Citat:
Ursprungligen postat av hejförfan
Blir tokig, ska jag välja x64 eller x86. Jag ska installera på 2 laptops och en stationär,
Laptop1: Core2duo 3gig ram.
Laptop2: Dual core t3400, 4gig ram
Stationär: Amd phenom2 x2 550, 2gig ram
Vad jag fattat så ska x86 "se" upp till 4gig ram eller? Så för den skull så behöver jag inte x64 på nån. Jag har även läst att x64 är märkbart söligare än 32-bitars versionen + att alla program kankse inte fungerar riktigt korrekt.
Den stationära datorn ska väll användas mest för spel har det nån betydelse?
För mig känns det just nu som att 32-bitars är ett bättre alternativ.....
Det där är något av en myt.
Snarare så är faktiskt 64-bitarssystem
snabbare än 32-bitarssystem i vissa lägen.
T. ex vid skyffling av stora mängder data osv så utförs detta snabbare på 64-bitarsystem.
Dock så märks prestandaskillnaden inte alltid av när det gäller spel, eftersom det är grafikprocessorn som tar hand om de tyngsta beräkningarna.
Vad gäller spel osv så är det inga som helst problem att köra på 64-bitarssystem.
Kör själv Windows 7 Ultimate x64 och har aldrig haft några problem med de spelen jag kör.
Vidare så är det även en myt att man "måste ha 4 Gb eller över" för att köra 64-bitarssystem.
Självklart så mår ett 64-bitarssystem alltid bättre av ju mer RAM man har installerat, men det fungerar att köra även på en dator med 2 Gb RAM.
Så vilket du väljer i slutändan är helt upp till dig; själv hade jag valt 64-bitars.
Se följande för lite vägledning och råd:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions
(Vet att FAQ:en är avsedd för Vista, men den ger ändå en bra fingervisning.)