2009-06-17, 23:21
Medlem
klyktattares avatar
Har ett litet problem med min laptop som däckade ihop för nån dag sedan.

Det började med att den var seg som kola oavsett vad man gjorde, det kunde bli "Internet explorer svarar inte" bara av att jag skulle skriva in en url-adress. Winamp laggade, Spotify likaså och det var omöjligt att se på filmer utan att det började lagga för att sedan helt stanna upp. Allt detta funkade alldeles utmärkt för bara en vecka sen.

Eftersom jag är helt puckad när det gäller datorer fattade jag ingenting vad som hände eftersom datorn funkat innan. Men så igår när jag satt vid datorn var den sådär seg igen och allt stannade upp. Inget man försökte gav nån respons så jag lackade och ryckte strömsladden för att starta datorn på nytt.

"Datorn stängdes av på fel sätt" dök upp och scandisk, eller vad det heter, drog igång. När det tuggat en stund höll det på att reparera skadade filer med mera. "Hurra", tänkte jag. Nu kanske den skulle bli normal igen. Datorn startas om och nu vill inte Windows starta.

Nu kan man välja på startup repair eller återställning från back-up. Nåt jag ej har. Följde inte med nån skiva när jag köpte datorn och en gång när jag skulle bränna en backup på egen hand blev det nåt error. Jag trycker på startup repair men det blir fail-meddelande.

Såhär står det:

"Root cause found:
-----------------------------
System volume on disk is corrupt. File system repair failed"

Så vad betyder det på ett språk man förstår och hur åtgärdar man detta utan att förlora alla filer man har på datorn? Om jag bara kunnat ta mig in i Windows och tjoffat över allt på en extern hårddisk kunde jag ju formaterat skiten med hjälp av nån kunnig. Men nu går ju inte det som det verkar

Porren är ju skitsamma om den ryker, det går ju alltid tanka nytt men mina manus jag kommit en bit på, är det en annan femma med då dessa också saknar backup:er. Har även vissa foton från diverse jobb som jag inte vill ska gå förlorade. Även all bra musik, alla schyssta filmer, osv vore ju synd att förlora.

Nån som har en lösning på mitt problem som låter mig behålla mina viktiga filer? Går det genom nåt sätt få igång felsäkert läge så man kan gå in och dra över allt viktigt på den externa hårddisken jag har?

Hjälp! Snälla någon.
Citera
2009-06-17, 23:25
Medlem
Uschers avatar
Sorry att jag är så lat, men kan du starta den i felsäkert läga? F8 vid start tror jag.
Citera
2009-06-18, 00:09
Medlem
klyktattares avatar
Uscher: Ska genast testa. Återkommer.

Nån mer som har tips på vad jag skulle kunna göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in