Innan det var aktuellt med fildelning var
Plague dogs i stort sett omjlig att f tag p utanfr USA och England. Filmen visades bara under en kort tid p svenska biografer och slpptes svitt jag vet aldrig p vare sig hyr eller kpvideo.
Pga sitt kontroversiella mne och filmens deprimerande ton ndde den inte ut till den stora publiken. Folk i allmnhet sg tecknad film som ngonting barnsligt riktat till smungar och nr de lste om filmens handling insg de flesta att
det hr r ingenting som jag vill se eller som jag vill att mina barn ska se. De f barn som hade "turen" att se den blev i mngt och mycket vettskrmda av det mycket obehagliga innehllet (jag sg den p bio med en slkting och minns n idag vilket enormt intryck den gjorde p mig. Det var
vldigt ngestskapande).
Efter att jag som vuxen sg om Martin Rosens frsta film,
Watership Down/Den lnga flykten (ven den baserad p en bok av Richard Adams) mindes jag en lskig och sorglig film om tv jyckar och nt sorts experiment. Minnena var ganska vaga men jag mindes att jag tyckte om filmen trots det obehagliga innehllet och att jag blev ledsen av att se den. Jag kunde fr mitt liv inte minnas vad filmen hette men med internets intg var det ju en ganska enkel match att ta reda p titeln och om den eventuellt kunde tnkas finnas p video.
Mycket riktigt fanns filmen p Ebay men d alltid till ett skyhgt pris. Till en brjan kunde jag enbart hitta olika amerikanska, svindyra utgvor men jag slog till och budade och lyckades efter mycket om och men tillskansa mig ett alldeles eget exemplar. Jag tror den kostade mig drygt 500 spnn inklusive frakt frn USA.
Med tiden fick jag dock reda p att den amerikanska utgvan var kraftigt nedkortad och att filmen ven skulle finnas i en utgva frn England, fast d i oklippt skick. Det var bara till att jaga vidare och snart lyckades jag ven f tag i den brittiska oklippta utgvan i perfekt skick.
Ngra r senare slppte Anchor Bay den amerikanska nedklippta utgvan och nnu lite senare slpptes en australiensisk utgva dr bgge versionerna fanns med.
Idag finns frsts filmen att tanka ned och jag tror att hela filmen finns p youtube.
S vad ska man sga om filmen d? Tja, 2003 skrev jag en recension om den och den som knner fr att lsa den kan ju gra en enkel googling.
Plague dogs r tveklst en av de bsta animerade filmer jag sett till dags dato. Den r inte underhllande, inte heller srskilt rolig (nn sekvens mjligen men mer r det inte) eller nnting snt. Bara spnnande, obehaglig, dyster, hemsk och otroligt deprimerande. Hade jag haft barn hade jag definitivt inte satt dem ensamma framfr tvn fr att se den hr filmen fr reaktionen kan knappast bli ngon annan n att ungarna knner ngest och brjar storgrta. Den r gripande och hemsk och lite i samma anda som msterverket
Grave of the fireflies trots att de bgge filmerna behandlar tv helt olika mnen.
Om du knner fr att se ngot riktigt deprimerande men vackert som kommer f dig att knna absolut hopplshet och tomhet inombords r Plague dogs filmen fr dig. Den som sger att tecknad film bara r fr barn och enbart associerar tecknat med Disney skulle kanske lra sig ngot av att se Plague dogs. Inte bara fr att den innehller ett vuxet tema. Den r dessutom otroligt vlgjord och tecknad the old fashioned way, som det br gras. Det mste inte vara datoranimerat eller 3d-animationer. Det hr r s mycket mer imponerande och knns betydligt mer kta men allt handlar vl till syvende och sist om tycke och smak.