Citat:
Ursprungligen postat av radx
Jag har en HP Laptop. Denna dator har ju en HP Bios.
Jag undrar då, behöver jag en loader för att få Windows 7 aktiverad och fin på denna datorn, om jag bara kommer över HP's oem nykel och certifikat filer? Och om ja, hur kommer man över dem? Kan man på något smart sätt extrahera ut dessa ifrån en eventuell Windows 7 loader eller en annan hp laptop när de börjar dyka upp med W7 på den?
En annan fråga.
Med ovan logiska tänk, kan man applicera detta på Vista också?
Denna dator levererades med Vista Business. Finns det något lätt sätt att få Vista ultimate aktiverat på denna datorn, utan att använda mig av en loader? Jag provade ladda ner en HP OEM vista Recovery CD ifrån TPB. Men när jag väl hade bränt ut recoveryn å börjat köra den så sa den bara att den återställningsskivan inte vad avseed för denna modell?
Tacksam för tips

Eftersom din laptop kör Vista Business så låter det som att den är en företagsdator, och inte en OEM-burk.
Detta leder mig till att gissa att det inte finns något OEM BIOS på datorn.
Att det finns ett HP BIOS är en sak, men det är troligtvis inte OEM-preparerat.
Men för att svara på dina frågor...
Angående Win7 Loader:
Ja, teoretiskt så kan du aktivera Win7 Ultimate med en Loader.
Som jag skrev i en tidigare post så emulerar en Loader ett OEM BIOS, så du behöver egentligen inte mixtra med det BIOS som dlin laptop har för tillfället.
Som också nämnts så har det för närvarande inte läckt ut några OEM-licensnycklar eller certifikatfiler från tillverkarna, vilket betyder att det ännu inte går att aktivera Win7 via en Loader.
Angående Vista Loader:
Ja, du kan redan nu aktivera valfri Vista-version med en Loader.
Till skillnad från Win7 så har ju Vista funnits ute ett tag, och det finns fungerande Loaders att ladda ner på t. ex TPB eller från diverse forum.
Här är t. ex en Loader:
http://thepiratebay.org/torrent/4195214/Vista_Loader_v3.0.0.1_Clean_Bios_Emulation_Loader
Så om du vill byta från Vista Business till Vista Ultimate så bör det inte vara några större bekymmer.
Ang. det sista du nämner så beror det som sagt på att din dator inte är en OEM-burk.