Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-13, 09:29
Medlem
dynamit-kisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Testa uppdatera grafikdrivrutinera.

Vilken webläsare använder du?

Uppdaterat grafikdrivrutinerna manuellt från hemsidan, tvivlar på att windows kan hitta nyare automatiskt. Eller det kanske den kan?

Använder Firefox
2009-11-13, 09:47
Medlem
hej! köpte en acerlaptop för ett tag sen och fick nu hem min windows 7 uppdatering
körde först i deras acerskiva som de ville, när den va klar ska installationen av windows 7 börja, väljer sen alternativet uppgradering men när den sen drar igång fastnar den på 0% står helt still där i typ en timma innan felkoden 0x80070017 kommer upp. någon som kan hjälpa mig?
2009-11-13, 10:04
Medlem
Blir tokig, ska jag välja x64 eller x86. Jag ska installera på 2 laptops och en stationär,

Laptop1: Core2duo 3gig ram.
Laptop2: Dual core t3400, 4gig ram
Stationär: Amd phenom2 x2 550, 2gig ram

Vad jag fattat så ska x86 "se" upp till 4gig ram eller? Så för den skull så behöver jag inte x64 på nån. Jag har även läst att x64 är märkbart söligare än 32-bitars versionen + att alla program kankse inte fungerar riktigt korrekt.

Den stationära datorn ska väll användas mest för spel har det nån betydelse?

För mig känns det just nu som att 32-bitars är ett bättre alternativ.....
2009-11-13, 10:49
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejförfan
Blir tokig, ska jag välja x64 eller x86. Jag ska installera på 2 laptops och en stationär,

Vad jag fattat så ska x86 "se" upp till 4gig ram eller? Så för den skull så behöver jag inte x64 på nån. Jag har även läst att x64 är märkbart söligare än 32-bitars versionen + att alla program kankse inte fungerar riktigt korrekt.

32-bit kan adressera 4 GB, det inkluderar allt minne i datorn, grafik/RAM m.m.
Du kommer kanske få ut 3,2 GB om du har tur.

Jag skulle inte tveka att använda 64-bit, dels är program snabbare om det finns version för 64-bit. Sedan skall det inte vara någon skillnad i prestanda med 32-bitarsprogram.

Jag har Windows 7 Ultimate 64.
Inga problem med något program eller spel, fungerar utmärkt.
2009-11-13, 10:51
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:

Det där är något av en myt.
Snarare så är faktiskt 64-bitarssystem snabbare än 32-bitarssystem i vissa lägen.
T. ex vid skyffling av stora mängder data osv så utförs detta snabbare på 64-bitarsystem.
Dock så märks prestandaskillnaden inte alltid av när det gäller spel, eftersom det är grafikprocessorn som tar hand om de tyngsta beräkningarna.

Vad gäller spel osv så är det inga som helst problem att köra på 64-bitarssystem.
Kör själv Windows 7 Ultimate x64 och har aldrig haft några problem med de spelen jag kör.

Vidare så är det även en myt att man "måste ha 4 Gb eller över" för att köra 64-bitarssystem.
Självklart så mår ett 64-bitarssystem alltid bättre av ju mer RAM man har installerat, men det fungerar att köra även på en dator med 2 Gb RAM.

Så vilket du väljer i slutändan är helt upp till dig; själv hade jag valt 64-bitars.

Se följande för lite vägledning och råd:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions
(Vet att FAQ:en är avsedd för Vista, men den ger ändå en bra fingervisning.)
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-11-13 kl. 10:57.
2009-11-13, 10:55
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Så vilket du väljer i slutändan är helt upp till dig; själv hade jag valt 64-bitars.

Se följande för lite vägledning och råd:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions
(Vet att FAQ:en är avsedd för Vista, men den ger ändå en bra fingervisning.)
Bra länk, den kanske kan få folk att sluta tveka.
Tack.
2009-11-13, 11:02
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Bra länk, den kanske kan få folk att sluta tveka.
Tack.

Ja man kan ju åtminstone alltid hoppas på det.

De 2 största anledningarna till varför folk tvekar inför x64 är ju tveklöst RAM-frågan samt frågan om programkompatibilitet.
Och tyvärr så finns det alldeles för många felaktiga svar till dessa frågor där ute, vilket gör folk ännu mer förvirrade.

EDIT

Hittade samma FAQ för Windows 7:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-11-13 kl. 11:09.
2009-11-13, 11:09
Medlem
Tusen tack [Strange Days] och Andreasvb, äntligen några som vet vad dom snackar om! Självklart blir det 64-bit på allihopa Bestämde mig för det först men började tveka när jag googlade runt och läste en massa falsk skit som folk hittat på.
2009-11-13, 11:11
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Tusen tack [Strange Days] och Andreasvb, äntligen några som vet vad dom snackar om! Självklart blir det 64-bit på allihopa Bestämde mig för det först men började tveka när jag googlade runt och läste en massa falsk skit som folk hittat på.

Lycka till!
Och skulle det visa sig att du tycker att det blir lite för segt med endast 2 Gb RAM så är det bara att trycka in mer.
Dollarn står ju hyfsat bra i kurs för tillfället, vilket betyder att RAM-minnena också är prisvärda just nu.
2009-11-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BogdanStancu
hej! köpte en acerlaptop för ett tag sen och fick nu hem min windows 7 uppdatering
körde först i deras acerskiva som de ville, när den va klar ska installationen av windows 7 börja, väljer sen alternativet uppgradering men när den sen drar igång fastnar den på 0% står helt still där i typ en timma innan felkoden 0x80070017 kommer upp. någon som kan hjälpa mig?

bump
2009-11-13, 13:31
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BogdanStancu
bump
Kolla om något här hjälper, http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/itprovistasetup/thread/200d3749-fdcc-49a2-a6cc-e52d2fe574e5
2009-11-13, 13:49
Medlem
mittlivsomdans avatar
Packard Bell Upgrade Kit

Jag fick nu i veckan hem mitt uppgraderingskit från Packard Bell med Windows 7. Den innehöll två skivor; en från Packard Bell och en med Windows 7 uppgraderingen. Jag satte först i PB skivan som jag blev tillsagd av manualen, det stod att den skulle förbereda min dator för W7. När jag blev tillsagd att välja min datormodell så fanns inte min med. Letade runt som en dåre på internet efter svar men hittade inget, så jag tänkte att jag skulle testa om jag kunde gå direkt på W7 skivan eftersom det antagligen är meningen egentligen. Detta funkade felfritt och jag kör nu W7. Problemet är dock att Packard Bell vill att jag ska avsluta deras installation av Packard Bell Upgrade Kit och det körs varje gång jag sätter på datorn, fastän skivan inte sitter i. Det finns inte heller med på autostart såvitt jag ser. Finns det något sätt jag kan bli av med skiten? Jag kan ju nämligen inte avsluta installationen då jag inte kan välja min modell ;s

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in