiveringslösningar inom loppet av ett kvartal.
2009-07-26, 00:50
Medlem
radxs avatar
Jag har en HP Laptop. Denna dator har ju en HP Bios.

Jag undrar då, behöver jag en loader för att få Windows 7 aktiverad och fin på denna datorn, om jag bara kommer över HP's oem nykel och certifikat filer? Och om ja, hur kommer man över dem? Kan man på något smart sätt extrahera ut dessa ifrån en eventuell Windows 7 loader eller en annan hp laptop när de börjar dyka upp med W7 på den?

En annan fråga.
Med ovan logiska tänk, kan man applicera detta på Vista också?
Denna dator levererades med Vista Business. Finns det något lätt sätt att få Vista ultimate aktiverat på denna datorn, utan att använda mig av en loader? Jag provade ladda ner en HP OEM vista Recovery CD ifrån TPB. Men när jag väl hade bränt ut recoveryn å börjat köra den så sa den bara att den återställningsskivan inte vad avseed för denna modell?

Tacksam för tips
2009-07-26, 09:37
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radx
Jag har en HP Laptop. Denna dator har ju en HP Bios.

Jag undrar då, behöver jag en loader för att få Windows 7 aktiverad och fin på denna datorn, om jag bara kommer över HP's oem nykel och certifikat filer? Och om ja, hur kommer man över dem? Kan man på något smart sätt extrahera ut dessa ifrån en eventuell Windows 7 loader eller en annan hp laptop när de börjar dyka upp med W7 på den?

En annan fråga.
Med ovan logiska tänk, kan man applicera detta på Vista också?
Denna dator levererades med Vista Business. Finns det något lätt sätt att få Vista ultimate aktiverat på denna datorn, utan att använda mig av en loader? Jag provade ladda ner en HP OEM vista Recovery CD ifrån TPB. Men när jag väl hade bränt ut recoveryn å börjat köra den så sa den bara att den återställningsskivan inte vad avseed för denna modell?

Tacksam för tips

Eftersom din laptop kör Vista Business så låter det som att den är en företagsdator, och inte en OEM-burk.

Detta leder mig till att gissa att det inte finns något OEM BIOS på datorn.

Att det finns ett HP BIOS är en sak, men det är troligtvis inte OEM-preparerat.

Men för att svara på dina frågor...

Angående Win7 Loader:

Ja, teoretiskt så kan du aktivera Win7 Ultimate med en Loader.

Som jag skrev i en tidigare post så emulerar en Loader ett OEM BIOS, så du behöver egentligen inte mixtra med det BIOS som dlin laptop har för tillfället.

Som också nämnts så har det för närvarande inte läckt ut några OEM-licensnycklar eller certifikatfiler från tillverkarna, vilket betyder att det ännu inte går att aktivera Win7 via en Loader.

Angående Vista Loader:

Ja, du kan redan nu aktivera valfri Vista-version med en Loader.

Till skillnad från Win7 så har ju Vista funnits ute ett tag, och det finns fungerande Loaders att ladda ner på t. ex TPB eller från diverse forum.

Här är t. ex en Loader:

http://thepiratebay.org/torrent/4195214/Vista_Loader_v3.0.0.1_Clean_Bios_Emulation_Loader

Så om du vill byta från Vista Business till Vista Ultimate så bör det inte vara några större bekymmer.

Ang. det sista du nämner så beror det som sagt på att din dator inte är en OEM-burk.
Senast redigerad av -deviant- 2009-07-26 kl. 09:53.
2009-07-26, 10:47
Medlem
Är det någon som har en susning om vad dom olika versionerna av Windows 7 kommer att kosta när dom släpps. Kommer dom ligga på samma nivåer som Vista tro?
2009-07-26, 10:50
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Är det någon som har en susning om vad dom olika versionerna av Windows 7 kommer att kosta när dom släpps. Kommer dom ligga på samma nivåer som Vista tro?

Här har du en jämförelse mellan Vista och Windows 7 priser för både Upgrade-, och Full-versionerna:

http://arstechnica.com/microsoft/news/2009/06/windows-7-pricing-announced-cheaper-than-vista.ars
2009-07-26, 13:51
Medlem
StephenStavs avatar
Jag funderar på att dual boota kubuntu och Win 7. Jag vet att Win 7 kan hantera två OS och fungera som en bootloader själv.

Men vad bör jag installera först för att W7 ska funka som booloader också?
2009-07-26, 14:29
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StephenStav
Jag funderar på att dual boota kubuntu och Win 7. Jag vet att Win 7 kan hantera två OS och fungera som en bootloader själv.

Men vad bör jag installera först för att W7 ska funka som booloader också?

Installera Windows 7 först och kubuntu efter det, och använd GRUB som bootloader.
2009-07-26, 14:48
Medlem
TuXIs avatar
Microsoft Windows 7 Language Packs DVD1 x64-UP2DATE

Har kommit nu. x86 också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här