2009-06-17, 20:09
Medlem
Tjenare!

Min dator la av för nån dag sen....... datorn startar men skärmen är svart
sedan 2 år har jag kört på 2g ram ett 800mhz och ett lite slöare 500nått

plockar jag ut ett av mina 2 ram minnen ( det på 800mhz) funkar datorn som normalt igen men funkar inte om jag byter, altså kör med det på 800mhz istället...... har kvar ett gammalt 256mb som funkar att köra med både ensamt och ihop med 500mhz ram minnet

köpt ett nytt och testat i en polares dator och där funkar det utmarkt =)
har det funkar i 2 år tidigare att köra på 800mhz tycker jag det borde funka nu med?
Citera
2009-06-17, 20:56
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samel
Tjenare!

plockar jag ut ett av mina 2 ram minnen ( det på 800mhz) funkar datorn som normalt igen men funkar inte om jag byter, altså kör med det på 800mhz istället...... har kvar ett gammalt 256mb som funkar att köra med både ensamt och ihop med 500mhz ram minnet

har det funkar i 2 år tidigare att köra på 800mhz tycker jag det borde funka nu med?
Minnet har väl helt enkelt pajjat, inget mer att göra åt saken än att köpa nytt.
Citera
2009-06-17, 21:39
Medlem
Uschers avatar
Citat:
Tjenare!

Kan du inte sätta det där nya som du testade i din polares dator i din dator då?
Citera
2009-06-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitter
Minnet har väl helt enkelt pajjat, inget mer att göra åt saken än att köpa nytt.

jo så tänkte jag med riktigt så korkad och snål är jag inte

köpte nytt och datorn funkar inte endå men har nog löst det nu på annat håll om inte återkommer jag väll
Citera
2009-06-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uscher
Kan du inte sätta det där nya som du testade i din polares dator i din dator då?

det funkar inte med det nya i datorn
Citera
2009-06-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uscher

jo men det är ju just det som är problemet det ram minnet funkar inte i datorn fast att dom sa att det skulle vara rätt och passa i datorbutiken..... passar det så borde det funka tycker jag?
Citera
2009-06-17, 23:00
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
jo men det är ju just det som är problemet det ram minnet funkar inte i datorn fast att dom sa att det skulle vara rätt och passa i datorbutiken..... passar det så borde det funka tycker jag?

Inte säker på om jag förstått dig rätt men ett minne kan passa i sloten och ändå inte fungera, tex kanske ditt moderkort endast stödjer hastigheter tupp till 800MHz medan minnet du köpte var på 1066MHz. Funkar det ändå inte kan det vara någon BIOS inställning som minnet inte gillar, testa köra en CMOS reset, nästan alla minnen följer en standard som säger att minnet måste starta(om än inte fungera perfekt) vid standardvolt- och timings.
Citera
2009-06-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
Inte säker på om jag förstått dig rätt men ett minne kan passa i sloten och ändå inte fungera, tex kanske ditt moderkort endast stödjer hastigheter tupp till 800MHz medan minnet du köpte var på 1066MHz. Funkar det ändå inte kan det vara någon BIOS inställning som minnet inte gillar, testa köra en CMOS reset, nästan alla minnen följer en standard som säger att minnet måste starta(om än inte fungera perfekt) vid standardvolt- och timings.

ram minnet som funkat i två år är på 800mhz och det ny köpta också så det är rätt uteslutet.........
även testat en cmos reset.
vad i bios skulle det kunna vara som krånglar till det?
Citera
2009-06-18, 14:25
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
ram minnet som funkat i två år är på 800mhz och det ny köpta också så det är rätt uteslutet.........
även testat en cmos reset.
vad i bios skulle det kunna vara som krånglar till det?

Timings och volten, men om du har testat en CMOS reset och det ändå inte funkar känns det uteslutet eftersom alla minnen ska starta på standard inställningar(tror det är 1.8v & 5-5-5-18).
Citera
2009-06-18, 20:44
Medlem
nu är det nya konsitigheter

var och bytte ut ram minnet till ett lika snabbt och stort minne
ändå funkar det inte..... enbart det gammla ram minnet som funkar i datorn om jag kör det gammlaensamt funkar det bra men om jag kör det ihop med det nya funkar det inte alls.....
det nya funkar inte heller ensamt även fast att det är likadant som det gammla
Citera
2009-06-18, 21:15
Medlem
B4rrets avatar
Vet inte riktigt om det hjälper dig, men min dator funkade inte av typ samma anledning som din.

Jag hade 4x 1GB 800Mhz RAM minnen. Det var typ en månad efter att jag köpt allt till datorn, vi testade och fann att bara ett var trasigt, dock hade vi köpt dem i par så vi skicade tebax och fick nya på garantin.

Kolla om det fortfarande går på garantin.

EDIT: Kolla upp ifall minnet är kompatibelt med resten av datorn.
Senast redigerad av B4rret 2009-06-18 kl. 21:18.
Citera
2009-06-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B4rret
Vet inte riktigt om det hjälper dig, men min dator funkade inte av typ samma anledning som din.

Jag hade 4x 1GB 800Mhz RAM minnen. Det var typ en månad efter att jag köpt allt till datorn, vi testade och fann att bara ett var trasigt, dock hade vi köpt dem i par så vi skicade tebax och fick nya på garantin.

Kolla om det fortfarande går på garantin.

EDIT: Kolla upp ifall minnet är kompatibelt med resten av datorn.

okej hjälpte inte direkt men tack endå......
minnet är ju samma som det gammla fungerande..... även testat det i en kompis dator och där funkar det utmarkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in