• 1
  • 2
2009-06-17, 22:34
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Hej allesamman.

Jag har den första (Late 2008) Unibody MBP 15" 2.4GHz.
Med 9400NM kretsen.

Jag upplever såsom många andra Unibodyanvändare (även de som har modell Early 2009) ett allvarligt skärmfel.

Vad som händer är olika för olika personer/datorer.
En del upplever att skärmen ibland snabbt blinkar till svart. För andra sker det som händer med min dator: från ingenstans fryser hela burken och skärmen blir kolsvart med färgade horisontella linjer överst på skärmen.

Det enda som hjälper mot detta är att tvinga stänga av datorn genom att hålla ner Power knappen för att sedan starta upp den på nytt.
Datorn kan fungera felfritt i en vecka, för att sedan hänga sig på det här sättet upp till 5-6 gånger om dagen. I Vista i Bootcamp låser sig datorn lika frekvent fast utan den visuella buggen.
Ganska irriterande när man även har datorn på jobbet.

Apple har efter flertalet veckor äntligen erkänt problemet och drabbade får förlängd garanti med 2-3 år.
Felet beror på att det lim till kretsarna/grafikkortet nVidia har använt inte tåler värmen, och datorn blir som bekant mycket varm. (Källa: macworld.idg.se)

Jag har nu kontaktat Apple's Service (här i Oslo) och ska lämna in datorn imorgon för kontroll.
Visar det sig att felet är vad man tror kommer jag med stor sannolikhet få ett nytt moderkort installerat.

En person jag talade med på Apples diskussionsforum hade samma problem, och fick sitt moderkort utbytt, en vecka senare uppstod samma problem igen.
Det var en månad sedan.

-> Har fler här haft samma problem? Har ni fått era moderkort utbytta, fungerar de bättre?

-> Kommer jag få ett fungerande kort eller riskerar jag att få samma fel igen efter en stunds användande?

Tack för hjälp och info.
Mvh
Citera
2009-06-17, 23:06
Medlem
Andreasvbs avatar
Nvidia-felet är på den äldre MacBook Pro-modellen, inte Unibody.
Mer info: http://support.apple.com/kb/TS2377

Det kan fortfarande vara ett fel, men då är det något annat.
Citera
2009-06-17, 23:06
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Hej allesamman.

Jag har den första (Late 2008) Unibody MBP 15" 2.4GHz.
Med 9400NM kretsen.

Jag upplever såsom många andra Unibodyanvändare (även de som har modell Early 2009) ett allvarligt skärmfel.

Vad som händer är olika för olika personer/datorer.
En del upplever att skärmen ibland snabbt blinkar till svart. För andra sker det som händer med min dator: från ingenstans fryser hela burken och skärmen blir kolsvart med färgade horisontella linjer överst på skärmen.

Det enda som hjälper mot detta är att tvinga stänga av datorn genom att hålla ner Power knappen för att sedan starta upp den på nytt.
Datorn kan fungera felfritt i en vecka, för att sedan hänga sig på det här sättet upp till 5-6 gånger om dagen. I Vista i Bootcamp låser sig datorn lika frekvent fast utan den visuella buggen.
Ganska irriterande när man även har datorn på jobbet.

Apple har efter flertalet veckor äntligen erkänt problemet och drabbade får förlängd garanti med 2-3 år.
Felet beror på att det lim till kretsarna/grafikkortet nVidia har använt inte tåler värmen, och datorn blir som bekant mycket varm. (Källa: macworld.idg.se)

Jag har nu kontaktat Apple's Service (här i Oslo) och ska lämna in datorn imorgon för kontroll.
Visar det sig att felet är vad man tror kommer jag med stor sannolikhet få ett nytt moderkort installerat.

En person jag talade med på Apples diskussionsforum hade samma problem, och fick sitt moderkort utbytt, en vecka senare uppstod samma problem igen.
Det var en månad sedan.

-> Har fler här haft samma problem? Har ni fått era moderkort utbytta, fungerar de bättre?

