Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-09-17, 23:17
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverDogg
går det att ändra hur snabbt rutan ska komma upp när man håller musen över ett program i aktivitetsfältet?
Ja.. Starta regedit och bläddra fram till nyckeln HKCU\Control Panel\Mouse, ändra värdet MouseHoverTime från standard 400 (millisekunder) till något lägre. Jag tycker 100 känns rätt bekvämt. Logga ut+in eller starta om burken så ser du resultatet.

Se http://windows7news.com/2009/02/09/change-windows-7-taskbar-hover-time/ för mer(?) info. Den här sidan nämner dock ett annat registervärde som verkar göra samma sak, jag har inte testat i och med att det första sättet fungerade.

Nu återstår bara att hitta något sätt att få skiten att gömma sig snabbare när man slutar hovra också. Snabbare animation mellan olika taskbarthumbnails skulle inte skada heller
2009-09-18, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Ja.. Starta regedit och bläddra fram till nyckeln HKCU\Control Panel\Mouse, ändra värdet MouseHoverTime från standard 400 (millisekunder) till något lägre. Jag tycker 100 känns rätt bekvämt. Logga ut+in eller starta om burken så ser du resultatet.

Se http://windows7news.com/2009/02/09/change-windows-7-taskbar-hover-time/ för mer(?) info. Den här sidan nämner dock ett annat registervärde som verkar göra samma sak, jag har inte testat i och med att det första sättet fungerade.

Nu återstår bara att hitta något sätt att få skiten att gömma sig snabbare när man slutar hovra också. Snabbare animation mellan olika taskbarthumbnails skulle inte skada heller

Gissningsvis är det nog skillnaden på de två varianterna att den första ändrar hovertime för hela systemet så att alla hovergrejer i alla program ändras och den andra ändrar hovertime endast för aero peek?

(Haha, vad jag reserverade mig då... "Gissningsvis", "nog", frågetecken och papperspåse. Men jag är för lat för att prova själv.)
2009-09-18, 08:59
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
[...]

För att modifiera tiden för hur länge "thumbnail preview":n ska visas gör följande:

1] Navigera till följande nyckel:

Kod:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced

2] Skapa ett nytt DWORD-värde kallat ThumbnailLivePreviewHoverTime.

3] Ändra basvärdet till Decimal och ange sedan tiden i millisekunder (systemets defaultvärde är 1000 ms).

4] Starta om datorn.
2009-09-18, 09:03
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Nu gillar jag iofs Windows 7, men jag skulle faktiskt också vilja se hur stor varje mapp är som standard. Till exempel för att kunna sortera efter storlek och snabbt få se vilken mapp som tar upp mest plats.

Vet du något smidigt sätt att lösa den uppgiften? Att hovra musen över alla mappar i tur och ordning är INTE smidigt!

Jag påstår inte att hovring är ett smidig lösning. Lösningen är självklart att installera en tredjepartslösning, eftersom Microsoft aldrig haft den funktionen i något av sina Windows.
2009-09-18, 09:15
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
Nej, inte på samma sätt som i gamla WinXP. Dvs i statusfältet.

I ett nytt OS är det knappast försämringar jag väntar mig i dess filhanterare.
Vad ovanligt, en löjligt försök till förolämpning på FB. Fast det är ju standard.

Förolämpning? Ditt inlägg om dissning av 7:an byggde enbart på observationer av hur Utforskaren fungerar, därav min undran om du tycker att Utforskaren ÄR Windows. Du gav inget som helst intryck av att gilla eller inte gilla övriga spekter i operativet. Det du tolkar som förolämpning har inget med någon FB-standard att göra, utan snarare om en fråga kring din något ytliga recension av ett nytt operativsystem. Du får tåla mothuggg lite bättre.

Vad gäller mappstorlekar så har Microsoft aldrig haft funktionen att visa den siffran för alla mappar i en vy i Utforskaren i någon version av Windows, på grund av prestandaskäl (ett bra beslut, enligt mig). Det finns tredjepartsprogram som sköter filhantering alldeles utmärkt om man vill prioritera sådant du eftersöker.
2009-09-18, 18:19
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
För att modifiera tiden för hur länge "thumbnail preview":n ska visas gör följande:
[...]
Nope, det där värdet anger delay innan fönstret visas i Aero Peek-läge, dvs att alla fönster utom det vars thumbnail man hovrar över, tonas ner. Alltså, den här funktionen: http://www.philoking.com/wp-content/uploads/2009/01/aeropeek1.jpg
2009-09-18, 21:19
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Nope, det där värdet anger delay innan fönstret visas i Aero Peek-läge, dvs att alla fönster utom det vars thumbnail man hovrar över, tonas ner. Alltså, den här funktionen: http://www.philoking.com/wp-content/uploads/2009/01/aeropeek1.jpg

Å fan, my bad.

Man tycker ju att det borde finnas något registervärde som styr även thumbnail preview-animationerna...
2009-09-18, 22:03
Medlem
hur mycket kommer windows 7 home kosta?
2009-09-18, 22:31
Medlem
pedobear84s avatar
hej jag installerade nyss Microsoft.Windows.7.ULTIMATE.x64.OEM.DVD-BIE och det står att det är aktiverat. Men jag vill kolla om det är nån trialperiod jag kör med. Finns det nått kommando eller nått man kan skriva för att se det?
2009-09-18, 22:39
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
hur mycket kommer windows 7 home kosta?
http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=windows+7

Citat:
Ursprungligen postat av pedobear84
hej jag installerade nyss Microsoft.Windows.7.ULTIMATE.x64.OEM.DVD-BIE och det står att det är aktiverat. Men jag vill kolla om det är nån trialperiod jag kör med. Finns det nått kommando eller nått man kan skriva för att se det?
Start -> kör -> cmd

slmgr /xpr
2009-09-19, 00:17
Medlem
anre24s avatar
Skulle behöva hjälp!

När man drar en ruta (t ex ett Internet Explorer fönstrer till kanten av skärmen då vill Windows 7 lägga tillbaka den till mitten) Hur fixar man så att den inte gör detta?
2009-09-19, 01:23
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Skulle behöva hjälp!

När man drar en ruta (t ex ett Internet Explorer fönstrer till kanten av skärmen då vill Windows 7 lägga tillbaka den till mitten) Hur fixar man så att den inte gör detta?
Stäng av Aero Shake.
http://www.winvistaclub.com/uwtf.html

Rätt säker det var den som stängde av det.
Senast redigerad av Andreasvb 2009-09-19 kl. 01:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in