2009-06-17, 21:31
Bannlyst
Nn som sett detta animerade msterverk? Sg om den imorse fr frsta gngen p skert 10 r och den r fortfarande ett mindre msterverk. Hr r en chockerande scen som saknas i vissa utgvor, http://www.youtube.com/watch?v=Tp5mcc47xD8&translated=1

Har du inte sett den, se den!!!
Citera
2009-06-17, 22:11
Medlem
baoms avatar
Vart fan sugen p att se den. Tack fr tipset!
Citera
2009-06-17, 22:34
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Satan vad overkligt att en sdr stor hund fr plats med tassen i ringen runt avtryckarna.
Citera
2009-06-17, 22:34
Bannlyst
S jkla stor r han vl nd inte. Hade vart lite skillnad om hans labrador kompis hoppat upp.
Senast redigerad av taki 2009-06-17 kl. 23:31.
Citera
2009-06-18, 01:33
Medlem
$crooges avatar
Jag tycker den ser bekant ut trots att jag inte kan placera den! Verkar lite spnnande, man kanske ska se den inom kort!
Citera
2009-06-18, 08:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taki
Nn som sett detta animerade msterverk? Sg om den imorse fr frsta gngen p skert 10 r och den r fortfarande ett mindre msterverk. Hr r en chockerande scen som saknas i vissa utgvor, http://www.youtube.com/watch?v=Tp5mcc47xD8&translated=1

Har du inte sett den, se den!!!

Skte du i forumet innan du startade trden?
Vi r tminstone ett par personer som skrivit om filmen tidigare. Nvl. Jag lter trden leva vidare men frtydligar rubriken lite.
/Cineasten
Citera
2009-06-18, 09:22
Medlem
Cineastens avatar
Innan det var aktuellt med fildelning var Plague dogs i stort sett omjlig att f tag p utanfr USA och England. Filmen visades bara under en kort tid p svenska biografer och slpptes svitt jag vet aldrig p vare sig hyr eller kpvideo.

Pga sitt kontroversiella mne och filmens deprimerande ton ndde den inte ut till den stora publiken. Folk i allmnhet sg tecknad film som ngonting barnsligt riktat till smungar och nr de lste om filmens handling insg de flesta att det hr r ingenting som jag vill se eller som jag vill att mina barn ska se. De f barn som hade "turen" att se den blev i mngt och mycket vettskrmda av det mycket obehagliga innehllet (jag sg den p bio med en slkting och minns n idag vilket enormt intryck den gjorde p mig. Det var vldigt ngestskapande).

Efter att jag som vuxen sg om Martin Rosens frsta film, Watership Down/Den lnga flykten (ven den baserad p en bok av Richard Adams) mindes jag en lskig och sorglig film om tv jyckar och nt sorts experiment. Minnena var ganska vaga men jag mindes att jag tyckte om filmen trots det obehagliga innehllet och att jag blev ledsen av att se den. Jag kunde fr mitt liv inte minnas vad filmen hette men med internets intg var det ju en ganska enkel match att ta reda p titeln och om den eventuellt kunde tnkas finnas p video.

Mycket riktigt fanns filmen p Ebay men d alltid till ett skyhgt pris. Till en brjan kunde jag enbart hitta olika amerikanska, svindyra utgvor men jag slog till och budade och lyckades efter mycket om och men tillskansa mig ett alldeles eget exemplar. Jag tror den kostade mig drygt 500 spnn inklusive frakt frn USA.

Med tiden fick jag dock reda p att den amerikanska utgvan var kraftigt nedkortad och att filmen ven skulle finnas i en utgva frn England, fast d i oklippt skick. Det var bara till att jaga vidare och snart lyckades jag ven f tag i den brittiska oklippta utgvan i perfekt skick.

Ngra r senare slppte Anchor Bay den amerikanska nedklippta utgvan och nnu lite senare slpptes en australiensisk utgva dr bgge versionerna fanns med.

Idag finns frsts filmen att tanka ned och jag tror att hela filmen finns p youtube.

S vad ska man sga om filmen d? Tja, 2003 skrev jag en recension om den och den som knner fr att lsa den kan ju gra en enkel googling.

Plague dogs r tveklst en av de bsta animerade filmer jag sett till dags dato. Den r inte underhllande, inte heller srskilt rolig (nn sekvens mjligen men mer r det inte) eller nnting snt. Bara spnnande, obehaglig, dyster, hemsk och otroligt deprimerande. Hade jag haft barn hade jag definitivt inte satt dem ensamma framfr tvn fr att se den hr filmen fr reaktionen kan knappast bli ngon annan n att ungarna knner ngest och brjar storgrta. Den r gripande och hemsk och lite i samma anda som msterverket Grave of the fireflies trots att de bgge filmerna behandlar tv helt olika mnen.

Om du knner fr att se ngot riktigt deprimerande men vackert som kommer f dig att knna absolut hopplshet och tomhet inombords r Plague dogs filmen fr dig. Den som sger att tecknad film bara r fr barn och enbart associerar tecknat med Disney skulle kanske lra sig ngot av att se Plague dogs. Inte bara fr att den innehller ett vuxet tema. Den r dessutom otroligt vlgjord och tecknad the old fashioned way, som det br gras. Det mste inte vara datoranimerat eller 3d-animationer. Det hr r s mycket mer imponerande och knns betydligt mer kta men allt handlar vl till syvende och sist om tycke och smak.
Citera
2009-06-18, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Innan det var aktuellt med fildelning var Plague dogs i stort sett omjlig att f tag p utanfr USA och England. Filmen visades bara under en kort tid p svenska biografer och slpptes svitt jag vet aldrig p vare sig hyr eller kpvideo.

Stod p SFI att den bara visades p Filmstaden hr i Stockholm, kan du bekrfta om det stmmer? Var scenerna med hagelgevret och det blodiga liket borttagna? http://www.sfi.se/sv/svensk-film/Fil...IE&itemid=6252
Senast redigerad av taki 2009-06-18 kl. 12:14.
Citera
2009-06-18, 18:23
Medlem
Cineastens avatar
Det r ver 20 r sen jag sg filmen p bio s jag minns inte. Jag tror dock att den scenen var med eftersom det var en frklaring till varfr Snitter var herrels och placerad p laboratoriet. Minns dremot att jag sg filmen p Filmstaden och var p McDonalds och t eftert.
Citera
2009-06-20, 17:12
Bannlyst
Mste fan f tag p UK dvdn snart.
Citera
2023-08-05, 13:16
Hr r hela filmen. 99 minuter lng.

https://youtu.be/ZSsoi5Q9J1A
Citera
2025-05-19, 20:14
https://youtu.be/4Hki66QArYs?si=38u0c8Ul5OAm7aIQ
Hela filmen, 1 timme, 43 minuter lng.

Soundtracket:
https://youtube.com/playlist?list=OL...D0i0giO_NWr2r-
Senast redigerad av Epatraktorjevel 2025-05-19 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in