-> Kommer jag få ett fungerande kort eller riskerar jag att få samma fel igen efter en stunds användande?

Tack för hjälp och info.
Mvh

Apple erkänt vad? Om du tänker på detta: http://support.apple.com/kb/TS2377 så är det ö.h.t inte ens samma grafikkort som du har.

Och de modellerna är inte unibody. Och sen i övrigt heter det logikkort, inte moderkort.

Och är det TS2377 vi talar om, och det visar sig att det INTE är fel på grafikkortet, så kommer du med största sannorlikhet få betala en undersökningsavgift, bara så du inte blir chockad när AASPn vill ha en avgift.
Senast redigerad av smurfeh 2009-06-17 kl. 23:11.
Citera
2009-06-17, 23:13
Medlem
Artygs avatar
Jag har också linjer, läs min tråd:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=924886

Tydligen är det fel på SMC:n och därför måste logikkortet bytas.
Citera
2009-06-18, 14:56
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Jag har också linjer, läs min tråd:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=924886

Tydligen är det fel på SMC:n och därför måste logikkortet bytas.

Du har inte riktigt samma fel som mig. Min dator hänger sig totalt, svart skärm med färgade ränder så jag får tvinga den till power off.
Du har troligtvis nVidiafelet med tanke på att din dator är lite äldre - om du har det drabbade grafikkortet som beskrivs av de andra här i tråden.

Till er andra:
Tack för svar. Jag måste ha förväxlat det felet med felet på min dator.
Då är det inte det min dator lider av utan något annat. Möjligtvis SMC:n?
Jag har haft SMC-problem med datorn tidigare - den vaknade inte upp ur vila, när jag försökte boota upp i vista genom bootcamp så startade jag upp till en svart skärm, mm. mm. Enligt Apples hemsida skulle jag först prova resetta PRAM och NVRAM, detta hjälpte inte. Nästa steg var att resetta SMC, det hjälpte.

Jag har nu datorn på service (AASP). De har inte funnit något fel på grafikkortet hittills iaf. De upplevde problemet själva då de provade boota upp min dator. Men inga hårdvarutester har gett något hittills, därför tror de för tillfället att det kan röra sig om ett mjukvarufel.

Kan det vara så enkelt?
Tycker det låter väldigt märkligt att det skulle vara ett mjukvarufel.
Citera
2009-06-18, 14:59
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Är jag den enda här med detta problem?
Citera
2009-06-18, 15:06
Medlem
smurfehs avatar
Låter väldigt konstigt att det skulle vara mjukvarufel om du upplever samma fel i OSX som i Winbl0wz... Men vi får väl se vad AASPn säger när de är klara..
Citera
2009-06-18, 15:50
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Du har inte riktigt samma fel som mig. Min dator hänger sig totalt, svart skärm med färgade ränder så jag får tvinga den till power off.
Du har troligtvis nVidiafelet med tanke på att din dator är lite äldre - om du har det drabbade grafikkortet som beskrivs av de andra här i tråden.

Det fetstilta är exakt mitt problem. Enligt AASP:n är det ej fel på grafikkorten utan på SMC:n.
De fick byta ut hela logikkortet.
Citera
2009-06-18, 17:14
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Det fetstilta är exakt mitt problem. Enligt AASP:n är det ej fel på grafikkorten utan på SMC:n.
De fick byta ut hela logikkortet.

Tack för svar!
Okej! Dåliga nyheter, min dator är precis klar hos AASP:n. De körde alla tester men fann inga fel.

Men jag hade väldig tur då han som körde testerna på min dator bootade upp den i min användare och kollade runt i datorn då felet hände honom! Så han har själv sett det med egna ögon. Och det känns ju åtminstone skönt för mig.

Jag berättade att några fler jag talat med på nätet har samma problem och att det kunde vara SMC:n. Men som jag sa fann de inga fel, varken på SMC:n eller någon annan stans.

Kommer jag in med datorn 2 gånger till med samma fel får jag en ny dator (2009 modell) och det kommer jag med 100% sannolikhet göra då jag har haft de här problemen i snart 3 månader.
Citera
2009-06-18, 17:34
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Tack för svar!
Okej! Dåliga nyheter, min dator är precis klar hos AASP:n. De körde alla tester men fann inga fel.

Men jag hade väldig tur då han som körde testerna på min dator bootade upp den i min användare och kollade runt i datorn då felet hände honom! Så han har själv sett det med egna ögon. Och det känns ju åtminstone skönt för mig.

Jag berättade att några fler jag talat med på nätet har samma problem och att det kunde vara SMC:n. Men som jag sa fann de inga fel, varken på SMC:n eller någon annan stans.

Kommer jag in med datorn 2 gånger till med samma fel får jag en ny dator (2009 modell) och det kommer jag med 100% sannolikhet göra då jag har haft de här problemen i snart 3 månader.

Hur är lagarna? Får man en ny dator om man lämnar in den 3 gånger eller om den har lagats 3 gånger?
Iaf, stå på dig. Hittar denna AASP:n inga fel så bör du gå till en annan AASP.

Lycka till.
Citera
2009-06-18, 18:02
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Hur är lagarna? Får man en ny dator om man lämnar in den 3 gånger eller om den har lagats 3 gånger?
Iaf, stå på dig. Hittar denna AASP:n inga fel så bör du gå till en annan AASP.

Lycka till.

Det är Humac i Oslo vi talar om. Deras policy är att man har rätt till en ny dator om jag kommer in 2 gånger till med samma problem. Dom kan ju köra tester hur många gånger dom vill dom lär väl inte hitta något för det?
Nu är ju datorn av sent 2008 års modell och inköpt med kvitto i januari.
Så jag har rätt till en ny dator och då blir det ju 2009 års modell vilket han själv sa.

Han sa att de kört alla tester de har - och inte funnit något.
Jag vet inte om det finns fler AASP:s här i Oslo. Och det var ju på Humac jag köpte datorn också. Och herregud, ska man behöva gå till fler AASP:s än EN? Hör vad du säger! Det är ju helt uppåt väggarna.

Lämnar man in en dator till AASP och betalar 625 kr. för "Express Service" och blir utlovad första plats i kön (jag fick 2:a plats i kön) och det sedan tar HELA dagen när de lovat att det skulle ta max 2 timmar tycker man iaf de borde hitta något.
Citera
2009-06-18, 18:13
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Det är Humac i Oslo vi talar om. Deras policy är att man har rätt till en ny dator om jag kommer in 2 gånger till med samma problem. Dom kan ju köra tester hur många gånger dom vill dom lär väl inte hitta något för det?
Nu är ju datorn av sent 2008 års modell och inköpt med kvitto i januari.
Så jag har rätt till en ny dator och då blir det ju 2009 års modell vilket han själv sa.

Han sa att de kört alla tester de har - och inte funnit något.
Jag vet inte om det finns fler AASP:s här i Oslo. Och det var ju på Humac jag köpte datorn också. Och herregud, ska man behöva gå till fler AASP:s än EN? Hör vad du säger! Det är ju helt uppåt väggarna.

Lämnar man in en dator till AASP och betalar 625 kr. för "Express Service" och blir utlovad första plats i kön (jag fick 2:a plats i kön) och det sedan tar HELA dagen när de lovat att det skulle ta max 2 timmar tycker man iaf de borde hitta något.

Du förstår att det är olika kvalité på AASPS va?

http://apple.viamichelin.com/b2b2c/n...y=1574&x=0&y=0

Kör en total erase på hela disken, kör TM bara för att. Använd datorn ett par dagar, försök återskapa felet etc..

Post results.. Men som sagt, prova annan AASP. Men som jag varnade dig för, har du otur så får du pynta för felsökning etc..

Men vadå inte hittar något? Det är ju inte mjukvaran de felsöker...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in